Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til passelig sub for helix forsterker.


Wazu

Anbefalte innlegg

Er da på utkikk etter bedre lyd i bilen, men det skal ikke koste allverdens. Har funnet meg en finfin forsterker fra Helix, til en pris jeg kan tenkte meg (skulle gjerne sett den lavere, men men). Hvertfall, hadde egentlig planer om å vente til egen bil var i hus før jeg kjøpte inn anlegg, men nå ser det ut til at det blir nesten 2 mnd til det skjer, og jeg skulle gjerne hatt litt bedre lyd i bilen jeg kjører nå. Der for har jeg planer om å gå til innkjøp av forsterker og subb nå, samt kanskje bruke et par høyttalere jeg har liggende, og sette det midligertidig inn i bilen jeg har nå, og flytte det over i nybilen når den kommer i hus. Grunnen til at jeg venter med å kjøpe mellomtone/diskanthøyttalere er at jeg må se det litt ann på hva som passer i bilen, og hvor jeg skal ha de. Sub'en skal liksom i bagasjerommet uansett, så den kan jeg likegodt kjøpe inn nå.

 

Hvertfall, det jeg lurer på er hvilken subwoofer jeg skal velge, som vil "passe" bra til forsterkeren med tanke på styrke o.l., slik at forsterkeren ikke blir for kraftig/for svak for sub'en. Den jeg hadde i tankene var en Rockford Fosgate P212S4 12" Punch, men er ikke helt sikker på hvordan den er i forhold til forsterkeren, eller om det er noen andre sub'er til samme prisen som vil være bedre. Vil ikke over 1500 for sub'en hvis det er mulig.

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til den prisen får du faktisk fire Dynabel db12, og da er følsomhet det siste du trenger å tenke på ;) Men den løsningen krever mye kassevolum, så jeg antar det er uaktuelt.

 

Uansett kan ikke forsterkeren bli for kraftig. Problemene oppstår mye fortere når forsterkeren er for svak. Strømstyrken er det som teller, ikke wattene. Men i ditt tilfelle ville jeg gått for et relativt lettdrevet element. 8 ohm er ingen hindring, ettersom forsterkeren bare vil "se" halve impedansen når du brokobler den. Når Helix har oppgitt forsterkeren til å være stabil i 4 ohm mono antar (håper) jeg at de har tatt høyde for nettopp dette, men et 8 ohms element vil føre til at forsterkeren blir mindre varm, noe som igjen generelt fører til lengre levetid på komponentene inni.

 

Skal prøve å huske å komme med noen forslag i morgen. Nå er det for sent ;) Du kan godt sende meg en pm om jeg skulle glemme det bort (det skjer nemlig rett som det er) :p

 

EDIT: si gjerne mer om hva slags bass du ønsker, hva slags musikk du hører på osv. :)

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...