Gå til innhold

7900 GT/GTX erfaringer


Sonic^^

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
noen som vet om det går ann med sli hvis en benytter seg av en Zalman vf900cu kjøler?.. 

også en ting til.. hva er volt modding?  :blush:  spørr litt dumt kanskje..

5834926[/snapback]

Ikke noe dumt i det spørsmålet der :) En volt-modder kort for å få mere volt inn i evt. gpu eller memory. Dette gjør at en kan klokke mye lengre. Men selføglelig, en trenger skikkelig kjøling, for tempraturen øker den og. Men det er litt risikofyllt å vmodde kort, men det er vist en veldig enkel måte å vmodde kortet til 1.4v, som gjør at en kan klokke ganske lett opp til identisk 7900GTX ytelse.

Lenke til kommentar

Jeg har nå klokket kortet littegrann, og jeg må si jeg er litt overrasket hvor mye det lot seg klokke. Det gikk helt greit å klokke den til 720/1800, og selv da var det ikke det minste tegn til artifakter eller overopphetning.

 

Hvis det ikke hadde vært for at Ntune hadde nektet å la meg teste ut høyere hastigheter, så ville jeg gjort flere forsøk. Jeg skal kikke nærmere på hvorfor Ntune ikke tillot høyere hastigheter ved en senere anledning (kanskje jeg må bruke overklokkingsinnstillingene i kontrollpanelet eller i et annet grafikk-verktøy for å få til dette).

 

Jeg klokket kortet stegvis, og fant ut (kanskje ikke så overraskende) at det var kjernehastigheten som hadde mest å si for skåren. CPU-skåren falt med ca. 20 poeng for hver kjøring (den startet på 2266), og dersom jeg hadde restartet maskinen for hver gang, ville nok totalskåren blitt enda litt høyere.

 

Den klokkede skåren havnet altså på 6714 poeng.

 

capture7209009hz.th.png

 

[EDIT: Glemte link til fullstørrelse-bildet!]

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

har tenkt til å kjøpe vf-900 jeg også.. men hvor mye er 20 desibel ca?.. med den vifta og typhoon kjøler til cpu får jeg en max lydnivå på ca 20desibler tror jeg..

 

er det lav lyd eller høy lyd?

 

Edit: Litt off-topic, men får legge til att jeg er fornøyd med 7900gt kortet mitt.. men det bråker.. :D

Endret av Bjørn Andreas
Lenke til kommentar
har tenkt til å kjøpe vf-900 jeg også.. men hvor mye er 20 desibel ca?.. med den vifta og typhoon kjøler til cpu får jeg en max lydnivå på ca 20desibler tror jeg..

 

er det lav lyd eller høy lyd?

 

Edit: Litt off-topic, men får legge til att jeg er fornøyd med 7900gt kortet mitt.. men det bråker.. :D

5875524[/snapback]

 

20db er ikke mye støy. Dessuten holder det garantert å kjøre vifta på 7V med 7900gt, og da er den "lydløs" :thumbup:

Lenke til kommentar
Er det noe vits for meg å kjøpe 7900GT (+nytt HK) når jeg har en førstegenerasjons socket 754 Athlon64 3400+ "ClawHammer"? Er usikker på om jeg får den helt store forskjellen med 7900GT vs 7800 GS AGP.

5835187[/snapback]

 

 

310773 Asus K8N4-E/Deluxe, nForce4 4X, Socket 754, GLAN, Firewire, 8 Channel Sound Audio, SATA RAID, PCI-Express, DDR400 612kr

 

 

 

så har du så det holder litt til. og venter med å kjøpe cpu til evt. conroe er ute, så slipper du å kjøpe 7800gs, selv om du ikke får utnyttet 7900gt så gjør ikke det noe, du vill nok få iallefall 80-90% utbytte. max 2gb , 2 brikker.

 

dette og et 7900gt, evt en zalman vf900 mens du er der. og noe artic silver til nvidia chippen, hvis ikke dette følger med i zalman vf900.

 

grunnen til dette hovedkortet, sata2, lydkort 7.1, brikkesett 430

Lenke til kommentar
310773    Asus  K8N4-E/Deluxe, nForce4 4X, Socket 754, GLAN, Firewire, 8 Channel Sound Audio, SATA RAID, PCI-Express, DDR400  612kr

 

 

 

så har du så det holder litt til. og venter med å kjøpe cpu til evt. conroe er ute, så slipper du å kjøpe 7800gs, selv om du ikke får utnyttet 7900gt så gjør ikke det noe, du vill nok få iallefall 80-90% utbytte. max 2gb , 2 brikker.

 

dette og et 7900gt, evt en zalman vf900 mens du er der. og noe artic silver til nvidia chippen, hvis ikke dette følger med i zalman vf900.

 

grunnen til dette hovedkortet, sata2, lydkort 7.1, brikkesett 430

5879082[/snapback]

 

Var akkurat det hovedkortet jeg sikta til da jeg først fikk idèen om nytt HK, fordi den har en Sil SATA/RAID-kontroller jeg trenger for å få bruke alle diskene mine. Har Asus K8N-E Deluxe akkurat nå som virker helt ultra. :)

Men er kun komplett som har 7900GT for tiden, så jeg tenker jeg venter over påsken når/om Amentio har fått det inn (Club3D sitt).

 

Bekymring nr. 2 er nå PSU'en. Har bare 15 amper på 12V (400w NorthQ 4001SE).

Har dog kjørt X800PRO VIVO på dette oppsettet før, og 7800GS er jeg temmelig så sikker på at skal gå fint. Blir hvertfall spennende å se om 7900GT går bra.

 

7900GT er vel kratigere enn 7800GS når jeg flesker til HDR og greier? Selv på mitt system mener jeg da. 8 flere pixel pipelines, 8 flere ROP's og høyere klokk burde jo gjøre noe godt for seg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...