Gå til innhold

Forklaring, oppbygging av og tips ang. Regex?


Gjest Slettet+1374861

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+1374861

Noen som har noen gode guider til Regex i PHP, fx ved bruk av preg_replace?

Helt syke regler som gjelder for det språket der spør du meg. Kunne trenge en god guide for virkelig å få god forståelse for grunnreglene som dette språket bygger på. Har brukt det i lenger tid for å gjøre diverse BB-kode handlinger men fant idag ut at jeg manglet en "U" (noe med GREED å gjøre) for å gjøre * taggen min komplett. Vel, nok synsing. Gi meg noen tips. Noen som har en liste over hvilke characters som må escapes, hvordan det er bygd opp osv..? Spesielt de der alternative tastene til slutt som "U"-en jeg nevnte som fikk meg til å klø meg i hodet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+1374861

takker. var litt grei den siste, men den har vel en annen forståelse for "Pattern Modifiers" enn det som blir brukt i PHP slik jeg kan se det...?

 

Pattern Modifiers blir alltid påført etter sist / i syntaxen i PHP hvis jeg har forstått det rett?

 

Slik jeg kan se det til "BB-kode" bruk så er U pattern modifieren nesten ett must... Eller er det sett med ett utrent øye? Jeg fikk problemer når jeg skulle ha flere tags av samme sort etterhverandre, fx ** pga "GREED". Noen som har noen eksempel på ulemper?

Lenke til kommentar
takker. var litt grei den siste, men den har vel en annen forståelse for "Pattern Modifiers" enn det som blir brukt i PHP slik jeg kan se det...?

 

Pattern Modifiers blir alltid påført etter sist / i syntaxen i PHP hvis jeg har forstått det rett?

 

Slik jeg kan se det til "BB-kode" bruk så er U pattern modifieren nesten ett must... Eller er det sett med ett utrent øye? Jeg fikk problemer når jeg skulle ha flere tags av samme sort etterhverandre, fx ** pga "GREED". Noen som har noen eksempel på ulemper?

5787244[/snapback]

 

Pattern modifiers blir påført etter selve mønsteret. / er ikke noe magisk tegn for å starte/avslutte regex. Du kan bruke et hvilket som helst tegn som start/slutt, første tegn du skrive i mønsteren blir brukt.

/[a-z]/ er derfor lik #[a-z]#

 

U-modifier er vell ikke et must, men i visse sammenhenger kan det være enklere enn å sette ungreedy på hvert enkelt subpattern, om du vil ha alle ungreedy.

 

[a-z]*? <- spørsmåltegn etter en "mengde-definison" setter den som ungreedy. Du bør lese litt rundt greedy/ungreedy om du bruker det mye. Det er på ingen måte det enkleste i verden å lære seg regex, men det er til gjengjeld et utrolig kraftig verktøy, og er støttet i mange forskjellige språk så du slipper å lære deg nye standarder for hvert språk (tenker på PCRE hovedsakelig da).

 

Bruk manualen, den er virkelig ganske bra, selv om den ikke er helt lett-forståelig.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...