Gå til innhold

JPEG + RAW problem 350D


Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt nytt speilreflekskamera, og valget falt da på Canon 350d.

Etter å ha lekt meg en del frem og tilbake og tatt er par bilder, skulle jeg overføre disse til dataen.

 

*problem*. Jeg har valgt RAW + JPEG (ja, jeg er bombesikker), og når jeg åpner kameramappen i utforskeren får jeg kun frem JPEG bilder. I stedet for en jpeg + en ukjent, får jeg TO stk JPEG bilder av AKKURAT samme motiv. Like store, samme navn, prikk like.

 

Har prøvd på flere maskiner, og en kamerat av meg med erfaring fra dette med raw skjønner nada. Hvis jeg velger KUN RAW, så får jeg en RAW-fil, "<navn>.cr2". Problemet er da at det virker som jeg ikke kan få både raw og jpeg samtidig.

 

Jeg har brukt manuell, og ISO og blender har variert fra bilde til bilde (ikke at det har noe å si). Minnebrikken er Sandisk Extreme III.

 

Noen som har vært borte i lignende, evt har forslag på hva som kan gjøres for å fikse dette? Er nesten litt fortvilt her jeg sitter.. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd med programmet "RawShooter essentials". Det jeg gjorde var å kopiere alt fra minnebrikken over til en mappe på harddisken, og den fant kun de RAW bildene som jeg hadde tatt da jeg valgte å KUN ha raw, og ikke JPEG. Altså virker det som kombinasjonen RAW + JPEG kun gir JPEG + JPEG...

 

Skjønner ingenting, og håper egentlig at noen der ute kan påpeke en idiotisk nybegynnerfeil... :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...