Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Leieboere skal ha ADSLen min


Anbefalte innlegg

Jeg trenger en nettverksløsning som tillatter at jeg kan dele adsl med mine 2 leieboere uten å gi det ubegrenset linje som sakker meg..

 

System:

Modem -> Server -> Router/Switch -> (Router/Switch -> Hjemmenettverk)/(Leieboer)/(Leieboer)

Alt kjører WinXP Pro

 

Kjøp av ny hardware kan være aktuelt. Noen som har et konkret forslag til dette?

PCen står mellom modem og router fra før her, men hva slags software kan jeg isåfall bruke. Forslag (helst gratis)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DU skisserer server, legg inn Clarkconnect på den, så kan du ordne endel av det du sier.. den vil jo orden endel traffic-shaping, server (http/ftp) skriver-server (cups) etc. Gratisutgaven har det som du trenger.. Jeg kjører dette systemet, å har ikke noe problemer med det.. det er ikke stor læringskurve på det heller..

Lenke til kommentar

Netlimiter må jo installeres på klientmaksinen, altså hos leietakerne, så da kan de jo bare skru den av. DrayTek har noen produkter hvor en kan bestemme hastigheten pr port på routeren (med innebygget hub). Husker ikke modell.

 

Edit: fant en link:

 

http://www.gdsl.no/product.asp?VareNr=104033&S=3

 

"Styring av båndbredden En populær funksjon i denne ruteren er muligheten for å kontrollere hastigheten for hver port i switchen, samt gi en garantert hastighet på bestemte porter. Eksempelvis kan du gi barna 250Kbps og deg selv 750Kbps av en 1Mbps linje"

Endret av SuperFly
Lenke til kommentar
tror jeg havner på clarkconnect. hvis jeg har skjønt riktig er dette et slags linux shell, som under installering formaterer og partisjonerer harddisken til serveren. Stemmer dette?

Ser bra ut med funksjoner osv. Takk for tipset!

5785754[/snapback]

 

stemmer det. du konfigurerer via http på en annen maskin. bruk local-ip'en til serveren din...

Lenke til kommentar
tror jeg havner på clarkconnect. hvis jeg har skjønt riktig er dette et slags linux shell, som under installering formaterer og partisjonerer harddisken til serveren. Stemmer dette?

Ser bra ut med funksjoner osv. Takk for tipset!

5785754[/snapback]

 

Stemmer.

Kjører selv ClarkConnect med alt av funksjoner. web, ftp, mail osv osv. Funker som bare det.

Det fine er at den trenger ikke mye hardware for å kjøre heller :)

 

edit: 2 minutter for seint ute....

Endret av r_k
Lenke til kommentar
Netlimiter må jo installeres på klientmaksinen, altså hos leietakerne, så da kan de jo bare skru den av. DrayTek har noen produkter hvor en kan bestemme hastigheten pr port på routeren (med innebygget hub). Husker ikke modell.

 

Edit: fant en link:

 

http://www.gdsl.no/product.asp?VareNr=104033&S=3

 

"Styring av båndbredden En populær funksjon i denne ruteren er muligheten for å kontrollere hastigheten for hver port i switchen, samt gi en garantert hastighet på bestemte porter. Eksempelvis kan du gi barna 250Kbps og deg selv 750Kbps av en 1Mbps linje"

5781768[/snapback]

Den er litt dyr, men hvis du skal ha den funksjonen er det billigere enn å sette en egen maskin til å kjøre ClarkConnect - og DrayTek sine routere er gode.

Lenke til kommentar

satt opp serveren i dag. ser ut til at det meste funker, men jeg har ikke internett når det er koblet gjennom serveren. PPPoE er riktig satt opp, og det alt ser ut til å virke i web-grensesnittet. Lurer litt på om det ikke er routeren min sin feil. den er også satt opp til å kjøre PPPoE, men jeg finner ikke ut hvordan/om det går an å sette den i bridge-modus slik at det blir en vanlig switch i funksjon..

 

edit :blush: :

lurte på om noen vet hvordan jeg bridger dette, finner ingenting i manualen. routeren er en smc barricade 2804 WBRP-G..

Endret av lathorv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...