Gå til innhold

Datamus overkjørt med dampveivals


Anbefalte innlegg

Om musene faktisk virker så vil de kanskje bli fort defekte og/eller føre til håndplager for brukerne. Så kanskje det er best at de blir ødelagde.

5826063[/snapback]

Det tviler jeg på. Billige kopier er ofte minst like bra som originalen såvidt jeg har erfart iallefall. Uansett, så synes jeg at det er synd å se at den eneste måten enkelte dyktige produsenter klarer å komme inn på et såpass proteksjonistisk marked som Europa og USA er å lage billige kopier. Hvis de hadde sluppet alle disse kunstige handelsbarriærene så hadde det også vært bedre for oss forbrukere på sikt.

5826116[/snapback]

Vel, det er veldig mange slike etterligninger som har vært elendige. Men dette vet som sagt ingen av oss. Det ville uansett tatt lang tid å sjekke produktene om de er(var) ok.

 

Men det er sikkert mange fattige land som kunne hatt godt av mer pcutstyr, men det samme gjelder norske skoles osv.

 

Debatt om frihandel og toll hører vel hjemme i en annen forumkategori.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser ikke problemer med hvordan Dansk rettsvesen har angrepet saken. Her er det spørsmål om regelrette forfalskninger av en kjent og anerkjent merkevare, forsøkt solgt til folk under forutsetning at disse skulle være ekte.

5826245[/snapback]

Ikke jeg heller, men jeg reagerer på de økonomiske og miljømessige konsekvensene av denne praksisen som det danske rettsvesenet tydeligvis forfekter. Noe som i utgangspunktet er feil blir med dette gjort vondt verre etter min mening.

 

På en annen side hadde jeg ikke hatt noe i mot disse musene hvis de hadde vært solgt under navnet til produsent f.eks "Ugga Bugga" eller hva det måtte være, så lenge de ikke bryter med patentet til Logitech eller Trust, Microsoft, Razer osv.

 

Å hevde at å ødelegge disse musene "motvirker den frie handelen som vårt kapitalistiske system tross alt er basert på" er gale-mattias.

Som idealist burde vedkommende se for seg en verden der det er mulig med patentbeskyttelse uten at det skal gå utover den frie handelen.

5826245[/snapback]

Jeg har heller ikke påstått noe slikt, og skal ha meg frabedt å bli pålagt meninger som jeg ikke har ytret. Poenget mitt er at den beskyttelsen som eierene av merkevarene krever av samfunnet bør stå i stil med kvaliten og verdien som disse varene gir forbrukeren. Men det er altså ikke tilfellet i dag, og offentlige midler blir derfor missbrukt til å opprettholde kunstige handelsbarriærer o.l. og dette skader alle andre enn eierne av merkevarene/patentene.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Jeg er av den oppfatning at merkevarer motvirker den frie handelen som vårt kapitalistiske system tross alt er basert på.  Dvs. merkevarer hindrer fri flyt av varer og tjenester ettersom de blir forskjellsbehandlet på basis av kun merkevaren.  Det er ikke slik at Logitech bare lager kvalitetsprodukter, mye er også av rimelig tvilsom kvalitet såvidt jeg har erfart iallefall.  Uansett, tilbake til ansvarsfordelingen her.  Hvis myndighetene skal ta på seg ansvaret for å beskytte bedriftene sine merkevarer så må bedriftene også isåfall betale det som det faktisk koster for samfunnet, og da foreslår jeg at myndighetene innfører en såkalt merkevare-avgift for å dekke inn dette.  Det vil være en vinn-vinn situasjon for både forbrukere og samfunnet, ettersom kvalitet på varer og tjenester igjen vil være å foretrekke fremfor fordyrende merkevarer.

5825923[/snapback]

Bedriftene betaler allerede idag masse penger i form av skatt/avgifter. Og mer skatt og/eller avgifter kan føre til at mange bedrifter ikke vil klare seg eller ser at det er mye mer lønnsomt å flytte utenlands. Dette er derfor ikke lønnsomt for samf. i det hele tatt.

Fri tollgrenser kan også føre til at utenlandske selskaper konkurerer bort norske selskaper i det norske markedet. Dette kan føre til at norske arbeidere må finne seg i å få mindre lønn for å kunne konkurer mot de utenlandske og nordmenn må derfor finne seg i mindre velstand.

Dette kan riktignok skape en bedre fordeling mellom fattig og rik i verden i dag, men jeg er redd det meste av overskuddet i de utenlandske bedriftene vil gå i lommen på bedriftslederne og aksjonærene.

 

Merkevarer bidrar til at folk lettere kan huske og skille produkter som er dårlige eller gode. Det at f.eks. Logitech produserer dårlige produkter i tillegg til gode er Logitech sitt problem og det blir opp til forbrukeren om han/hun stoler på Logitech eller ikke. Viser det seg at han/hun tror han kjøper et godt produkt, men det viser seg at det er dårlig vil han/hun neste gang kanskje ikke kjøpe dette produktet.

Men de fleste forbrukere skjønner hva som er gode og dårlige produkter bl.a pga. prisen.

 

Vis vi ikke hadde hatt noen merkevarer måtte folk ha sett kun på prisen og prøvd å se på designet/kvaliteten om produkten er godt eller ikke. Men med merkevarer kan forbrukerne også skape seg erfaringer med produktene og selv bestemme om dette selskapen lager gode produkter eller ikke og om det er verdt å kjøpe.

 

Uten merkevarer hadde heller ikke vært så lønnsomt å yte god service som det er i dag. I dag skaper forbrukerne et bilde av hvilken service selskapene yter passert på erfaringer. Og de kan bruke denne erfaringen til å bedømme om prisen for et produkt som koster litt mer kanskje likevel kan være det fornuftige kjøpet.

Hadde det derimot ikke vært merkevarer hadde det ikke vært så enkelt å finne ut/huske hvem som ytet god service og det vel derfor ikke være så lønnsomt for bedriftene å yte god service. Dette kan føre til at vi som forbrukere vil få dårligere service og at vi må krangle mer mot de mektige selskapene (selv om vi har loven på vår side).

 

EDIT: Selv om mange merkevarer koster litt ekstra og det er ofte de vi tenker på når vi hører ordet merkevare, finnes det mange merkevare som folk kan velge istendenfor som ofte er like gode. F.eks. kan folk kjøpe First Price produkter.

Men noen førstprice produkter er ikke like gode som de dyrere produktene og det kan hende folk velger de istedenfor.

Men uansett er begge deler merkevarer. Vis det ikke hadde stått et merke der hadde man ikke husket at First Price er dårlig/bra og om andre produkter hadde vært et bedre valg selv om de er litt dyrere.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Ville det ikkje vært lettare å knuse dei i ei knusemaskin? Mykje å rydde opp i etter ein sånn operasjon.

5826144[/snapback]

Jo, men da hadde ikke Logitech fått mulighet til å få frem deres poeng like godt. Logitech er bare ute etter å statuere et eksempel, og for å få det til å se ekstra ille ut kjører de like godt over musene med en dampveivals (eller hva et sånt monster kalles nå til dags). Tidligere har lass med piratkopierte CD-er blitt kjørt over, også da kun som en "show-off".

Endret av @kd
Lenke til kommentar

Uff, dette var grusomt å se på :cry: Alle disse musene er 100 ganger bedre enn de vi for eksempel har på skolen (tyggegummibefengte rullehjulsklumper). Har en slik en i "original" og de er jo slettes ikke så verst! Synes de skulle blitt solgt eller gitt bort. Destruksjon har i hvert fall ikke styrket Logitechs gode navn og rykte for min del :nei:

Lenke til kommentar
...Destruksjon har i hvert fall ikke styrket Logitechs gode navn og rykte for min del :nei:

5826819[/snapback]

Det er jo ikke sikkert de danske myndighetene spurte Logitech hva de ville gjøre med disse produktene. Man bør alltid være varsom med å si negative ting om selskapet når man ikke har satt seg ordentlig inn i saken. Litt for lite kunnskap om saken kan ofte føre til en helt feil tolkning av saken.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

For en meningsløs måte å kvitte seg med trolig fullt brukbare produkter på. Hvis de bare hadde fjernet merket med Logitech på og klistret på noe annet så disse vært brukt til fornuftige formål. Tenk på all den arbeidskraften som har gått med til å lage disse også skal de bare ødelegges. Meningsløst sløseri med arbeidskraft, ressurser og materialer. Dette kunne vært løst på en måte som gjør at arbeidskraften ikke ble bortkastet og at alle ressursene blir til søppel uten å ha vært innom bruk en gang. Det virker rett og slett som primitiv tankegang med null respekt for arbeidskraft og miljø.

Lenke til kommentar

I Kina er det blit stor industri å piratkopiere merkevarer. Det som skjer er at store firmaer lager en fabrik i Kina og lærer de som jobber der å produsere deres produkter. Deretter tar de kinesiske fabikk eierne å bruker den oppskriften som hans vestlige arbeidsgivere stoler på at han skal holde hemelig, og går til en annen fabrikk og produserer nøyaktig det samme produktet. Problemet er at de da selvølgelig bruker billigere råvarer og produksjons teknikker, som fører til at produktet ved første øyenkast ser ut som orginalen, men er betydelig dårligere.

Dette begynner faktisk å bli et så stort problem i kina at mange firmaer heller lager nye farikker i andre land, selv om det gjerne er mye dyrere å produsere tingene deres der.

 

Et morsomt eksempel er at i Kina er det umulig å få kjøpt en "ekte" flaske Cola, etter som at Coca-Cola selv bruker en "fake" oppskrift i kina. som smak ca likt, og ettersom at ingen i Kina hvet om det eller bryr seg så funker det fint.

Lenke til kommentar
Det heter ikke dampveivals, det heter "VEIVALS"!

5827054[/snapback]

 

Hehe, kan jo hende den gikk på damp:P

Uansett så henger vel det aliaset igjen fra den tiden de gikk på damp.

5827409[/snapback]

Men uansett så er ikke det poenget med artikkelen, om det er dampveivals eller ikke.
Lenke til kommentar
Det heter ikke dampveivals, det heter "VEIVALS"!

5827054[/snapback]

 

Hehe, kan jo hende den gikk på damp:P

Uansett så henger vel det aliaset igjen fra den tiden de gikk på damp.

5827409[/snapback]

Men uansett så er ikke det poenget med artikkelen, om det er dampveivals eller ikke.

5827479[/snapback]

 

Hvem vet, det KAN jo hende at det faktisk var det :yes:

Lenke til kommentar
Et morsomt eksempel er at i Kina er det umulig å få kjøpt en "ekte" flaske Cola, etter som at Coca-Cola selv bruker en "fake" oppskrift i kina. som smak ca likt, og ettersom at ingen i Kina hvet om det eller bryr seg så funker det fint.

5827323[/snapback]

 

Tviler jeg sterkt på. Tror du virkelig at noen i norge får oppskriften, og produserer cola ut ifra den? Så vidt jeg vet så tapper Hansa for coca-cola i norge. Hansa får bare tilsendt et pulver (eller noe i den dur) som de mikser å trikser med, ikke sjangs at de får tilsendt oppskriften.

 

Derfor tror jeg ikke at det er noe anderledes i Kina.

 

Sier ikke at du lyger, sier bare at jeg tror du har blitt missinformert.

Lenke til kommentar
Jeg er av den oppfatning at merkevarer motvirker den frie handelen som vårt kapitalistiske system tross alt er basert på. Dvs. merkevarer hindrer fri flyt av varer og tjenester ettersom de blir forskjellsbehandlet på basis av kun merkevaren.  Det er ikke slik at Logitech bare lager kvalitetsprodukter, mye er også av rimelig tvilsom kvalitet såvidt jeg har erfart iallefall ...

5825923[/snapback]

Å hevde at merkevarer motvirker den frie handelen er en relativt tvilsom uttalelse. Et merke kan være alt fra TwinMos til OCZ, og alle store firma har ett og samme mål: de skal tjene penger slik at de kan bidra til videre utvikling. Måten de ulike merkene gjør det på, er forskjellig, noen satser på lave priser og massesalg, mens andre satser på ekstrem kvalitet og høyere pris. Slik vil det alltid bli et bredt marked fordi ulike firma har ulike måter å selge sitt produkt på.

Så kommer vi til disse piratkopiene som noen har nevnt over ofte er direkte kopier lagd med samme mal som produktet det prøver å etterligne. Disse produktene kan få en helt annen kvalitet og service enn hva man egentlig forbinder med merkenavnet. For eksempel har jeg lyst på en PC fra berømte Alienware. Jeg sikler på en slik PC lenge, men finner ut at jeg ikke har råd enda. En dag er jeg på besøk hos en slekning som sier at han har nettopp kjøpt seg den PC'en jeg siklet på! Jeg spør om å få prøve den, men synes ikke den står til forventningene i det heletatt fordi den er piratprodusert i Kina (noe verken jeg eller slektningen vet). Vips, så har de mistet en potensiell kunde og godt ry.

Jeg er sterkt imot at ulike merkenavn misbrukes, det er tross alt livsverket til folk, og liten tue kan som kjent velte stort lass! Hvis disse svindlerne ville tjene penger på disse Logitech-plagiatene kunne de heller gitt de et annet navn, uten at det hadde hjulpet særlig lenge. Det har seg nemlig sånn at det ikke er tollbarrierer eller annet som gjør at disse merkene kommer inn på markedet, det er norges befolknings høye krav til kvalitet! Har ikke produktet god nok kvalitet vil det fortere enn svint skvises ut av markedet.

Lenke til kommentar
Patetisk, Rett og slett. Utrolig vekk kastet spør du meg.

Tenk på de stakkars afrikanerne... :cry:

5825786[/snapback]

Ja, det folk i afrika trenger er forfalskede logitech muser...

De trenger jo absolutt ikke rent vann og medisiner...

 

Jeg syns Logitech og tollvesenet har handlet helt riktig :thumbup:

 

Hvis noen solgte utenlandsk kjøtt som norskt kjøtt hadde vel ikke folk blitt særlig fornøyd i ettertid? "Greit" hvis det ikke er noe galt med produktet men, hva hvis? :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...