Gå til innhold

TES: Oblivion og level systemet. Les og gi din mening

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Må si meg litt enig her, og det er jo veldig bra at man liksom kan gjøre akkurat hva man vil, når man vil. Men da får man ikke den følsen av f.eks å møte en varulv i skogen (hvis man spiller D&D tabletop) og måtte løpe fordi den er for mektig. Hvertfall de spillelederene jeg har erfaring med pleier ofte og legge inn noenting som man bare er for pinglete til å ta, og kanskje også steder som man ikke går enda.. Og det er jo ganske kjedelig hvis man aldri behøver og frykte noe?

Jeg synes det virker som fighter er veldig overpowered i dette spillet hvertfall.. Jeg lurer på hvordan det blir når min assasin skal begynne på main quest.... *grøss*

5843266[/snapback]

Er forsåvidt sant at det bør være noen unntak mot regelen, slik at du plutselig kan møte hard motstand.. men har folk som klager på systemet stålkontroll på hva som skjer bak kulissene hele spillet gjennom når det gjelder encounters? Ser mange som fastslår at "alt er bare jevn motstand, det er bare monstrenes utseende som skifter". Jeg velger å vente med å tro på det til folk har lagt ned litt mer tid i spillet. Har selv møtt plutselige harde utfordringer "ut av det blå" i spillet, ting som var mye mer vanskelig enn "vanlig". Om dette er fordi det faktisk er lagt inn varianser i monster man møter eller bare at jeg møtte en glitch i lvl-scalingen vet jeg ikke, men det funker uansett for meg.

Endret av thomanil
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er forsåvidt sant at det bør være noen unntak mot regelen der du plutselig møter hard motstand.. men har folk som klager på systemet stålkontroll på hva som skjer i hele spillet gjennom når det gjelder encounters? Ser mange som fastslår at "alt er bare jevn motstand, det er bare monstrenes utseende som skifter". Jeg velger å vente med å tro på det til folk har lagt ned litt mer tid i spillet. Har selv møtt plutselige harde utfordringer  "ut av det blå" i spillet, ting som var mye mer vanskelig enn "vanlig". Om dette er fordi det faktisk er lagt inn varianser i monster man møter eller bare at jeg møtte en glitch i lvl-scalingen vet jeg ikke, men det funker uansett for meg.

5843332[/snapback]

Har også møtt på noen enkelt encounters som var litt vanskeligere når du sier det. Eksempel er han som har full ebony armor nede i den ene dungeonen. Heter v... etteller annet... Men har også lest om folk som var veldig lav level som tok denne bossen uten noe serlig stress så trur kanskje dette bare var at sorceren som jeg spilte da ikke passet seg for å drepe han fordi dette var umulig, og har lest om folk som er lvl 5 som har drept han...

Skrevet (endret)
Er forsåvidt sant at det bør være noen unntak mot regelen der du plutselig møter hard motstand.. men har folk som klager på systemet stålkontroll på hva som skjer i hele spillet gjennom når det gjelder encounters? Ser mange som fastslår at "alt er bare jevn motstand, det er bare monstrenes utseende som skifter". Jeg velger å vente med å tro på det til folk har lagt ned litt mer tid i spillet. Har selv møtt plutselige harde utfordringer  "ut av det blå" i spillet, ting som var mye mer vanskelig enn "vanlig". Om dette er fordi det faktisk er lagt inn varianser i monster man møter eller bare at jeg møtte en glitch i lvl-scalingen vet jeg ikke, men det funker uansett for meg.

5843332[/snapback]

Har også møtt på noen enkelt encounters som var litt vanskeligere når du sier det. Eksempel er han som har full ebony armor nede i den ene dungeonen. Heter v... etteller annet... Men har også lest om folk som var veldig lav level som tok denne bossen uten noe serlig stress så trur kanskje dette bare var at sorceren som jeg spilte da ikke passet seg for å drepe han fordi dette var umulig, og har lest om folk som er lvl 5 som har drept han...

5843353[/snapback]

Ja, men da funket det jo for deg, hvis du ikke hadde sittet og analysert lvl-system-algoritmer bak mens du spilte. :) "Jøss, der kom det en vanskelig ting som jeg klarte å vinne over til slutt! Kult" burde jo være opplevelsen, ikke "irriterende, en glitch i lvl-scaleringen, denne skal være enkel iflg forumet".

Tror vi burde lest mindre på forumer og brukt mer tid i selve spillet. ;)

Endret av thomanil
Skrevet
Grunnen til at folk reagerer på dette er at de forventer forskjellige statiske "soner" a la WoW (og egentlig også Baldurs Gate osv), der man kan møte ting som er helt umulige eller veldig enkle fordi de ikke matcher dine egen lvl. Problemet med dette er at du låses til "først må jeg utforske sone 1, så blir jeg sterk nok til sone 2, og så sone 3 eller 4", noe som gjør at du må gå omtrent samme rute rundt på kartet hver eneste gang du evt starter på nytt med ny character.

5843213[/snapback]

Eg er ikkje heilt einig. Har du spelt Gothic 2? Gothic 2 er eit godt døme på eit spel der du kan gå overalt, som ikkje har level scaling, og som får det til. Samme skog kan innehalde både ulvar og shadowbeasts. Der er enkelte område som er litt meir farlege enn andre, men det er absolutt ingenting i vegen for å gå der likevel.

Soner treng ikkje å vere so rigide som du vil ha det til. Det verker som du er litt låst i WoW-tankegang. Prøv Gothic 2 dersom du ikkje har gjort det enno, og sjå kor bra ting faktisk kan gjerast :). Det er heller ikkje slik at med statisk level so kjem du anten til å få null motstand eller overveldande motstand. Fleirtalet av kampar kan likevel vere utfordrande og spennande. Den store forskjellen er at du ikkje lenger til ei kvar tid veit kva du vil møte. Og det er både meir realistisk og meir spennande.

Kay

Skrevet (endret)
Grunnen til at folk reagerer på dette er at de forventer forskjellige statiske "soner" a la WoW (og egentlig også Baldurs Gate osv), der man kan møte ting som er helt umulige eller veldig enkle fordi de ikke matcher dine egen lvl. Problemet med dette er at du låses til "først må jeg utforske sone 1, så blir jeg sterk nok til sone 2, og så sone 3 eller 4", noe som gjør at du må gå omtrent samme rute rundt på kartet hver eneste gang du evt starter på nytt med ny character.

5843213[/snapback]

Eg er ikkje heilt einig. Har du spelt Gothic 2? Gothic 2 er eit godt døme på eit spel der du kan gå overalt, som ikkje har level scaling, og som får det til. Samme skog kan innehalde både ulvar og shadowbeasts. Der er enkelte område som er litt meir farlege enn andre, men det er absolutt ingenting i vegen for å gå der likevel.

Soner treng ikkje å vere so rigide som du vil ha det til. Det verker som du er litt låst i WoW-tankegang. Prøv Gothic 2 dersom du ikkje har gjort det enno, og sjå kor bra ting faktisk kan gjerast :). Det er heller ikkje slik at med statisk level so kjem du anten til å få null motstand eller overveldande motstand. Fleirtalet av kampar kan likevel vere utfordrande og spennande. Den store forskjellen er at du ikkje lenger til ei kvar tid veit kva du vil møte. Og det er både meir realistisk og meir spennande.

Kay

5843376[/snapback]

Ok, jeg har ikke spilt Gothic 2 så det er godt mulig! Sier ikke at lvl-systemet i Oblivion er perfekt.

Jeg tenkte når det gjelder statiske soner forøvrig mer på Baldur's Gate, Neverwinter Nights og de fleste andre vanlige vestlige rpg'er jeg har spilt på pc. Samtlige har føltes noenlunde lineære iom at du må gjøre ting i (noenlunde) fast rekkefølge. Motstanden er i alle disse spillene jevn så lenge du går på de stedene som er "åpne" for deg i vanskelighetsgrad på det gitte tidspunkter.

Endret av thomanil
Skrevet

5843332[/snapback]

5843353[/snapback]

Ja, men da funket det jo for deg, hvis du ikke hadde sittet og analysert lvl-system-algoritmer bak mens du spilte. :) "Jøss, der kom det en vanskelig ting som jeg klarte å vinne over til slutt! Kult" burde jo være opplevelsen, ikke "irriterende, en glitch i lvl-scaleringen, denne skal være enkel iflg forumet".

5843360[/snapback]

Jeg satt faktisk ikke a irriterte meg over det :p Jeg ble bare oppgitt over at når jeg har en mye høyere level sorcerer enn en lvl 5 fighter/ ettellerannet så synes jeg det er litt rart at lvl scalinga gjør at de kan denge han og ikke jeg. Akkurat som at folk blir grand champion i arenaen lvl 1, legger seg og blir lvl 2. Noe som jeg har lest eksempler på i dette forumet. ;)

Skrevet

5843360[/snapback]

Litt enig der, men jeg var avhengig av det for å finne ut hvordan systemet fungerer, slik at jeg i sin tur kunne finne ut hva jeg gjorde galt. Så her er det kunnskap på godt og vondt. :roll:

Skrevet
gothic 3 Her kan jeg love dere rgp etter mitt hjerte (postet om det på side 6-7)

5843567[/snapback]

Om Gothic 2 skal vere noko å gå etter, bør Gothic 3 bli heilt fenomenalt. :)

2006 ser bra ut ja. Ikkje berre får vi Oblivion og Gothic 3, men òg nytt Final Fantasy og Neverwinter Nights. I tillegg er det andre lovande, mindre kjente titlar på veg, som t.d. "The Witcher".

Det einaste som manglar no er vel eit nytt KOTOR. :love:

Kay

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...