Gå til innhold

Volumberegning av kuler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En måte kan være, som er sikker, er å fylle volumet med kuler, deretter etterfylle med veske.. Så ta ut kulene, finne volumet for en kule og dele på det volumet kulene fylte.. Du kan og ta ut vesken, så slipper du å ta ut alle kulene.. :hmm:

 

Om du skal bruke en mer teoretisk måte å gjøre dette på, så er jeg ikke sikker..

 

***********

 

Feilkilder ved teoretisk regning.

 

Kuler i et gitt volum kun med teori kan være usikkert.. Om du skal regne ut et reelt volum med kuler i, i forhold til et teoretisk volum med teoretisk kuler i...

Man må da ta hensyn til det stoffet som kulene og volumbeholderen er laget av..

Vet som sagt ikke om du ønsker dette for teoretisk eller reell testing..

Endret av Dre@m_Lord
Lenke til kommentar
Eh, har aldri opplevd at kuler ligger slik som du oppgir, alskfjas ..

Men ved rein teori så kan den funke, men den vil aldri stemme i forhold til reell..

5821069[/snapback]

 

I et rektangulært volum, der sidene er hele multiplum av diameteren, vil de kunne ligge sånn. Hvis ikke må du estimere tomrommet mellom kulene, og hvis de ligger tilfeldig blir det vanskelig.

Lenke til kommentar
Eh, har aldri opplevd at kuler ligger slik som du oppgir, alskfjas ..

Men ved rein teori så kan den funke, men den vil aldri stemme i forhold til reell..

5821069[/snapback]

 

I et rektangulært volum, der sidene er hele multiplum av diameteren, vil de kunne ligge sånn. Hvis ikke må du estimere tomrommet mellom kulene, og hvis de ligger tilfeldig blir det vanskelig.

5821125[/snapback]

 

Enig i det alskfjas, å regne ut slik jeg nevner i første innlegg blir for vanskelig og er vel litt kaosteori inne i bildet.. :whistle:

Lenke til kommentar

Hvor mange kuler man får inn i et gitt volum vil avhenge av flere ting enn bare diameteren på kulene. Den viktigste faktoren er hvor tett kulene pakkes. Ved såkalt "perfekt hexagonal kulepakning" altså den tettest mulige pakkingen så synes jeg å huske at kulene utgjør 74% av volumet. (26% går bort i rom mellom kulene). Andre faktorer som spiller inn er at det kan bli litt ekstra tomrom på langs kantene av beholderen på grunn av "kanteffekt". Hvis diameteren på kulene varierer så kompliserer det regnestykket veldig mye, samt at hvor godt kulene er ristet sammen vil begynne å spille en rolle.

 

Edit: Jeg fant det konkrete tallet: 74% (ikke 67% som jeg skrev)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...