Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase / Worklog: Suzuki SJ413


Anbefalte innlegg

Hei!

Hiver ut en tråd om min Suzuki SJ413.

Siden det er bruksbilen blir det et langtidsprosjekt iogmed at jeg har en Golf mk1 Old School prosjekt stående som krever mer tid og alle pengene.

Men jeg har planer for denne også, kan jo ikke kjøre rundt i noe jeg er misfornøyd med.

 

Tekniske specs:

SJ413 m/ SJ410 cab karroseri

Original 1300 motor (~65 hk)

Original drivverk

Hevet med lengre sjakler og ekstra bladfjærer

Vinterhjul: 29x9.5-15 BF Goodrich All Terrain

Sommerhjul: 30x10.5-15 Pirelli Scorpion Mud Terrain

Ettermontert sportsfilter (Kun for skøy) :roll:

 

DSC00394.jpg

 

DSC00396.jpg

 

Min vs. en original

DSC00406.jpg

 

DSC00238.jpg

 

 

Videre planer:

- Sveise rust i gulv og oppi hjulhuset / kassa høyre siden forran (Blir vått inni)

- Plukke fra hverandre hele bilen og hellakkere oransje. (Også innvendig og motorrom)

- Sveise veltebøyle (Rør ligger og venter i garasjen)

- Lage halvdører

- Old Man Emu 2" hevesett pluss 3/4" sjakler

- Bikini top

- Lage nye fangere (Rør), gjerne vinsjfanger forran.

- Reservehjulsfeste i "planet" bak, og jerrykanneholder bak istedenfor reservehjul.

- 4,16:1 steinkryperkasse

 

I tillegg har jeg også lyst til å ta karroseriet av ramma, overhale akslinger (Kommer litt rare lyder innimellom, frykter for diffene), strippe ramma for møkk og dritt og lakke den opp igjen og samtidig bytte det som er av foringer etc.

 

 

Så, etterhvert som det skjer ting oppdaterer jeg her :)

Endret av pZion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til sommeren blir det også motorbytte, siden motoren skal ut uansett.

Har en SJ413 motor som visstnok skal være ganske sprek, og en Vitara 1600 motor liggende.

 

Regner med at det blir Vitara motoren, sammen med en trimkam, et Doug Thorley header (grenrør) og 2" eksos.

Skal visstnok gå ganske greit... bilen veier 850 kg.

 

DSC00419.jpg

 

Her er rør og rørbend. Blir 4 pkt. bøyle godkjent for Terreng Touring. Skulle jeg deltatt i noe grommere måtte hovedbøyla vært bøyd i ett stykke.

DSC00330.jpg

 

DSC00329.jpg

(Stereo og sånt skal ut seinere. Kan ikke ha det i en offroadbil ;))

 

Må også legge til at jeg holdt på å velte i går. Var å lekte litt på snøen med bilen, kommer sidelengs perfekt rundt en snøkant, rundt kanten, og sidelengs inn i en annen snøkant i ganske stor fart. Begge venstrehjula løfta seg betraktelig fra bakken. Var NÆRE på! Men det hadde vært hysterisk morsomt...

Lenke til kommentar

Hehe, neida... den velter ikke så lett som det ser ut som.

Alle som sitter på som ikke kjenner bilen er redd for å velte ved litt grisekjøring.

 

Så må bilen EU godkjennes. Skulle vært godkjent i August 2005. Hadde den på kontroll 4. Januar 2006 og den gikk nesten igjennom. Hadde to 2'er feil og èn 1'er feil (Var klar over 1'er feilen)

 

- 2'er: Rustangrep på bremserør bak

- 2'er: Slark i bakre foring, forran venstre side (På bladfjæra)

- 1'er: Spylerdysa virker ikke (Fiksa)

 

Har kjøpt bremserør, men ikke bytta. Har vært så kaldt og vått.

Lenke til kommentar

Kul bil!

 

Skal etter alle solemerker hente en 410 i løpet av sommeren. Har ikke planer om heving og monsterdekk, skal være arbeidsbil/leketøy. Den er forresten gul den også.

 

Hadde en svart 413 for noen år siden, og savner den bilen veldig!

 

Har ellers en volvo som får all oppmerksomhet når det gjelder stell og vedlikehold:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=526386

 

Ser frem til flere bilder, og gode tips fra deg når jeg får henta bilen og står der med begge beina trygt planta i min egen underleppe og lurer på hva som er galt.

Lenke til kommentar

jeg vet akkurat hva den bilen trenger. Og vet at dette er vanlig i disse bilene. EN VOLVOMOTOR. En orginal volvo 2.3 motor får fart på di bilene der. Snakka med offroadgutta som var på motormessa ifjor om detta, og di mente den værste jobben med detta var å legge bremserøra til andre siden av motorommet. Husker ikke hvorfor, men det måtte gjøres. De hadde 2 suzukier de, en med trimma b20, og en med trimma b23. Tenk deg en 140-150hk i den bilen. Har selv hatt en 413 (en lang fæl en=) og den gikk som en bøtte møkk, hehe. Bilen din ser ganske hel og fin ut da. synd dem som lakkerte den ikke tok seg litt bedre tid baki og i motorrommet. kunne ihvert blitt kvitt den blågrønn fargen...

 

Den vitara motoren, hvor mye hester er det i den?

Endret av kentsor
Lenke til kommentar

Godt å høre at det er flere som har hatt SJ her :)

Volvomotor hadde vært årleit, men jeg holder meg til Vitara motoren side da er effektøkningen blir godkjent (Men ikke selve motorbyttet). :)

 

Litt usikker på effekten i Vitara motoren, men jeg tror det kommer til å gå greit nok. Bilen veier 850 kg. og tipper jeg over 100 hk på motoren (Har hørt 120 hk med trimkam, et godt grenrør (Doug Thorley selvsagt) og 2" eksos) å bør det gå greit.

 

Av en eller annen grunn går den mye bedre nå enn tidligere. Til tross for at jeg har fått på større hjul, som sikkert veier 25 kg. pr. stk. (100 kg totalt i hjul altså) i forhold til de gamle små... den burde jo gått dårligere.

 

En kompis sin gjør 0 - 100 på 1:30 (Minutter ja :dontgetit: )

Min gjør 0 - 100 på 25 sekunder. :w00t:

 

Hehe, jeg kjørte begge bilene på samme strekningen så det burde stemme noenlunde...

 

Mer oppdateringer kommer. Fant mer rust i går også! :cry:

 

Ang. lakkering, er jeg som lakkerte den, på nyttårsaften faktisk. Hadde litt hastverk så ble ikke tatt inni eller i motorrom.

Men det blir det til sommeren :) Skal plukke fra hverandre alt...

Endret av pZion
Lenke til kommentar

Med riktige dekk og et par sperrer er den da ganske god i terrenget også. :)

Rust er no dritt ja... spesielt siden det er bruksbilen. Blir vel noen timer med sveiseapparatet før den er rustfri. (Er tatt rust på den bak i hjulkasser og plan i fjor, men litt gjenstår forran).

 

Men men...

Nå har jeg greid å ta drivleddet på høyresiden forran (Kan ha noe med hoppinga med bilen å gjøre, var ute å kjørte litt i store snøhauger i helga. Gøy gøy!). Durer ganske bra når jeg svinger til venstre.

 

I tillegg tror jeg diffen forran synger på siste verset. Kommer "rapelyder" i det jeg kjører i gang rolig.

Kommer til å kjøpe sperre forran og bak etterhvert uansett... håper den holder til da.

Og når jeg vinner i lotto skal jeg kjøpe Airlock forran og bak (Så man kan låse hvert hjul individuelt, evt. begge forran, eller begge bak). Må bare begynne å spille lotto først da...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...