Gå til innhold

Moms på frakt! Er det lov?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lurte på om det er lov, at en webshop krever moms (MVA) av det fraktgebyr (postens takster) man ska betale.

 

Eksempel fra en webshop (techlife.no):

 

En vare: 223,- (ekskl mva)

Frakt:.......95,- (bedriftspakke 'dør til dør')

MVA:........80,- (25%)

==========

Å betale: 398,- (inkl mva)

 

Her er der tatt moms av frakten også - er dette tillatt iflg norsk lov?

 

Edit\ Jeg mener at man betaler moms 2 ganger - da posten allerede har krevet moms av frakten overfor webshoppen. Eller tar jeg feil?

 

I Danmark er dette ikke lov (men var vanlig praksis av postordre/webshopper før denne 'juksingen' ble tatt opp i medierne).

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Lurte på om det er lov, at en webshop krever moms (MVA) av det fraktgebyr (postens takster) man ska betale.

 

Eksempel fra en webshop (techlife.no):

 

En vare: 223,- (ekskl mva)

Frakt:.......95,- (bedriftspakke 'dør til dør')

MVA:........80,- (25%)

==========

Å betale: 398,- (inkl mva)

 

Her er der tatt moms av frakten også - er dette tillatt iflg norsk lov?

 

Edit\ Jeg mener at man betaler moms 2 ganger - da posten allerede har krevet moms av frakten overfor webshoppen. Eller tar jeg feil?

 

I Danmark er dette ikke lov (men var vanlig praksis av postordre/webshopper før denne 'juksingen' ble tatt opp i medierne).

 

Mvh

Kimmer

5830862[/snapback]

 

Såvidt jeg vet, så er det slik (enkelt fortalt), at en bedrift ikke betaler moms når den kjøper noe av en annen bedrift (dvs de betaler det vel og får det tilbake osv osv, men i praksis), det er det "siste leddet" som selger til privatkunden som tar inn all momsen for hele sulmitten, og derfor blir det ikke betalt moms dobbelt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hmm, jeg syns det hørtes rart ut egentlig. Det er ikke noe jeg har tenkt over før. Men ja jeg ville jo så klart tro at posten regner med moms på priser til sine tjenester. At webshop skal ta moms for posten høres jo veldig rart ut. Men jeg vet ikke hvordan det fungerer da. Ville tro at posten selv tar momsen, og ikke butikken. Kanskje noen her vet hvordan det faktisk er.

Lenke til kommentar
Hei

 

De kan ikke kreve moms på slike tjenester, da de ikke har fortjeneste på dette kjøpet. Så du kan klart klage der

5830950[/snapback]

 

Men når de kjøper en tjeneste av posten, så betaler vel ikke de moms av det? Og posten skal jo også ta inn moms, er det ikke det "siste leddet" som har ansvaret for det?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet, så er det slik (enkelt fortalt), at en bedrift ikke betaler moms når den kjøper noe av en annen bedrift (dvs de betaler det vel og får det tilbake osv osv, men i praksis), det er det "siste leddet" som selger til privatkunden som tar inn all momsen for hele sulmitten, og derfor blir det ikke betalt moms dobbelt.

 

AtW

5830908[/snapback]

 

He he. Det er nok ikke så enkelt som du vil gjøre det til.

 

Du mener, at de 95,- kr (i eksemplet) er uten moms og det er webshoppens opgave å kreve inn momsen for frakten.

Hvorfor er de 95,- kr (bedrift - dør til dør) listet som inkl moms hos Posten?

 

Mener stadig at man betaler moms 2 gange av frakten - og butikkerne 'scorer' nogen ekstra kroner ned i egen lomme. Alle webshopper gjør dette her i Norge.

 

PS. Var stor debat om dette fænomen i DK for mange år siden.

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Hei

 

De kan ikke kreve moms på slike tjenester, da de ikke har fortjeneste på dette kjøpet. Så du kan klart klage der

5830950[/snapback]

 

Men når de kjøper en tjeneste av posten, så betaler vel ikke de moms av det? Og posten skal jo også ta inn moms, er det ikke det "siste leddet" som har ansvaret for det?

 

AtW

5830954[/snapback]

'Redigerte innlegget mitt litt :-) Bedriften betaler moms til posten for denne tjenesten, men dette utlegget får de igjen fra staten. Så i prinsippet betaler ikke de noe - men når de selger varen igjen må de legge på moms. Det vil si at det er kunden som betaler denne momsen slik at bedriften må betale dette videre til staten slik at det de må betale går opp i det de får igjen - som blir null.

 

 

Det vil si at hvis du bedriften kjøper en frakttjeneste til kr 125 inkl. mva så betaler egentlig de kun kr 100 da de får de 25 kr fra staten (mvaoppgaven). Når de selger varen videre kan de selge den for kostpris eller en større utsalgspris. Det er vanlig å selge frakt for kostpris så da vil det på fakturaen koste kr 100 eksl mva, og kr 125 inkl mva. Når bedriften får innbetalingen på kr 125 får de dekket kostprisen sin på kr 100, de resterende 25 kr som utgjør mva må de sende til staten (mvaoppgaven). I praksis betyr det at det er kunden som betaler mva'en som posten krever til staten.

 

 

Men at nettbutikken krever moms på et beløp som er inkl. moms er riv ruskende galt.

Lenke til kommentar
Men at nettbutikken krever moms på et beløp som er inkl. moms er riv ruskende galt.

5830991[/snapback]

 

Helt enig her :thumbup:

 

Men er det lov å gjøre det her i Norge?

 

I Danmark ville eksemplet ha set slikt ut:

 

Vare inkl MVA:....279,- kr

Frakt (inkl MVA)....95,- kr

================

Å betale:........374,- kr

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet, så er det slik (enkelt fortalt), at en bedrift ikke betaler moms når den kjøper noe av en annen bedrift (dvs de betaler det vel og får det tilbake osv osv, men i praksis), det er det "siste leddet" som selger til privatkunden som tar inn all momsen for hele sulmitten, og derfor blir det ikke betalt moms dobbelt.

 

AtW

5830908[/snapback]

 

He he. Det er nok ikke så enkelt som du vil gjøre det til.

 

Du mener, at de 95,- kr (i eksemplet) er uten moms og det er webshoppens opgave å kreve inn momsen for frakten.

Hvorfor er de 95,- kr (bedrift - dør til dør) listet som inkl moms hos Posten?

 

Mener stadig at man betaler moms 2 gange av frakten - og butikkerne 'scorer' nogen ekstra kroner ned i egen lomme. Alle webshopper gjør dette her i Norge.

 

PS. Var stor debat om dette fænomen i DK for mange år siden.

 

Kimmer

5830989[/snapback]

 

Altså om de krever 25% av et beløp som allerede har inkludert moms, så er det vel neppe lovlig nei. Jeg antok at prisen som var oppgitt for frakten var uten MVA.

 

AtW

Lenke til kommentar

Eksempel:

 

Bertils Mikk & Makk har solgt en skrue for kr 5,- eks mva.

 

For å sende skruen må bertil kjøpe et frimerke for kr 12,- inkl mva.

 

Bertil skriver ut følgende faktura:

 

1 stk skrue - kr 5,00 (eks mva)

Frakt - kr 9,60 (eks mva)

+ mva (25%) kr 3,65

SUM inkl mva = 18,25

Lenke til kommentar
Hvor ligger disse prisene forresten? Det eneste jeg fant var at det koster 52 kroner ekstra(?) inkl mva å få denne tjenesten:

 

http://www.posten.no/Portal/ProdukterTjene....htm?tab=Priser

 

AtW

5831031[/snapback]

 

Prisliste finner du her: http://www.posten.no/Portal/ProdukterTjene....htm?tab=Priser

 

Problemet med bedriftspakker er at prisen er avhengig av vekt, volum og hvor langt pakken skal sendes. Derfor er det ikke lett å finne korrekt pris for pakken, uten å pakke/måle/veie pakken - samt at man må vite postnummer til avsender og mottager.

Lenke til kommentar
Men at nettbutikken krever moms på et beløp som er inkl. moms er riv ruskende galt.

5830991[/snapback]

 

Helt enig her :thumbup:

 

Men er det lov å gjøre det her i Norge?

 

I Danmark ville eksemplet ha set slikt ut:

 

Vare inkl MVA:....279,- kr

Frakt (inkl MVA)....95,- kr

================

Å betale:........374,- kr

Kimmer

5831009[/snapback]

 

Hvordan vet du at de 95 kronene allerede er inkludert mva??

 

Edit: butikkene kan vel kreve akkurat hvor mye de vil for å sende en pakke, så lenge de opplyser klart om dette før vi bekrefter bestillingen vår.

Endret av tomahg
Lenke til kommentar
Men at nettbutikken krever moms på et beløp som er inkl. moms er riv ruskende galt.

5830991[/snapback]

 

Helt enig her :thumbup:

 

Men er det lov å gjøre det her i Norge?

 

I Danmark ville eksemplet ha set slikt ut:

 

Vare inkl MVA:....279,- kr

Frakt (inkl MVA)....95,- kr

================

Å betale:........374,- kr

Kimmer

5831009[/snapback]

 

Hvordan vet du at de 95 kronene allerede er inkludert mva??

 

Edit: butikkene kan vel kreve akkurat hvor mye de vil for å sende en pakke, så lenge de opplyser klart om dette før vi bekrefter bestillingen vår.

5831061[/snapback]

 

Om de bruker postens satser, så er det såvidt jeg kunen se, ingen alternativer som koster 95 kroner eksl MVA, men ett alternativ som koster 95 inkl mva (dvs 76 eksl), og det er 3 kg / 3 "volumkilo" i sone 2. Men mer info om pakka hadde vært på sin plass ja.

 

AtW

Lenke til kommentar
Edit: butikkene kan vel kreve akkurat hvor mye de vil for å sende en pakke, så lenge de opplyser klart om dette før vi bekrefter bestillingen vår.

5831061[/snapback]

 

Ja, det er vel flere butikker som tar ekstra for frakt, har flere ganger kjøpt et annet sted fordi frakten har vært for høy, tror det er SHG(?) som jeg oftest har gjort det med, prisen er litt billigere, men portoen veier opp, og vel så det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hei,

 

Problemstillingen gelder jo også oppkravspakker.

 

Dere kan jo gå igennem jeres egne fakturaer for weshophandler, å se om ikke jeg er på rett kurs her.

 

Mener stadig ikke det er lov å kreve moms 2 gange av en vare.

 

Er jo det samme som å kjøpe en pakke "Gilde kjøttdei" i en vanlig butikk, for derefter å selge den i sin egen butikk med en ny prislap på, hvor der er lagt på nye 25% moms!

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Det vil si at hvis du bedriften kjøper en frakttjeneste til kr 125 inkl. mva så betaler egentlig de kun kr 100 da de får de 25 kr fra staten (mvaoppgaven). Når de selger varen videre kan de selge den for kostpris eller en større utsalgspris. Det er vanlig å selge frakt for kostpris så da vil det på fakturaen koste kr 100 eksl mva, og kr 125 inkl mva. Når bedriften får innbetalingen på kr 125 får de dekket kostprisen sin på kr 100, de resterende 25 kr som utgjør mva må de sende til staten (mvaoppgaven). I praksis betyr det at det er kunden som betaler mva'en som posten krever til staten.

 

 

Men at nettbutikken krever moms på et beløp som er inkl. moms er riv ruskende galt.

5830991[/snapback]

 

 

Er jo det samme som å kjøpe en pakke "Gilde kjøttdei" i en vanlig butikk, for derefter å selge den i sin egen butikk med en ny prislap på, hvor der er lagt på nye 25% moms!

 

Kimmer

5831142[/snapback]

 

Hei, ja, de kan ikke kreve moms på moms. Men de kan derimot si at frakten på kr 95 er eksl. mva. Det vil si at de da har kjøpt frakten for kr 76 eksl. mva og betalt posten kr 95 inkl. mva for tjenesten. De har da en fortjeneste 95 - 76 = 19 kr. Greia nå er at de nå må betale inn kr 23,75 til staten i momsoppgaven, men de får igjen 19 kr da de betale 95 kr for den. Totalt sett betaler de kr 4,75 til staten, mens de har hatt en fortjeneste på 19 kr da de har forhøyet prisen fra 76 eksl. mva til kr 95 eksl. mva.

Lenke til kommentar

Kimmer, saken her er ikke at de tar moms 2 ganger... De kan selv velge hva de vil ta for frakt, og det er MANGE webshopper som ser sitt snitt i å tjene inn litt ekstra kroner på frakt. Det er IKKE moms 2 ganger, men moms på den prisen de har satt på frakt!

 

Ikke rart med de marginene som er i IT verdenen i dag...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...