Gå til innhold

Memtest + OCZ Premier Dual Channel = 4584 errors


MortenS

Anbefalte innlegg

Jeg har opplevd ustabil PC de siste ukene, spesielt under spill (BF2 etc) og har ikke funnet kilden til feilen. Har kjøpt ny PSU, Hiper 480W, pga jeg trodde feilen lå der uten hell. Så kjørte jeg Memtest86 v3.2 test på OCZ Premier Dual Channel minnet kjøpt fra Netshop for å sjekke om feilen lå her. Jeg har satt inn 4 x 512 MB OCZ Premier Dual Channel (2,5-3-3-7) 400Mhz som aldri er overklokket etc. Kun CPU er overklokket fra 1800 mhz til 2160 mhz (9x240mhz).

 

Fikk etter å ha kjørt Memtest over natten hele 4584 feil etter 12 passes:

memtestocz8px.jpg

 

OCZ Premier Dual Channel skal ha livstidsgaranti, så det bør vel ikke være

problemer med å evt bytte dem? Gidder noen sjekke Memtest screenshot og se hvilken membrikke evt som er feil på eller om det gjelder alle?

 

CPU-Z:

cpuzoczmem9gh.jpg

cpuzoczmem27tb.jpg

 

Jeg prøvde ogsåMemtest på hver brikke etter en pass på 20 min, men fikk ikke frem noen errors da. Jeg bør nok kjøre evt hver brikke også i flere timer, men er det noe grunn til at jeg får errors på Memtest når alle minnebrikkene er satt inn (4x512MB), men ikke ved kun en brikke (512MB)??

 

Specs:

AMD Athlon 64 3000+ (Winchester) Socket 939

Gigabyte K8NS Ultra-939 nForce3 250

OCZ 2048MB Premier Dual Channel PC-3200 400MHz

Hiper 480W PSU HPU-4M480 14dB ATX2.2

Windows XP SP2

Endret av MortenS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller hva med å kjøre alt på standard innstillinger under memtest, altså ikke overklokke.

5756221[/snapback]

Jeg tok en ny Memtest uten overklokking og fikk etter 12 passes og 8 timer, ingen feil..... Merkelig for jeg har klokket CPU men ikke RAM. Ikke hatt problemer med Memtest feil før..

 

memtestoczikkeoc6rg.jpg

 

Jeg har også fått BSOD: Bad_Pool_Header feil i Win XP SP2. Er dette også relatert til minnefeil? Jeg satt inn en ekstra intern USB bracket på F_USB2 kontakten, som egentlig tilhører Asus men har lik kontakt på Gigabyte hovedkortet mitt. Er ikke slike interne USB kontakter universale?

 

usbgigabyte6ln.jpg

Endret av MortenS
Lenke til kommentar

Fikk ikke svar på denne... Er ikke slike interne USB Headers universale? Eller må man bruke en header som er laget av samme hovedkort produsent? Lurer nemlig om mine siste BSOD errors kommer av at jeg har satt inn en Asus USB Headers

på F_USB2 kontakten til Gigabyte hovedkortet mitt. Noen erfaringer?

 

usbheader9um.jpg

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har sånne USB-greier som fulgte med mitt Asus A7N8X-E Deluxe når jeg kjøpte det. Har aldri brukt dem. Ta dem vekk, og bruk kun USB som sitter på hoveddkortet.

 

Overklokk CPU, sett timings til noe høyere (2.5 - 3-3-3-8 eks.) og kjør MemTest på nytt.

Lenke til kommentar
Jeg la merke til memtest bildene dine, den som viser feil har minnehastighet på 2000MB/S (DDR400) mens den uten feil sier 1600MB/S (DDR335).

Du burde kanskje sjekke ut dette litt nærmere.

Jeg hadde klokket CPU til 2160 mhz på første Memtest, men usikker om minnet også ble klokket samtidig? Skjer det auto om CPU mhz økes eller.. :blush:

Lenke til kommentar

Ja. minnet på en amd maskin vil alltid være CPU MHz / Mem Divider.

Jeg testet mitt minne og nettopp for å sjekke hva det er med det mb/s greiene. og ser at som ddr 450 har jeg 1560 mb/s der..Så jeg skjønner ikke hvordan ditt minne kan skrive 2000 mb/s i 400 modus.

 

Prøv å slakke timingsene dine på minnet.

 

DDR400 = 200.. FSB 240 = 240x2 = DDR480 (CPU 2160)

DDR333 = 166.. FSB 272= 223x2 = DDR446 (CPU 2454) (2,5-3-3-8 -> 3-6-6-12)

det nederste eksemplet er hvordan jeg kjører timingsene og nyter raskere minne og respons enn orginale timings og stabiliteten er super)

 

Øk DDR Volt med 0.05

Øk CPU Volt med 0.1

Sett HT(HyperTransport) til 3x (600 MHz)

 

 

Mvh.

Endret av chariot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...