Gå til innhold

Lærling IKT-driftsfag


Anbefalte innlegg

Dette med kompetansenivået er ofte vanskelig å bedømme. Selv om man har fått på en bra skole er man ikke nødvendigvis flinkere enn de som har gått på en skole hvor elevene tar livet med ro. Jeg tror det er viktig å se etter interessen for data, og interessen for å lære mer om data vel så mye som å se på papirene fra skolen.

 

Dere sier man bør kontakte lærerne rundt omkring. Er det slik at de anbefaler kandidater? Hvis alle bedriftene hadde brukt lærerne som "headhuntere" så blir jo ikke det helt riktig - hvertfall ikke på videregående-nivå.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Vel, det er nå uansett slik at faglærere anbefaler sine yndlingsstudenter.

Ikke riktig, men sånn er det nå..

 

Til deres forsvar så er det jo enklere å anbefale en kandidat om noen spør etter egenskaper..

"Ja han er glad i HTML og programmering, men han er glad i TCP/IP, etc.."

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke referanseperson skal ha noe å si i såpass ung alder. Noen kommer ikke overens med lærere, og det skal ikke behøve å spille inn. Utlyst stillingen og se på hvordan søkeren virker. Dere merker fort hvordan personer er på et intervju. Dere sier at dere fikk inn 10-15 søknader? Det er jo utrolig få søknader. Bergen kommune får vel inn minst 100stk hvert år. Dere kommer nok til å få flere søkere i år vil jeg tippe.

 

Litt off topic, men: "Hei, jeg heter Kine og jeg er glad i protokoller". Haha. Det var nok ikke det noadmin mente, men jeg bare måtte :p Kunnskaper er forøvrig ikke alt i denne sammenhengen. Sosiale antenner og viljen/evnen til å lære er minst like viktig. Som lærling skal man faktisk lære. Det er begrenset hva man lærer av å sitte på skolebenken i et år. Det viktigste er å ha en grunnleggende forståelse, så lærer man alt så mye fortere med en gang man får prøve det ut i virkeligheten.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Er en del som sliter med å få seg lærligplass.

 

Problemet (som jeg ser det) er at bedriftene fokuserer for mye på karakterene og fraværet - og ikke hvilke kunnskaper personene faktisk sitter inne med.

 

Da er jeg glad jeg fikk 5 i alle tverrfaglige fag (inkludert eksamen) da jeg gikk IKT-Driftsfag i fjor. Hadde forresten bare 1 dag og 2 timer fravær da.

 

I år går jeg Allmenn-påbygg, og har til dags dato 0 dager og 0 timer fravær (da jeg vet bedrifter liker personer med lite fravær :) ). Jeg tar dette påbygningsåret som "backup" hvis ting går galt etter lærlingetiden.

 

Jeg tror jeg vil søke på denne stillingen hw.no vil gi ut snart :thumbup:

Endret av Kilko
Lenke til kommentar

Skal gi deg en tips...

hvorfor tar du ikke læringer fra elektronikk linja?

jeg går sjør på elektronikk

og jeg tror de som går på denne linja kan MYE MYE mer om IT...

til og med vi kan også litt om maskinvare.

Og mange av oss kan også bruke programm varer såm IKT gutta.

 

Men jeg syns sjør at de som går på elektronikk har mye mye mye mer kunskapper en de som går på IKT.

*så klart det er også opp til den personen...

 

____________

det var bare en tips.

det har ikke noe med topicen å gjøre :p

en liten tips til IT arbeidsgivere. :thumbup:

Lenke til kommentar
Skal gi deg en tips...

hvorfor tar du ikke læringer fra elektronikk linja?

jeg går sjør på elektronikk

og jeg tror de som går på denne linja kan MYE MYE mer om IT...

til og med vi kan også litt om maskinvare.

Og mange av oss kan også bruke programm varer såm IKT gutta.

 

Men jeg syns sjør at de som går på elektronikk har mye mye mye mer kunskapper en de som går på IKT.

*så klart det er også opp til den personen...

 

____________

det var bare en tips.

det har ikke noe med topicen å gjøre :p

en liten tips til IT arbeidsgivere. :thumbup:

5822912[/snapback]

 

Hvordan klarer du å stappe så mange skrivefeil inn i en post? :s Tror ikke jeg hadde ansatt deg i hvertfall ;)

Lenke til kommentar

Tror det er litt sent egentlig, med tanke på at 1mars var frist for søknad angående neste års skole/lærlingeplass. Derfor vet nok mange sånn ca hva de skal..

 

Jeg tok utnytte av utplasseringstiden til å skaffe meg en god fot innenfor datakjeden, så blir sikkert lærlingeplass der.

 

arian88: Skulle likt å satt opp prøver, vanlige IKT nettverksprøver, til deg siden du sier at du er så god og flott utlært..

Lenke til kommentar
Tror det er litt sent egentlig, med tanke på at 1mars var frist for søknad angående neste års skole/lærlingeplass. Derfor vet nok mange sånn ca hva de skal..

 

Jeg tok utnytte av utplasseringstiden til å skaffe meg en god fot innenfor datakjeden, så blir sikkert lærlingeplass der.

 

arian88: Skulle likt å satt opp prøver, vanlige IKT nettverksprøver, til deg siden du sier at du er så god og flott utlært..

5823870[/snapback]

Søknadsfristen for å søke lærlingeplass i fylkeskommunale greier gikk ut 1. mars.

Noen bedrifter har tatt etter det, og har samme søknadsfrist, men flere har søknadsfrister senere.

 

Og du som går elektronikk, og tror du kan alt innen IKT så tar du feil.

Dere driver mere med elektronikk, og litt nettverk og slik, hvis jeg har misforstått riktig. Og skulle likt og sett deg ha noen IKT prøver, spesielt i programvare.

Lenke til kommentar
Tror det er litt sent egentlig, med tanke på at 1mars var frist for søknad angående neste års skole/lærlingeplass. Derfor vet nok mange sånn ca hva de skal..

 

Jeg tok utnytte av utplasseringstiden til å skaffe meg en god fot innenfor datakjeden, så blir sikkert lærlingeplass der.

 

arian88: Skulle likt å satt opp prøver, vanlige IKT nettverksprøver, til deg siden du sier at du er så god og flott utlært..

5823870[/snapback]

 

Om en person vil begynne i lære 1. desember, så går det helt fint. Fristen er for å endre på søknadene gjennom Vigo. Eller så kan alle sette sine egne frister.

Lenke til kommentar

...

dere kjønner hva jeg mener eller hva?

greit at jeg har mye skrive feil

men det er ikke det som POENGE...

 

Klette.:

kjønnner mange som jobber i veldige bra e firmaer med HØY lønn

som kan ikke et ord norsk engang

men bare at de er ekspert på det de jobber med...

greit at det er viktig å kunne norsk

men det er mye viktigere at han kan det han jobber med :p

sååå vis en dag skule du ansatte noe førs og fremst tenk på det han KAN

og det er ikke alle jobber som trenger perfekt norsk

en av de er IT

 

darkness|.:

jeg har sett mange gode folk i IKT

mange dårlige også

samme i elketronikk

mange gode og mange dårlige så jeg sammenlingner ikke alle

men jeg har mange IKT venner

de kan mye om IT selvsagt

de er på VK1 men jeg føler at de som går på elektronikk kan mer enn de

ikke PÅ alt

og ikke alle...

Jeg bare si min mening.

Vis jeg skulle en dag ansatte en .. så hadde jeg ansatt en elektronikk gut

siden jeg tror de kan mer.... på maskinvare og programm vare...

 

 

 

***

men så klart jeg sier bare min mening

deres mening er også viktig for meg og holder respekten for dere og deres meining.

 

 

men jeg tror ikke jeg hadde tenk så mye på skrive feil :p

det er ikke Språk forum her aa :p det er IT ( tror jeg :roll: )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Touche.

 

Men la nå skrivefeil ligge.

 

Forumet er for å belyse flere synspunkter, og alle har lov til å illustrere sin.

 

arian88 belyser defacto at folk er individuelle. Men jeg synes ikke det gir grunnlag for å hente inn en VK1 Elektronikk lærling. Det blir som å gå til en Ford forhandler og håpe at mekanikeren er interessert i Mercedes, for deretter at han skal kunne reparere og vedlikeholde Mercedesen din..

 

Og i HWs situasjon er de nok best tjent med en IKT driftsfag eller Serviceelektronikklærling, ettersom pensum peker mot det HW ønsker utført.

Lenke til kommentar
Og i HWs situasjon er de nok best tjent med en IKT driftsfag eller Serviceelektronikklærling, ettersom pensum peker mot det HW ønsker utført.

 

Godt poeng! Vi har jo selvsagt lyst til å ha dyktige folk, men når vi tar inn en lærling har vi samtidig et ansvar i forhold til å dekke læreplanen for læreperioden. Det tror jeg kan bli vanskeligere dersom vi tar inn en lærling i Serviceelektronikk.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Kom på å tenke på at dere burde kanskje være litt raske med å få utlyst lærlingeplassen, hvis jeg ikke har oversett noe her nå :p

For de forskjellige bedriftene er jo ute etter dyktige folk, som jeg også tror dere er... og det er jo nesten første mann til mølla...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Jeg er selv utdannet Elektriker og tok IKT-driftsfag som privatist i 2001. Fordi jeg håpet på en lærlingeplass eller jobb med data, drift/vedlikehold.

Det som overasket meg da var vanskelighetsgraden på eksamene.

Jeg synes det var alt for enkelt.

Men dette har sikkert forandret seg idag.

 

Jeg jobber fortiden for YIT. Og vi tar i mange lærlinger innen elektro, automasjon, vvs osv. vært år. Firma har da kontakt med skolene i nærheten og sender informasjon om firma til skolen. Og de elevene som søler lærlingeplass blir inviterer til en dag med intervju, praktisk og teoretisk prøve. Da får både bedriften og jobbsøkerne et intrykk av hverandre.

 

Espen Bø

E-post: [email protected]

 

Støtt åpen programvare.

www.openoffice.org

www.getfirefox.com

www.mandriva.com

www.gentoo.com

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...