Gå til innhold

Få div til å fylle hele skjermen i alle nettlesere

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

#header {
position:absolute;
margin:0px;
padding:0px;
top:0%;
width:100%;
height:28%;
background-image: url(bg.png);
}

Dette er et div jeg vil skal fylle hele skjermen. Det gjør det forsovet, men det virker som det settes en automatisk padding på venstresiden av skjermen.

Dessuten ser det ut som om divet er midtstillt i IE, men det kommer av at det er 1-2% forskjell på hva Opera og IE mener er 100%.

Kan jeg bruke noe form for else i CSS for å få eventult folk som bruker Opera til å få sin 100%, og folk som bruker IE sin 100% også videre? Eller er det et fornuftig svar på problemet?

Valideringen jeg utførte viser at det ikke er noe gale med hverken CSSen eller HTMLen som påvirker dette divet, det er kun noe med nyhetsscriptet, som ikke jeg kan gjøre noe med.

Hjemmesiden min ser slik ut (det grønne er dvet jeg slter med)

Endret av Kimmeham
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åååå det gikk!

Men det oppstod et nytt problem: Når jeg satte inn margin:0; så ble all teksten tjoret inni hverandre, uten linjeskift...

Noen løsning på det anyone?

Skrevet

Uten at jeg vet hvordan du har formatert teksten din er det bare legge til margin, padding, letter-spacing eller line-hieght for å formatere tekst og avsnitt akkurat slik du selv vil :)

Skrevet
Stjerna definerer alt elns?

5786059[/snapback]

Jupp. Viktig å plassere den helt på topp i css-dokumentet, slik at man senere kan "overkjøre" disse med nye verdier på ønskede div/class.

Skrevet (endret)
Åååå det gikk!

Men det oppstod et nytt problem: Når jeg satte inn margin:0; så ble all teksten tjoret inni hverandre, uten linjeskift...

Noen løsning på det anyone?

5775886[/snapback]

p {
padding: 5px 0 10px 0; /* topp høyre bunn venstre */
}

li {
padding: 10px 0 10px 20px; /* topp høyre bunn venstre */
}

osv...

Endret av endrebjorsvik
Skrevet

"Universalregelen" som har blitt posta over her er gjerne smart å ha som rutine å plassere i CSS-dokumenta dine. Det gir deg rett og slett betre kontroll på alt du gjer. Du slepp alle problem relaterte til margin/padding, og alt vil til større grad bli likt i nettlesarar når du sjølv bestemmer kor store margane dine skal vere.

Det blir kanskje meir kode til saman i dokumentet om du må plassere margin/padding i "alle" elementa, men til gjengjeld har du 100% kontroll på alt som skjer på sida di når det kjem til layouten.

Og ja, som du seier, stjerna fortel nettlesaren at "denne stilregelen skal gjelde for alt, med mindre det blir bestemt noko anna seinare i dokumentet".

Skrevet
"Universalregelen" som har blitt posta over her er gjerne smart å ha som rutine å plassere i CSS-dokumenta dine. Det gir deg rett og slett betre kontroll på alt du gjer. Du slepp alle problem relaterte til margin/padding, og alt vil til større grad bli likt i nettlesarar når du sjølv bestemmer kor store margane dine skal vere.

Det blir kanskje meir kode til saman i dokumentet om du må plassere margin/padding i "alle" elementa, men til gjengjeld har du 100% kontroll på alt som skjer på sida di når det kjem til layouten.

Og ja, som du seier, stjerna fortel nettlesaren at "denne stilregelen skal gjelde for alt, med mindre det blir bestemt noko anna seinare i dokumentet".

5789379[/snapback]

IE har jo det med å halvere marginen, noen som har noen hacks for dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...