Gå til innhold

Retninger innen millitærtjeneste


EJN

Anbefalte innlegg

Det er fremdeles en liten stund til jeg skal i millitæret, men det er noe jeg har grublet litt på.

Når man skal avtjene førstegangstjenesten, er man bundet til kun garden, luftforsvaret eller sjøforsvaret?

Jeg er lite lysten på å spankulere frem og tilbake foran slottet i et år, men kunne gjerne tenkt meg å drive på med EOD, være i etteretningsbataljonen eller liknende.

Jeg synes www.mil.no har litt dårlig informasjon om hvilke bataljoner/felt man kan være i under førstegangstjenesten og hvilke man kun kan være i hvis man søker seg videre i hæren etter førstegangstjenesten.

Noen som har noe info om hvor man kan avtjene førstegangstjeneste og hvilke bataljoner man kan være del av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har noe info om hvor man kan avtjene førstegangstjeneste og hvilke bataljoner man kan være del av?

5833868[/snapback]

 

Kontakt Vernepliktsverket. Dei er utan tvil den beste kjelda til slik informasjon. På www.vpv.mil.no finn du garantert eit tlf. nr.

 

Korp. Økland

Lenke til kommentar

Den beste kjelda er nok Vernepliktsverket ja, men har du spørsmål om noko so kom deg innom milforum.net.

 

Er masse folk der med brei kunnskap om dei forskjellige greinene innan Forsvaret. Finn ut kva slags teneste du kunne tenkje deg, og grav litt rundt om kor du kan finne noko slikt. I tillegg so får du det her svart på kvitt kva tenesta di kjem til å gå ut på, og ikkje berre løgn, som Vernepliktverket er glade i å dele ut.

 

Forstår ikkje heilt kva du meiner med EOD, men etterretningsbataljonen (ISTAR) er nok ikkje so enkelt å kome seg inn i. Er få greiner der som du kan jobbe med under førstegongstenesta.. Kan forresten hende ein kan drive med Elektronisk Krigføring under førstegongstenesta, er ikkje heilt sikker der, men det virka iallefall ganske morosamt. Ikkje særleg hard fysisk teneste, og du får terrorisere andre under øvelsane (til dømes "jamme" dei andre sine radio-frekvensar med Sputnik 24/7).

Lenke til kommentar
Det er fremdeles en liten stund til jeg skal i millitæret, men det er noe jeg har grublet litt på.

Når man skal avtjene førstegangstjenesten, er man bundet til kun garden, luftforsvaret eller sjøforsvaret?

Jeg er lite lysten på å spankulere frem og tilbake foran slottet i et år, men kunne gjerne tenkt meg å drive på med EOD, være i etteretningsbataljonen eller liknende.

Jeg synes www.mil.no har litt dårlig informasjon om hvilke bataljoner/felt man kan være i under førstegangstjenesten og hvilke man kun kan være i hvis man søker seg videre i hæren etter førstegangstjenesten.

Noen som har noe info om hvor man kan avtjene førstegangstjeneste og hvilke bataljoner man kan være del av?

5833868[/snapback]

 

Man har, så vidt jeg vet, ikke mulighet til å søke seg til en spesiell tjeneste før man har kommet på rekruttskolen. Med noen unntak: Marinejeger, hærens jegerkommando ++. Det du derimot gjør på sesjon er å søke deg til en våpengren (sjø, luft eller hær). Prestasjonene dine på rekruttskolen vil ha litt å si for hvor du havner, men det er desverre også veldig tilfeldig.

Lenke til kommentar
Fikk brev om dette idag jeg også, gleder meg til å tjenestegjøre for Norge!

 

Lurer på om man kan bestemme hva man kan bli i militæret, eller er det slik at jeg blir plassert et sted der jeg "passer best inn"?

5839640[/snapback]

 

Som jeg skrev over så kan man søke seg dit man vil, men det betyr ikke at du havner der. På rekruttskolen får du en tjensteuttalelse fra befalet som har endel å si. Men, det kan også være veldig tilfeldig hvor man havner, veldig mange fra rekruttskolen min fikk tjenester de ikke hadde på ønskelisten engang. Det er jo også tilfeller hvor de som faktisk søkte Vakt og Sikring ikke havnet der, mens de som søkte noe helt annet ble vaktsoldater. På rekruttskolen jeg var på var det kun et fåtall personer som holdt på med beordring, og de hadde ansvaret for drøyt 1000 personer. Da sier det seg selv at ikke alle havner der man søker.

Lenke til kommentar

Hei, jeg hadde egentlig tenkt å plassere dette i "Snedige ting du luer på" tråden men så dukket denne opp. jeg bare lurer på ett par ting ångående flyver/pilot utdanning og håper på at det er noen her som kan hjelpe til. vel da har jeg forskinket spørsmålet veldig lenge og da kommer de endelig :)

 

1. Hva er de fysiske og psykiske kravene for å bli jagerfly flyver/pilot i luftforsvaret? (høyde, syn osv.)

 

2. Hva er de fysiske og psykiske kravene for å bli flermotors flyver/pilot i luftforsvaret? (høyde, syn osv.)

 

3. Hva er de fysiske og psykiske kravene for å bli helicopter flyver/pilot i luftforsvaret? (høyde, syn osv.)

 

Tusen Takk For alle svar!

 

edit: ja, jeg har sjekket www.mil.no men jeg synes at det var kronglete å finne frem der. (jeg fant ingentingutenom at de skulle kjøpe nye flye)

 

beklager eventuelle skrive/stavefeil

Endret av Bruker_Wilhelm
Lenke til kommentar
1.

ha 9(syn,hørsel osv) på alle tester

5841763[/snapback]

 

Det er helsen din som avgjør hvilke "karakterer" du får i helseprofilen. Dette er ingen tester. Dersom du har generell god helse får du 9 på alt. Det som kan trekke ned er f.eks. allergi (generell helse 7), alvorlige psykiske problem hudproblem, ryggproble, etc. Først på rekrutten vil det være fysiske tester som gir grunnlag for en fysisk test-karakter. Det er viktig å holde disse adskilt....

 

Korp. Økland

Lenke til kommentar

er ikke så vansklig å komme inni ISTAR kommer ann på hva du vil gjøre tror du tenker på jeger bataljonen. vil du ditt så ring vpv og mass ring gjerne direkte til Jegerbn.

 

hvis du vil holde på med pc og nettverk i førstegangs tjenesten kan du søke samband bataljonen og ISTAR for eks :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...