Gå til innhold

XFX 7800 GTX 256MB, likevel dårlig fps i cs source


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har

 

AMD Athlon64 Dual Core 3800+ CPU

Asus A8N-E hovedkort

1,5 GB ram

XFX Geforce 7800GTX 256MB skjermkort

 

 

Med denne pcen trodde jeg at jeg ville ligge på minst 90-100 fps hele tiden i 1280*1024 i CS Source, men opplever at fps raten er fra 120 til helt nede på 30 tallet.

 

kan jeg ikke regne med bedre selv med disse komponentene?

 

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lagt inn riktige chipset-drivere?

Har sett flere tråder med kongekort som kjører dårlig, hvor det ble løst med chipset-drivere.

 

Edit: Til sammenligning, så fikk jeg rundt 60-120 FPS med dette oppsettet:

 

AMD Athlon64 3400+ (socket 754)

1 GB Corsair XMS3200XL TWINX DDR400 (2x512)

X800PRO VIVO AGP

 

@ 1024x768 /m 4xAA/8xAF

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Jeg la inn 84.21_forceware_winxp2k_english_whql driveren fra nvidia.com i går uten resultater.. Jeg skal prøve å flashe bios'en etterpå også, men trodde ikke det hadde så mye å si.

 

Har Service Pack 2 innstallert, har ikke helt tillitt til den iom at jeg har en del kompiser som har hatt problemer med diverse spill med denne innstallert.

 

Formaterte nemlig for 1 uke siden (da jeg satt sammen pcen) så ville være rart om jeg måtte formatere igjen for å få bedre resulatater?

Lenke til kommentar

Jeg har ganske likt oppsett som deg, og jeg har sjelden under 50 fps i CS:S. Spiller da i 1280x1024, med AF og AA på(ikke maks. rett under maks instillinger, husker ikke i farta hva det var). Men når det er sakt så ser du ikke forskjell på 120 og 50 i fps da :)

Lenke til kommentar

I og med at du fint får over 120 FPS, så virker det som om at det ikke er noe problem med hardware eller at maskina di er svak på noen måte. Det høres mere ut som om det er et driver- eller programvareproblem. Plutselig drop i FPS kan jo skje bl.a om CPU'en plutselig blir belastet voldsomt av et annet program eller en bug i spillet, eller at driverene reagerer på noe som utløser en tung/buggete opperasjon som belaster enten CPU eller GPU voldsomt.

 

Har du tuklet med CSS? Lagt inn custom modeller/sprites?

Lenke til kommentar
I og med at du fint får over 120 FPS, så virker det som om at det ikke er noe problem med hardware eller at maskina di er svak på noen måte. Det høres mere ut som om det er et driver- eller programvareproblem. Plutselig drop i FPS kan jo skje bl.a om CPU'en plutselig blir belastet voldsomt av et annet program eller en bug i spillet, eller at driverene reagerer på noe som utløser en tung/buggete opperasjon som belaster enten CPU eller GPU voldsomt.

 

Har du tuklet med CSS? Lagt inn custom modeller/sprites?

5794273[/snapback]

 

Jeg har fullstendig original CSS. Det er ikke sånn at jeg har 120 fps i f.eks. 5min for så å få et dropp ned til 50 fps i noen minutter, det er kontinuerlig forandring i fps ettersom hvor jeg er på brettet og hvor mange som er rundt meg. Dette er selvsagt naturlig, men at det skal droppe fra 120-130 til 30-40 synes jeg virker urimelig...

 

Går jo greit å spille CSS, men synes bare det er irriterende når jeg først har kjøpt en såpass bra pc :roll:

Lenke til kommentar

Opplever du like variabel FPS i andre spill?

Jeg har stort sett bare spilt cs_office på 64 slot server hvor jeg aldri lå under 50-60 FPS slik jeg sa i en tidligere post, så for alt jeg vet kan det være brettene i CSS som har dårlig kontroll av polygoner.

Men det X800PRO-kortet jeg brukte er jo en del tregere enn ditt 7800GTX, så dette er litt mystisk :hmm:

 

PC'en din skal det ikke være noe i veien med vil jeg tro.

Lenke til kommentar
du har ikke svart på om du har lagt inn chipsett driverne.

 

bare andre drivere.

for å omformulere, har du lagt inn HK driverne?

 

sjekk gjerne cpu belastning når du spiller.

5795289[/snapback]

 

Jeg var inne på Asus sine sider i går og la inn Chipset_WINXP32_V665 som jeg tror er den nyeste.. Jeg bare innstallerte de da, uten å avinnstallere de gamle først - vet ikke hvor mye dette har å si.

Lenke til kommentar
Jeg har ganske likt oppsett som deg, og jeg har sjelden under 50 fps i CS:S. Spiller da i 1280x1024, med AF og AA på(ikke maks. rett under maks instillinger, husker ikke i farta hva det var). Men når det er sakt så ser du ikke forskjell på 120 og 50 i fps da :)

5794061[/snapback]

 

Om du ikke ser forskjell på 120 og 50 fps så bør du oppsøke optiker og få deg briller.

 

Trådstarter: med 7900 i 3dmark05 er det ikke noe galt med maskinen din. Du har nok rett og slett for svak cpu til å kjøre CS:S for full pupp. Anbefaler deg å klokke litt.

Lenke til kommentar
Jeg har ganske likt oppsett som deg, og jeg har sjelden under 50 fps i CS:S. Spiller da i 1280x1024, med AF og AA på(ikke maks. rett under maks instillinger, husker ikke i farta hva det var). Men når det er sakt så ser du ikke forskjell på 120 og 50 i fps da :)

5794061[/snapback]

 

Om du ikke ser forskjell på 120 og 50 fps så bør du oppsøke optiker og få deg briller.

 

Trådstarter: med 7900 i 3dmark05 er det ikke noe galt med maskinen din. Du har nok rett og slett for svak cpu til å kjøre CS:S for full pupp. Anbefaler deg å klokke litt.

5797621[/snapback]

 

 

Ja tror du har rett i det. Jeg har lyst å prøve å overklokke cpu / gpu ja, men har så latterlig lite peil på hvordan dette bør gjøres. Sist jeg prøvde var for noen år siden, mulig det har blitt revolusjonert litt med åra? Lar det seg forklare tro? :)

 

Alex

Lenke til kommentar

Hvilken PSU/strømforskyning har du?

 

Har 3000+, 1 GB ram, og 6800GT @ Ultra, og jeg har ekstremt lav fps på minimum detaljer og 800x600 oppløsning (battlefield2, CSS etc.) Jeg har en svak PSU på 300 watt, tror nok det er det som er problemet mitt, kansje det er ditt også? :hmm:

 

Er kjipt å bli slått med titals fps mot PCer med 9800 pro :ermm:

Lenke til kommentar

Øk CPU vcore et par hakk (0.05?), sett memory divider til 166, HT multiplier til 3x og øk FSB gradvis.

 

Memory divider brukes fordi du mest sannsynlig har billig-ram som ikke kan kjøre noe særlig over 200MHz. Vanligvis følger RAM'en FSB hastigheten, men med divider vil du tvinge den til å kjøre lavere.

 

HT multiplier settes ned fordi enkelte hovedkort/cpu ikke liker høyere HT enn 1000MHz. Når du finner en stabil overklokk kan du prøve å øke den til 4x og sjekke stabiliteten igjen.

 

Kjør memtest86 og prime95 i noen minutter for å se om det er stabilt nok, deretter øker du enda mer. Får du en feil i et av de programmene så sett ned hastigheten litt og prøv igjen.

Lenke til kommentar
Øk CPU vcore et par hakk (0.05?), sett memory divider til 166, HT multiplier til 3x og øk FSB gradvis.

 

Memory divider brukes fordi du mest sannsynlig har billig-ram som ikke kan kjøre noe særlig over 200MHz. Vanligvis følger RAM'en FSB hastigheten, men med divider vil du tvinge den til å kjøre lavere.

 

HT multiplier settes ned fordi enkelte hovedkort/cpu ikke liker høyere HT enn 1000MHz. Når du finner en stabil overklokk kan du prøve å øke den til 4x og sjekke stabiliteten igjen.

 

Kjør memtest86 og prime95 i noen minutter for å se om det er stabilt nok, deretter øker du enda mer. Får du en feil i et av de programmene så sett ned hastigheten litt og prøv igjen.

5810278[/snapback]

 

Takker, skal prøve dette. Jeg har ikke billigram, har noen saftige corsair til 1350 spenn for 1 gb, men har en 512 i tillegg til disse som kanskje ikke er like rask.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...