Gå til innhold

Veien til IT-utdanning


Anbefalte innlegg

Her på forumet ser vi stor usikkerhet for hvilken utdanning en bør ta for å bli noe data-spessifissert. Håper dere med erfaring kan fortelle litt ytterligere, komme med anbefalninger.

 

For min del går jeg nå på Media og kommunikasjon. Følte VK1 Driftfag ville naturlig dekke min interesse for data; nettverk og maskinvare. Ellers er jeg ganske åpen for jobbmuligheter, og vet sannelig ikke annet enn at jeg er ganske interessert i PC.

 

Derimot hører jeg nå advarsler om å velge IKT-driftsfag?

 

Gode muligheter for meg nå, er kanskje følgende;

 

-Gå IKT driftsfag, ut i lære og ende opp i fast jobb (usikker)

-Gå IKT driftsfag, deretter Almenn påbygning for å så finne meg en eller annen høyskole (vanskelig å komme inn?) Og deretter vil jeg sitte med fast jobb.

-Fullføre Media Og Kommunikasjon for å så velge en dataspessifissert høyskole?

Eller andre alternativer?

 

Takker for all hjelpen jeg\vi kan få.

Endret av whom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke dataspessifisserte høyskoler som ikke krever særdeles høy matteutdanning?

- Helst rundt Kristiansand

 

Her på grunnkurs har vi bare matten 1M, men i arbeidstimene tar jeg 1Y i tillegg som privatist. 1Y er matten jeg egentlig skulle tatt tredje året på media, men som jeg nå slipper.

 

Jeg er absolutt ingen kløpper i matte, men det går, såvidt.

Lenke til kommentar

darkness|: Man mangler absolutt ikke matte etter påbygg, man har derimot ikke nok matte til å ta alle it-utdanningene, stor forskjell. :)

 

Den største utfordringen i dag er heller å faktisk kunne komme inn på allmenn påbygg etter læretiden, siden man da ikke har krav på det, i Oslo finnes det 3 klasser med påbygg (20 timer), og det er jo ikke akkurat så veldig mange...

Lenke til kommentar

Da er kanskje en god vei å gå fra grunnkurs til vk1-IKT og droppe læretiden. Videre tar jeg All. Påbygning, noe jeg også har rett på, og vil deretter få studiekompetanse.

Med dette på cven, så håper jeg alt vil ligge til rette få å komme in på datahøyskole i Kristiansandomårdet. ;)

 

Som sagt, så er jeg intet mattegeni (Naturfag går greit), og vil nok ikke ha så mye å skryte av utover 1y, selv etter all. påbygning. Regner med jeg vil klare 2y, kanskje.

 

Hvilken dugende høyskole vil dere anbefale, som forhåpentligvis ikke krever Einstein-matten?

Lenke til kommentar

HIA har egen IT linje i kristiandsand som kun krever generell studiekompetanse, så der er det nok ikke veldig mye matte.

 

http://www.hia.no/studier/oksamf/itinfosys.htm

5809340[/snapback]

 

Da ser jeg ikke mye grunn til å ta fagbrevet, selv om praksis sikkert er fint å vise til, men føler at IKT-driftopperatør er på vei ut, og dermed mindre og mindre kjent blant arbeidsgiverne.

 

Vil fremdeles høre om andre mulige studier for og så vurdere alternativene.

Takker for innspillet. Å gå HIA, for og så fordype meg i IT-drift, stiller virkelig sterkt.

Lenke til kommentar

kan du ikke ta yrkesfag og så gå fagskole etterpå for å få det du trenger for å komme deg inn på høyere utdannelse?

 

Bror min gikk serviceelktronikk og skal nå inn på gjøvik tekniske fagskole som har et opplegg som gjør at han kan gå rett inn på ingeniørlinjen ved høgskolen i gjøvik.

 

Personlig gikk jeg allmen på videregående og er nå straks ferdig på med informatikk ved høgskolen i gjøvik.

Lenke til kommentar
Sorry Ueland, ser at det jeg skrev kan mistolkes. Selvfølgelig har man matte, men man har som oftest ikke riktig mattekurs.

 

Whom: IKT-driftsfag på vei ut? IKT-driftsfag er jo fremdeles ganske nytt. Det kan være derfor det er såpass få som faktisk vet hva det er.

5815622[/snapback]

Nå har det seg sånn at IKT-driftsfag skal bort slik som vi kjenner det.

Det skal opprettes en linje som heter IKT-servicefaget, og får å gå dette må du gå Service og samferdsel. Les mer

Lenke til kommentar

Da ligger det an til at målet er satt på HIA som jeg søker når jeg har fått allmenn stuidekompetanse.

Da spørs det, om jeg skal få studiekompetansen ved å fullføre medialinjen eller om jeg skal gå fra grunnkurs-media til VK1 IKT, for og så ta All. påbygning og dermed få stuidekompetansen.

 

Trives godt på media, men tror jeg hopper innom IKT, da det faller innen interessefeltet og mitt tredje år til all. påbygning vil bli tatt i godt miljø med kameratene som nå går på Allmenn.

 

Hvor vanskelig er det å komme inn på HIA Bachalor, tro? Går dere god for den, og ikke minst, vil arbeidsgiverne gjøre det?

Lenke til kommentar

Du kan jo også ta almenn påbygging mens du er lærling, eller ta noen fag der som privatist i løpet av de to årene. slik at hvis du velger almenn påbygging så blir det mindre slitsomt, og du kan konsentrere deg om de fagene du har der... Ellers kan du ta den matta du trenger for noen skoler som privatist i læretiden og gå påbygging etterpå...

Lenke til kommentar
Ikt faget blir delt i 2, den ene blir ikt-service faget og den andre som jeg ikke husker hva heter. I det ene faget så er det mer slik at du blir ved en helpdesk mens den andre igjen er teknisk.

5818121[/snapback]

Nei det gjør det nok ikke.

Rett før helgen valgte Utdanningsdirektoratet og droppe den nye IKT linjen da det er nok IKT-Fag i reallinjenen allerede. (IKT-Driftsfag bla ligger under allmenn)

 

Ref VG skulle dette være en IT linje med og snev av økonomi og samfunnsfag.

Lenke til kommentar
Ikt faget blir delt i 2, den ene blir ikt-service faget og den andre som jeg ikke husker hva heter. I det ene faget så er det mer slik at du blir ved en helpdesk mens den andre igjen er teknisk.

5818121[/snapback]

Nei det gjør det nok ikke.

Rett før helgen valgte Utdanningsdirektoratet og droppe den nye IKT linjen da det er nok IKT-Fag i reallinjenen allerede. (IKT-Driftsfag bla ligger under allmenn)

 

Ref VG skulle dette være en IT linje med og snev av økonomi og samfunnsfag.

5859442[/snapback]

Er du helt sikker på dette. Jeg forstod det som at de droppa IT-valgfagene på allmen linjen. IKT-servicefaget starter vell opp til neste høst.

Lenke til kommentar

Jeg følger noe det samme løpet som trådstarter, men går elektro nå og har søkt ikt neste år. Det jeg er i tvil om er forskjellen på forkurs og almenn påbygg. Får du samme kompetansen slik at det ikke gjør noe hvis du har all matten. Jeg holder på å ta 1x som privatist nå.

 

Kronglete skrevet så jeg tar det om igjen:

- hva er forskjellen på almenn påbygg (med matte opp til 2mx som privatist) eller forkurs?

Lenke til kommentar

IKT-servicefaget starter fordi det er den nye IKT-Driftsfag, det var snakk om å starte enda en IKT-linje, dvs å ha to stykker som nok blir avlyst.

 

Jeg har heller ikke sett muligheten for å søke på den andre IKT linjen så ser ut til å stemme.

 

trond89: Ved forkurs kan du kun søke deg inn på ingeniørstudier.

Lenke til kommentar

Hvis du er som meg, som misliker matte og heller ikke er spesielt god i det, bør du prøve deg på en Bachelor i informasjonsteknologi!

 

Selv begynte jeg på Ingeniørfag i maskin, men matten tok knekken på meg. Å bli dataingeniør uten å ha 2fy og 2 og 3mx er vel så vidt jeg har sett ikke mulig? Jeg begynner på en bachelor i informasjonsteknologi til høsten, og har derfor satt meg litt inn i hva slags fag det er. Som skolen sier selv:

 

"Med en bachelorgrad i informasjonsteknologi har du muligheter til å arbeide med informasjonsteknologi i praksis slik det beskrives under dataingeniør.

 

Bachelorstudiet i informasjonsteknologi skiller seg fra ingeniørutdanning i data blant annet ved mindre innslag av matematisk naturvitenskapelige fag, men med et noe større omfang av IT-fag."

 

Linjen krever 2MX / 2MY / 3MZ, men dette er oppnåelig for de fleste. Skal du ta videreutdanning innenfor data er det viktig og ha en generell forståelse i matte (som det forøvrig er med de fleste tekniske fag). Hard jobbing og disiplin er det som må til!

 

Heldigvis sto jeg i mattefagene på førsteåret i maskin, og jeg slipper derfor en del av matten på informasjonsteknologi. Men det kostet en del tid, men sånn er det for oss som ikke lærer mattespråket så lett. :)

 

Url til linjen: http://www.hio.no/content/view/full/30355

Fagplan: http://www.hio.no/content/view/full/21647

Endret av andyn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...