Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Farsans VW Boble 1966


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vil lage en showcase med Pappas VW 1300 1966-modell. Bilen har stått innerst i garasjen og samlet støv i 12-12 år., inntil restaurering ble påbegynt i fjor høst. At den etter hvert også har grodd inn i annet skrap, ser man på bildet under! :D Som sagt, bilen ble kjøpt inn som et objekt tidlig på nittitallet, med defekt motor (rådebank). Bobla ble faktisk levert inn til hogging på grunn av dette, men hoggeren reddet den unna pressa, fordi han synes interiøret var så helt og pent at det ville være synd å skrote bilen. :)

 

Bobla ble stående i hoggerns private hage i et år, før den ble solgt til en bekjent av faren min. Etter hvert ble det slik at denne bekjenten måtte selge bilen, og etter hvert ble de enige om at pappa skulle kjøpe den. Så slik ble det - pappa ble ei boble rikere og 4500 kroner fattige, og garasjen fikk litt mer påfyll.

 

Så gikk det altså et drøyt tiår uten at noe skjedde med bilen. Det ble ved kjøpet konstatert at motoren var gåen, men en brukt fungerende motor fulgte med. Det var imidlertid ikke motoren som var det største problemet. Rust fantes det nemlig nok av, mer enn vi trodde, har det vist seg. :cry:

 

Garasjer samler mye skrot, særlig hvis man ikke rydder ofte :cool:

Beslutningen om å gjøre noe med bobla, ble tatt når vi skulle rydde garasjen i fjor høst. Ettersom vi rydda, kom bobla til syne, vi ble enige om at NÅ skulle bobla restaureres! Det var ikke få objekter som måtte fjernes før "Hitler-brakka" kunne trilles ut...

 

Flere bilder kommer i morra!

post-62890-1142804256_thumb.jpg

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[/quote=hello100143,15/03-2006 : 15:04]Nice prosjekt, elsker slike prosjekt der man tar gamle biler og gjør dem bra igjen :love: 

 

Hva er planene for denne bilen da?

5758025[/snapback]

 

Presiserte kanskje ikke det godt nok. Planen er altså å restaurere bilen til god orginal stand, karosseri- og lakkmessig blir den veldig bra. Deler er også kjøpt inn for 10000-12000 kroner hos HotShop, så det skal nok bli en fin bil. :) En pensjonert karosserimann har hatt bilen om hender siden begynnelsen av desember, og etter å ha sveiset en del rust står, blir bilen høyst sannsynlig lakkert mot slutten av denne uka :cool:

 

Flere bilder, tatt etter at alt skrotet er fjernet rundt bilen og luft er pumpet i hjula (3 var flate). Bobla ser dagslys etter ti år på tvers i garasjen. Vi spylte av støvet, den var så nedstøvet og møkkete at avrenningsvannet så ut som diare :D

 

Resultat ser dere under, bildene er tatt 28.november i fjor, før motorbytte og demontering.

 

Den ser ved første øyekast ut som en bil i bra, men noe slitt orginalstand, men det viste seg snart at mye rust skjulte seg under den noe matte overflata. Krommen er stort sett fin, og lister og støtfangere vil bli brukt opp igjen. Støtfangerne er ikke helt perfekte, men i god orginalstand. Noen skrammer og riper er jo med på å bevare sjelen til bilen :love:

 

Bildet nederst til høyre viser rust foran bakskjermene. Hele partiet foran bakskjermen er byttet ut, 15 cm høyde, på begge sider.

post-62890-1142805753_thumb.jpg

post-62890-1142805800_thumb.jpg

post-62890-1142805834_thumb.jpg

post-62890-1142805866_thumb.jpg

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar

Øverst til høyre:

Lyktene har rust inne i bunnen, disse skal restaures ved å demontere dem, slipe ned og lakkere med sølvfarge på sprayboks.

 

Øverst til venstre:

Høyre fremskjerm var dårlig, den var blant annet lappet på to steder med hønsenetting (!) og stålplast. Denne skjermen er byttet ut, øvrige tre skjermer er rettet og brukes på nytt.

 

Nederst til høyre:

Overflaterust på innerkanalen. Innerkanalen var det ingen fare med, verre var det med ytre kanalen som stigtrinnene sitter skrudd i. Ytterkanalene var nemlig pulverisert på begge sider.

 

Nederst til venstre:

Bilde fra interiøret, som fremstår i bra stand. Tøy og skai i bra stand, ingen hull. Dette blir fint etter en rens. Gulvteppet var fillete og ble demontert og kastet når pappa kjøpte. Nytt teppet i tilnærmet org. utførsel ligger klart til montering.

post-62890-1142887049_thumb.jpg

post-62890-1142887062_thumb.jpg

post-62890-1142887078_thumb.jpg

post-62890-1142887093_thumb.jpg

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar

Nederst til venstre:

Litt arbeid må legges også i interiøret. Mye ordnes med vask og rens. Legg merke til at lommen på dørsida er slapp i strikken. Fikses før dørsida monteres igjen.

 

Nederst til høyre:

Det er alltid kjekt med et delelager. under panseret skjuler det seg bra hjulkapsler og pynteringer.

 

Øverst til venstre:

Jeg har dessverre ingen bilder fra jobben som ble gjort med motorbyttet, men dette er i alle fall bilde av den nye og friske maskina som har kommet på plass. Byttemotoren kom i fra en nyere bil, muligens 67-68. Motoren ble anskaffet fra en nabo som gav opp sitt bobleprosjekt. (Pris: 500 kroner). Siden byttemotoren er nyere, hadde 12 volts anlegg, mens 66-modellen har 6 volt. Motoren ble konvertert til 6 volts anlegg (innebærer bytte av starter, ledningsnett, generator og forgasser). Motorbyttet ble gjort av en kamerat og hans kamerat igjen, som er ekspert på bobler. Kostnad: 5000 laken, herav er mye materialkostnader, blandt annet måtte varmepottene byttes ut (ikke billige). Samtidig ble det kjøpt overhalingssett til forgasseren og byttet pakninger og slanger.

 

Øverst til høyre: Dashbordet er fint og rattet uten sprekker. Legg merke til kompasset som sitter skrudd på dashbordet, det har nok sittet der siden 60-tallet. Hva man skal med kompass i en bil er ikke godt å si, men det var sikkert fasinerende å følge med på kompassets bevegelse, siden fjernsynet fortsatt bare var i svart-hvitt :D

post-62890-1142887930_thumb.jpg

post-62890-1142887946_thumb.jpg

post-62890-1142887967_thumb.jpg

post-62890-1142887986_thumb.jpg

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar
Man skal jo huske på at boble ikke veier mer enn 600 kilo også da :roll:

5759865[/snapback]

820. Tyngre enn golf 1 faktisk.

 

Morsomt prosjekt dere har gitt dere ut på.

Synes det er fint at dere vil ha den original.

 

Gutta på HotShop bruker av erfaring(10år) å være svært behjelpelig hvis det er noe man lurer på.

Å melde seg inn i VACN er nok heller ikke dumt.

Lenke til kommentar

26. november ble bobla fraktet på henger til han som skulle sveise og lakkere. Vi gikk vi i gang med demontering, og i løpet av en drøy formiddag var ruter og interiør ute, det samme var skjermer og stigbrett.

 

Demontering avslørte rust både her og der, noe vi var klar over. Av steder som var rustangrepet kan det nevnes:

 

-Skjerminfestningen, 30-40 cm, spesielt bak, på begge sider.

-Ytre kanaler på begge sider var pulverisert

-Høyre framskjerm hadde rust i lyktebrønn og var lappet ellers med stålplast

og netting. Denne ble byttet ut.

-Stigbrett var rustne og ble byttet ut med nye.

-Gamle reperasjoner nederst i innerskjermen på begge sider var ikke skikkelig

tettet. Dette hadde ført til lekkasje av vann og sand inn i kanaler til

torpedoveggen. Sveisejobb også nødvendig her.

-Dører var stort sett meget bra, men litt sveising måtte til nederst på kanten.

 

Hverken jeg eller faren min er sveisekyndige - ei heller hendt med lakksprøyta. Derfor er det godt å kjenne en håndtverker en vet gjør en god jobb. Mannen har drevet i yrket siden 1959, og har med det minst et par års erfaring :D

 

Noen bilder fra demonterings-jobben, og likeså bilder av korrodert jern:

post-62890-1142459628_thumb.jpg

post-62890-1142459721_thumb.jpg

post-62890-1142459814_thumb.jpg

post-62890-1142459954_thumb.jpg

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar
bra at noen har hond om de gamle! dette blir bra..

du skulle ikke tatt å senket taket, tatt vekk skjermene lage det litt hot-rod aktig..hmm.. Stå på! bra at du er kjapp me updates..:)

5763183[/snapback]

 

Den kommer til å bli restuarert til orginal stand :cool:

Faren min er godt voksen, så han er ikke veldig keen på modifiseringer.

 

Kommer med updates hver dag, disse jobbene jeg har beskrevet hittil er jo gjort allerede. Har en god del bilder liggende som viser hva som er gjort med bilen karosserimessig. Bilen blir som sagt lakkert denne uka så vi får den vel igjen i løpet av ei uke/fjorten dager. Da blir det montering!

Lenke til kommentar

Det ble ingen sandblåsing, men kvaliteten og holdbarheten på resultatet skal nok bli alle tiders likevel!

 

Fargen skal forbli beige, som bilen var når den var ny. Som sagt, den holdes orginal, det gjelder også for fargen. Beige er ikke veldig lystig, men når den er blank tar den seg ikke så ille ut.

Lenke til kommentar

Venstre:

Rust ble ikke overraskende funnet i rikelige mengder, her høyre bakre skjerminnfesting.

 

Høyre:

Galgenhumoren er ikke langt unna: "Se den er utstyrt med trillebårhåndtak, så den kan trilles rett til hoggeren!"

post-62890-1142888845_thumb.jpg

post-62890-1142888937_thumb.jpg

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar

Bilder tatt 11. desember, arbeidet med å skjære vekk røti plåt er påbegynt!

 

Øverst til venstre:

Ny ytterkanal er i fer med å komme på plass på høyre side. Står fortsatt igjen utjevning og fylling av sveiseskjøter, dessuten må det sveises inn nye mutre til stigtrinn.

 

Øverst til høyre:

Mange av festeskruene til skjermene satt rusta fast. Dette førte til at mutterne, som sitter sveiset på i fra baksiden av karosseriet, ble vridd løs. Her skjæres det opp og sveises inn nye muttere. Skal si at dette er en jobb som krever nogen lunde presisjon! All ære til den pensjonerte karosserimannen!

 

Nederst til venstre:

Venstre bakre dørkplate var rusten og tynn, et par steder var det som det synes hull. Blir skåret ut og byttet. Årsaken til at golvplata var rusten er vannlekkasje inn gjennom nedre kant av innerskjermen, som har ført vannet inn via batteribrønnen og inn under golvmatta.. :blush:

 

 

Nederst til høyre:

Mutrene til skjermen foran løsnet også foran. I tillegg var det rustangrep nederst på innerskjermen mot kanalen.

post-62890-1142546600_thumb.jpg

post-62890-1142546720_thumb.jpg

post-62890-1142546736_thumb.jpg

post-62890-1142546908_thumb.jpg

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar

Bilder tatt 18. desember 2005:

 

Øverst til venstre:

Gulv på venstre side bak har blitt skåret ut, og nytt er punktet på plass.

 

Øverst til høyre:

Hjørnet i høyre hjulhus frem mot stigtrinnet var dårlig, så det var bare å skjære til friskt virke og lappe inn nye plater.

 

Mitten til venstre:

Vi byttet stødempere bak, virkningen var fullstendig borte i de gamle som satt der, det var omtrent like mye motstand som i ei sykkelpumpe.

 

Mitten til høyre:

Gammel reparasjon som var gjort både på høyre og venstre side framme. Her var det sveiset i plåt mens skjermene satt på. Dette gjorde at det ikke hadde blitt helt tett. Derfor hadde det kommet inn vann og rustet på nytt.

 

Nederst:

Da vi skulle bytte støtdempere foran, viste det seg at forstillinga var ganske råtten :( Gjennomrustet i den øvre innfestningen til støtdemperne. Det var ikke annet å gjøre enn å bestille ei ny forstilling, heldigvis kostet ikke denne mer enn rundt 1300,- kroner. Leveringstiden, derimot, svarte ikke helt til forventningene hos HotShop. Vi måtte vente 2 måneder på forstillinga, og når den kom viste det seg at det var feil ved ei foring, noe som førte til en del brydderi :hmm:

Forstillinga er heldigvis på plass i bilen nå, har dessverre ingen bilder fra denne jobben.

post-62890-1142802752_thumb.jpg

post-62890-1142802775_thumb.jpg

post-62890-1142802872_thumb.jpg

post-62890-1142802938_thumb.jpg

post-62890-1142802966_thumb.jpg

post-62890-1142802987_thumb.jpg

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar

Det har blitt 2006, og 02.01 er vi på plass i garasjen for å få prosjektets framgang festet på bilde.

 

Øverst til venstre:

Nye festemutre er sveiset på plass i karosseriet, og overflata er grunnet.

 

Øverst til høyre:

Hjørnet nederst i hjulhuset er i ferd med å ta form, men det er fortsett noen timer med jobb igjen her.

 

Nederst til venstre:

Økonomiplåt er heldigvis lett tilgjengelig til bobla, og partiet foran baksjermen ble byttet ut på begge sider.

 

Nederst til høyre:

Festemutre til stigstrinnene er i ferd med å komme på plass.

post-62890-1142889453_thumb.jpg

post-62890-1142889496_thumb.jpg

post-62890-1142889511_thumb.jpg

post-62890-1143125254_thumb.jpg

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...