Gå til innhold

Varmepumper, noen eksperter her?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vurderer og skaffe meg varmepume.

 

Jeg har ca 86 kvadrat leilighet, når jeg trekker fra rommene vil jeg tro at jeg har ca 50 kvadratmeter som trenger oppvarming på et plan. Leiligheten føles veldig kald, jeg sliter med å få den varmet opp med vanlig olje ovn. Den ligger i første etasje, men parkeringshus under, slik at jeg får ikke noe varme opp vfra underliggende leiligheter.

 

Leiligheten ligger ved kysten i stavanger, veldig skjelden det blir minusgrader her egentlig, men nå har det vert en lengre kald periode.

 

 

Ser ut som eletrisk oppvarming + vanlig strøm fort kan komme opp i 2000 kr mnd om jeg kjøper en vanlig ovn til, dermed tror jeg en slik pumpe kan lønne seg.

 

leiligheten har i tillegg et "sental vifte system" hvor kjøkken viften også er koblet opp mot bod(hvor vaskemaskin står) og bad. Dette er en veldig effektiv vifte, og jeg mistenker den for å stjele en del varme fra leiligheten.

Kansje varmepumpens luft intak kan plasseres ved utblåsnings røret til kjøkkenvifte, slik at jeg kan "resirkulere" noe av varmen.

 

Ellers har jeg gått over dør pakinger mm, for å finne luftlekasjer.

 

Jeg har hørt så mangt om varmepumper, og lurer på om dere har tips/anbefalinger og erfaringer og komme med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det mangler bare en lengde med stemull i veggen, vil hele rommet føles kaldt. I tillegg vil dårlig oppsett gi trekk inne i veggene som igjen fører til varmetap.

 

Noen elektrikere har varmekamera de brukr til å sjekke sikringsskap med, noen kan også sjekke huset ditt fra utsiden, sjekk om du finner en som kan gjøre dette for deg. Kameraene er svært dyre, neppe realistisk å kjøpe et selv.

 

Om varmepumper har jeg ingen egen erfaring, men en artikkelserie i Teknisk ukeblad (tu.no) har endel informasjon som kan være nyttig.

Lenke til kommentar

For noen år siden var det jo sånn "varmepumpehysteri" der omtrent alle skulle skaffe seg varmepumpe fordi strømmen var blitt så dyr (faktisk har ikke strømmen blitt billig igjen siden den gang). Da leste jeg at varmepumper var så dyre i innkjøp at de først var inntjent etter 3 år. Kan hende det var lenger tid også, men jeg husker ikke nøyaktig. Dessuten: Varmepumpe er noe man kjøper hvis man eier et helt hus... det er ikke noe man monterer i en liten leilighet der bare 50 kvadratmeter skal varmes opp. Jeg vil heller anbefale deg å kjøpe en billig 2kW vifteovn, sett den på til det er varmt nok og still inn termostaten. Har du både vifteovnen og oljeovnen din stilt inn korrekt på termostaten skal du ha en meget trekkfull leilighet for at det skal være kaldt der! Vi snakker store hull i veggen o.l. :) Dessuten: Vi snakker Stavanger her - det er lite sannsynlig at du vil få mye bruk for den varmepumpa seinere. Er vel en av de lengste kuldeperiodene noensinne på Jæren i år, og lite sannsynlig at det vil gjenta seg. Ta en kikk på den vifta du snakket om, se om det er noen innstillinger du kan foreta der, eller om det er ventiler i stua som står oppe. Og en slik vifteovn i tillegg til den ovnen du allerede har, blir bare noen få hundre ekstra i strøm i måneden om du kjører den f.eks. 10 timer hver dag i et helt år - noe som kommer til å bli uaktuelt ettersom vi beveger oss utover mot våren. Jeg klarer ikke å se at en slik varmepumpe skal kunne lønne seg (ikke før på flerfoldige år) i en liten leilighet i et av Norges mildeste områder.

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg vurderer og skaffe meg varmepume.

 

Jeg har ca 86 kvadrat leilighet, når jeg trekker fra rommene vil jeg tro at jeg har ca 50 kvadratmeter som trenger oppvarming på et plan. Leiligheten føles veldig kald, jeg sliter med å få den varmet opp med vanlig olje ovn. Den ligger i første etasje, men parkeringshus under, slik at jeg får ikke noe varme opp vfra underliggende leiligheter.

 

Leiligheten ligger ved kysten i stavanger, veldig skjelden det blir minusgrader her egentlig, men nå har det vert en lengre kald periode.

 

 

Ser ut som eletrisk oppvarming + vanlig strøm fort kan komme opp i 2000 kr mnd om jeg kjøper en vanlig ovn til, dermed tror jeg en slik pumpe kan lønne seg.

 

leiligheten har i tillegg et "sental vifte system" hvor kjøkken viften også er koblet opp mot bod(hvor vaskemaskin står) og bad. Dette er en veldig effektiv vifte, og jeg mistenker den for å stjele en del varme fra leiligheten.

Kansje varmepumpens luft intak kan plasseres ved utblåsnings røret til kjøkkenvifte, slik at jeg kan "resirkulere" noe av varmen.

 

Ellers har jeg gått over dør pakinger mm, for å finne luftlekasjer.

 

Jeg har hørt så mangt om varmepumper, og lurer på om dere har tips/anbefalinger og erfaringer og komme med.

5765742[/snapback]

 

Heisann,

 

Sjekk min webside: www.ac-service.no

Her finner du mengder av stoff om varmepumper.

Kan anbefale dette på det VARMESTE :-)

Har utelukkende positive tilbakemeldinger fra alle mine kunder.

Viktig å handle fra seriøse forhandlere som kan faget og vet hva de driver med.

Styr unna billige pumper og sats på kvalitet som Toshiba, Fujitsu, Daikin, Mitsubishi, Sanyo eller Panasonic. Må være invertertype.

Lenke til kommentar
*snip*

Viktig å handle fra seriøse forhandlere som kan faget og vet hva de driver med.

*snip*

5789661[/snapback]

 

OT1: Så var det dette med å kaste stein når man sitter i glasshus. Reklame er vel ikke tillatt på dette forumet, og firmaet ditt virker ikke videre seriøst når du går gjennom kanaler på denne måten.

 

OT2: Hører denne virkelig hjemme i T&V? Det er jo ikke snakk om vitenskapen bak varmepumper, snarere en praktisk case. Om jeg får foreslå OT-baren eller Annet? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...