Gå til innhold

TES: Er Oblivion noe for meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Foretrekker selv å kalle Oblivion, NWN, KOTOR, Deus Ex osv for "standard rpg".

Diablo-serien, Dungeon Siege og lignende er "action rpg". ;)

5834851[/snapback]

Mye kan sikkert kalles RPG men hvordan da skille spill som Oblivion og diablo2 i kategori.

enkelt ved å kalle Oblivion RPG

og kalle spill som diablo 2 hack and slash for det er det det er.

på deus ex ville jeg nok heller brukt fps

skal innrømme at diablo er et slags Rpg men mener fortsatt på at det har for lite fokus på rollespill til at det kan kalles et fullverdig rpgspill og derfor navnet hack and slash.

det er det jeg alltid har kalt slike spill og innenfor gamingverdenen så blir det laget mange slike underkategorier for å skille det hjernedøde fra det intelligente. forstå meg rett, jeg spilte selv diablo og likte det godt da. men grunnen til at jeg kaller det "hjernedødt" er at det er ikke mye variasjon i spillet, du går rundt der og slår på npc, følger "en vei"...

Misforstå meg rett, jeg ser ikke på Diablo som et fullverdig rpg, derav "action rpg". Det var ment som en mildt nedsettende B-klassifisering. Men moro var det lell. :)

Men at Deus Ex ikke var et rollespill? Tsk. Du spilte tydeligvis aldri det. Eller hvis du gjorde det spilte vi kanskje ikke samme spill?

- Lage en egen karakter med spesielle styrker, svakheter, utseende (til dels)? Check.

- Utvikle stats underveis i spillet? Check.

- Kunne løse situasjoner på flere måter avhengig av spillestil og karakterens ferdigheter? Check.

- Kunne foreta aktive valg i dialog og story? Check.

De eneste titlene (som jeg har spilt) som har nådd opp til vannmerket etter opprinnelige Deus Ex i rpg-sjangeren på pc etter min mening KOTOR, TES-serien, Baldurs gate-serien og Vampire Bloodlines.

Har en kjepphest med Deus Ex. :) I will shut up now.

Endret av thomanil
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kaller Oblivion for first person rpg. De fleste andre RPG's der er man i third person, så The Elder Scrolls serien blir da for meg FPRPG(First person role playing game). Det er ivertfall min definisjon!

Skrevet
JA! du kommer til å få glede av dette spillet, hvist du har maskin nokk ;)

5833531[/snapback]

Spiller på 360... Så det er maskin nok tror jeg...

Skrevet
Til trådstarter: Mulig det er sagt allerede i tråden, men vær tålmodig i starten. Rollespill har ofte en temmelig døll "inngangsport" helt i starten siden man gjerne blir satt i en tutorial-dungeon der man typisk må loke rundt og slå ihjel rotter med en rusten dolk etc, så også i Oblivion. Men stick with it, spillet blir fantastisk når det "åpner seg"! :)

5832194[/snapback]

Kjøpte det i går og fikk spilt en times tid. Kom meg til munken, og ble sendt videre for å lete etter arvingen!

Og mine første inntrykk er at det er en enorm verden, herlig stemning og nok å ta seg til! Skal bli spennende å prøve litt til...

Jeg lurer dog på ett par ting.:

1 - Jeg skjønte det sånn at man kan trykke på kartet for å komme seg dit man skal... hva skal man event. trykke på da? (360)

2 - Hvordan i alle verdens navn og rike dirker man opp låser?

3 - Kan man sove hvor som helst (les. f.eks skogen)? Prøvde å bryte meg inn i en gammel "lodge" men fikk beskjed om at jeg ikke kunne sove steder jeg har brytet meg inn...

Alt i alt et svært lovende spill, og det er helt tydelig at jeg har misforstått og forhåndsdømt RPG generelt... Dette er jo et TP eller FP-spill i mine øyne... ;) og apropo...hvilken "wiew" spiller folket på?

Skrevet

Heisann!

Jeg har lest masse om Oblivion og hypen rundt dette spillet. Jeg har et par spørsmål:

Det er trukket løse sammenligninger med Diablo i bl.a. denne tråden, men hvordan er Oblivion i forhold til Runescape?

Jeg har tidligere spilt Runescape og ble totalt hekta men etter en stund ble jeg drittlei for å si det mildt. Det virket etterhvert som om det var mest om å gjøre å slenge dritt til noobs og skryte av sin egen fortreffelighet om man var lvl 99 i ettellerannet. Jeg har hatt mye moro med Runescape men det negative ved Runescape ble for mye og ødela hele spillopplevelsen til slutt.

Med vennlig hilsen

Han Derre

Skrevet
Til trådstarter: Mulig det er sagt allerede i tråden, men vær tålmodig i starten. Rollespill har ofte en temmelig døll "inngangsport" helt i starten siden man gjerne blir satt i en tutorial-dungeon der man typisk må loke rundt og slå ihjel rotter med en rusten dolk etc, så også i Oblivion. Men stick with it, spillet blir fantastisk når det "åpner seg"! :)

5832194[/snapback]

Kjøpte det i går og fikk spilt en times tid. Kom meg til munken, og ble sendt videre for å lete etter arvingen!

Og mine første inntrykk er at det er en enorm verden, herlig stemning og nok å ta seg til! Skal bli spennende å prøve litt til...

Jeg lurer dog på ett par ting.:

1 - Jeg skjønte det sånn at man kan trykke på kartet for å komme seg dit man skal... hva skal man event. trykke på da? (360)

2 - Hvordan i alle verdens navn og rike dirker man opp låser?

3 - Kan man sove hvor som helst (les. f.eks skogen)? Prøvde å bryte meg inn i en gammel "lodge" men fikk beskjed om at jeg ikke kunne sove steder jeg har brytet meg inn...

Alt i alt et svært lovende spill, og det er helt tydelig at jeg har misforstått og forhåndsdømt RPG generelt... Dette er jo et TP eller FP-spill i mine øyne... ;) og apropo...hvilken "wiew" spiller folket på?

5837104[/snapback]

1. Jeg vet ikke (spiller på PC) men på pc trykker man på saken som viser plassen, men på midre plasser bla, i quest's så må du ha vært der før for at du skal kunne fast travle.

2. Man kan enten dirke selv, trykk når saken er opp, eller bruke auto saken.

3. Man kan ikke sove hvor som helst, enten kan du stjele plassen til uteliggerne(tror jeg) eller du kan ta inn på et tavern. Du kan også etterhvert kjøpe deg hus og sove i. Men du kan ikke sove mens du tresspasser.

Håper du som oss andre, får mye glede av Oblivion.

Skrevet

(2. Man kan enten dirke selv, trykk når saken er opp, eller bruke auto saken.)

Trykk når den er opp? Kan bare dytte den opp når den er nede... Hmmm... må prøve litt til

Skrevet (endret)

Trykk når den er opp? Kan bare dytte den opp når den er nede... Hmmm... må prøve litt til

5837247[/snapback]

Du må skubbe den opp, og so klikke på akkurat riktig tidspunkt. Riktig tidspunkt er når den er heilt oppe. Då blir den låst i øvre posisjon. Dersom du klikker (eller trykker dersom du spelar på 360) medan den er på veg opp, eller på veg ned, blir dirken øydelagd. Lås alle dingsane i øvre posisjon, so har du dirka opp låsen.

Kay

Endret av KayAU
Skrevet
Heisann!

Jeg har lest masse om Oblivion og hypen rundt dette spillet. Jeg har et par spørsmål:

Det er trukket løse sammenligninger med Diablo i bl.a. denne tråden, men hvordan er Oblivion i forhold til Runescape?

Jeg har tidligere spilt Runescape og ble totalt hekta men etter en stund ble jeg drittlei for å si det mildt. Det virket etterhvert som om det var mest om å gjøre å slenge dritt til noobs og skryte av sin egen fortreffelighet om man var lvl 99 i ettellerannet. Jeg har hatt mye moro med Runescape men det negative ved Runescape ble for mye og ødela hele spillopplevelsen til slutt.

Med vennlig hilsen

Han Derre

5837167[/snapback]

Oblivion er ikke et online "mmo" rollespill, så det blir litt vanskelig å gjøre noen sammenligning.

Skrevet
Oblivion er ikke et online "mmo" rollespill, så det blir litt vanskelig å gjøre noen sammenligning.

5837411[/snapback]

Ok, takk! Dine motstandere i Oblivion er ikke andre spillere da? Alle motstandere og medhjelpere er styrt av dataen og ikke mennesker?

Han Derre

Skrevet

5837247[/snapback]

Du må skubbe den opp, og so klikke på akkurat riktig tidspunkt. Riktig tidspunkt er når den er heilt oppe. Då blir den låst i øvre posisjon. Dersom du klikker (eller trykker dersom du spelar på 360) medan den er på veg opp, eller på veg ned, blir dirken øydelagd. Lås alle dingsane i øvre posisjon, so har du dirka opp låsen.

Kay

5837300[/snapback]

Nettopp... Det er klikkingen jeg har glemt... Da prøver vi det! Takker..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...