Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase: 1968 Volvo 164


Anbefalte innlegg

Da skal vi se, jeg legger ut et bilde fra en av de kaldeste dagene i romjula. Det blir selvsagt flere etterhvert - dette er vel en liten "teaser"

vinter164a.jpg

 

Bilen er i grunnen strøken, så dette blir bare rent og skjært skryt.

 

T'Weed

 

edit: liten og liten...bildet er jo giga, jo.

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, bilen er første gang registrert i november 1968, og er således solgt året før lanseringen i 1969. Bilen er holdt 100% original, har gått 175k og er urørt teknisk med unntak av slitedeler og vanlig service. Originallyktene er i veldig god stand, og gir mye bedre lys enn de fleste nymotens biler. (Svære bøtter!)

 

Innredning (stoler) er nyopptrukket i originalstoff (ikke skinn på de tidligste modellene) og det har aldri vært radio i den. Dette er en aldri så liten hodepine for meg, jeg har veldig liten lyst til begynne å ta hull i saker og ting..... må fintenke lenge på dette, tror jeg.

 

Den er opplakkert for ca 10 år siden i originalfargen, og er merkelig nok rustfri.

 

Motoren er en B30A, og har to Strombergforgassere. Dette skal gi ca 130 hk. 4-trinns manuell girkasse.

 

Jeg skal bytte hovedsylinder og renovere bremsene etterhvert, samt spandere nye sommerdekk. Felgene har såkalte "snobbringar", som er originalt ekstrautstyr.

 

Planen er å få tak i lykteinnsatser for ekstralysene og krommede lyktesarger (også originalt ekstrautstyr) - dette er omtrent umulig å få tak i, men jeg har god tid.

 

Ellers blir det understellsbehandling, og muligens en oppgradering av fjæring.

 

Uansett, bilen er en sann drøm å kjøre, og dreiemomentet er rimelig "greit".

 

Flere bilder kommer, men er avhenging av tid og godt vær.

 

Stilig at en 38 år gammel bil vekker interesse her inne, forresten.

 

T'Weed

Lenke til kommentar
Hva er historien over eiere, nå som du har den?

5482346[/snapback]

 

Jeg jobber med saken, det jeg vet så langt: to eiere før meg etter import fra Sverige. Minst to eiere i Sverige, første var selvsagt en direktør i Malmø.

Så vidt jeg vet hadde siste eier i Sverige hatt bilen langtidslagret før den ble solgt til Molde. Har servicehistorikk fra direktøren, samt noe fra de to norske eierne.

 

Original håndbok, garanti, salgskvittering og registreringspapirer fra 1968 er intakt og plassert tørt og trygt innendørs. Stas. Det er forresten bil nr 107 fra samlebåndet. Er så vidt jeg vet den eldste "urørte" 164 i Norge ihvertfall.

 

Mange 164er har dessverre blitt offer for omfattende trimming og ombygginger, noe som i og for seg kan være en bra ting, men for meg er det viktig å beholde den så nært originalstand som mulig.

 

T'Weed

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vel, en liten oppdatering:

 

Har bytta stift, nye membraner i gasserne, fiksa en dårlig ledning mellom coil og fordeler, bytta luftfilter og lagt om veivhusventilasjonen.

Har satt på setetrekk for å spare originalsetene, lagt på 3 (TRE) ratt-trekk for å ha litt mer å ta i (er ikke servo på denne).

 

Neste (væravhengig):

Sjekke flottører og nåleventiler, installere bensinfilter, justere tenninga, skifte olje og filter, fundere og spekulere på hvordan jeg skal montere bilstereo uten å lage altfor mye hull i bilen. Understellsbehandling i sommer, vask og polering så fort snøen forsvinner. Nye sommerdekk - mulig gå fra originalt til 196 65, vet ikke enda.

 

Og PKK i løpet av april.

 

(skal få tatt flere bilder også)

Lenke til kommentar

Hmm!! Dette må være den beste røverhistorien på dette forumet, en rustfri 164 som er orginal tyder bare på at du ikke har peiling på biler i det hele tatt :roll:

 

Jeg hadde funnet rust på denne bilen på 5 sek, og det hjelper lite å lakkerer over dette...

 

Flott og gammelt knep å ta bilde av bilen med masse is, da ser man jo ingen ting...

 

Nå har tempen ligget på 5-10 varmegrader i Øst-Vest samt Sør men det kan jo hende at du bor i Nord? Uansett så burde du klart å få tatt nye bilder i og med at du tydligvis skrur på bilen...

 

Setetrekk er jo også en uting samt totalt tulletet på en så gammel bil, hvis setene er strøkne så bør dem virkelig vises frem...

 

Jeg har hatt 10 stk Volvo alt fra 142 til den siste V70, og Alle ruster uansett hva du gjør så du prater enten tull, eller har veldig lite peiling på biler...(rust blir ikke borte med lakk)

 

Neste gang du tar bilder så ta bilder av bagasjerommet (uten trekk) og hjulbuene i rommet.

 

Ta i så fall nær bilder så man ser om dette er nylakkert eller ikke...

 

Historien rundt bilen må jeg også bare smile av, da hvis dette stemmer så hadde dette vært en gullgruve (uten is) ...

 

Edit- ser frem til nye bilder uten is... :whistle:

Lenke til kommentar
Hmm!! Dette må være den beste røverhistorien på dette forumet, en rustfri 164 som er orginal tyder bare på at du ikke har peiling på biler i det hele tatt :roll:

 

Jeg hadde funnet rust på denne bilen på 5 sek, og det hjelper lite å lakkerer over dette...

 

Flott og gammelt knep å ta bilde av bilen med masse is, da ser man jo ingen ting...

 

Nå har tempen ligget på 5-10 varmegrader i Øst-Vest samt Sør men det kan jo hende at du bor i Nord? Uansett så burde du klart å få tatt nye bilder i og med at du tydligvis skrur på bilen...

 

Setetrekk er jo også en uting samt totalt tulletet på en så gammel bil, hvis setene er strøkne så bør dem virkelig vises frem...

 

Jeg har hatt 10 stk Volvo alt fra 142 til den siste V70, og Alle ruster uansett hva du gjør så du prater enten tull, eller har veldig lite peiling på biler...(rust blir ikke borte med lakk)

 

Neste gang du tar bilder så ta bilder av bagasjerommet (uten trekk) og hjulbuene i rommet.

 

Ta i så fall nær bilder så man ser om dette er nylakkert eller ikke...

 

Historien rundt bilen må jeg også bare smile av, da hvis dette stemmer så hadde dette vært en gullgruve (uten is) ...

 

Edit- ser frem til nye bilder uten is... :whistle:

5780265[/snapback]

 

Du får tro hva du vil. Inntil videre får jeg bare invitere deg til å ta en titt på bilen om du befinner deg i Trondheimsområdet.

 

Ser ikke poenget i å argumentere i denne tråden, forresten.

Lenke til kommentar
er det ikke bare å poste flere bilder så vi får sett litt mer a?? er liksom litt tamt uten bilder, og litt tynt for dem som tviler.

5782709[/snapback]

 

Joa, har jo sagt at det kommer bilder. Men jeg lar meg ikke provosere til å poste bilder pga en minusvariant som bare er ute etter å lage dårlig stemning.

 

Tålmodighet!

Lenke til kommentar

hehe, nå begynner jeg å tvile også. Det beste med tvilere må jo være å bevise at de tar feil, men men, skal ikke legge meg i jeg. lykke til..

 

Men hvis den er strøken og rustfri, med full historikk er det en synd å skam at den står ute vinterstid..

Endret av kentsor
Lenke til kommentar
hehe, nå begynner jeg å tvile også. Det beste med tvilere må jo være å bevise at de tar feil, men men, skal ikke legge meg i jeg. lykke til..

 

Men hvis den er strøken og rustfri, med full historikk er det en synd å skam at den står ute vinterstid..

5782783[/snapback]

 

Det har du selvsagt helt rett i. Jeg får garasjeplass til den, men ikke før til høsten.

 

At folk tviler bryr jeg meg fint lite om, egentlig. Skulle det være spørsmål kan det gjerne tas via PM - dette er jo strengt talt ingen diskusjonstråd som sådan.

 

Full historikk er forresten å ta i. Som jeg har skrevet tidligere i tråden har jeg det meste av dokumentasjon fra den første eieren, ellers noe her og der. Mange huller enda.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...