Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Server for fildeling


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Vi planlegger nå å få en server for fildeling til kontoret. Vi er bare 2 stykker som jobber her. Er det ikke da greit å bare bruke en vanlig PC som server? Jeg tenkte da og kjøpe ny kontor-pc til meg og la min gamle pc bli server. Jeg tenkte da og kanskje installere Samba som programvare(?), men hvilket operativsystem/distribusjon skal jeg velge? Jeg har ikke så mye erfaring med Linux, så det må være enkelt i bruk. Eller bør jeg bare droppe linux og gå for microsoft?

 

Alle anbefalinger og innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei folkens.

 

Vi planlegger nå å få en server for fildeling til kontoret. Vi er bare 2 stykker som jobber her. Er det ikke da greit å bare bruke en vanlig PC som server? Jeg tenkte da og kjøpe ny kontor-pc til meg og la min gamle pc bli server. Jeg tenkte da og kanskje installere Samba som programvare(?), men hvilket operativsystem/distribusjon skal jeg velge? Jeg har ikke så mye erfaring med Linux, så det må være enkelt i bruk. Eller bør jeg bare droppe linux og gå for microsoft?

 

Alle anbefalinger og innspill mottas med takk!

5750961[/snapback]

 

Nå er ikke jeg noe særlig inn i server og slikt, men for meg så høres det ut som du bare kan sette opp en ftp server på en pc og la den kjøre som server.

Tucows Har masse freeware som du kan prøve ut :)

Lenke til kommentar

går ut ifra at dere har windows i dag..

er det ikke mye enklere og høyreklikke på mappene dere skal dele, og trykke "deling av mapper" (eller noe lignende).

 

men hvis dere ønsker å ha en tredje maskin i nettverket kan dere jo prøve clarkconnect(linux). kjempeenkelt å sette opp med samba, ftp osv.... gjorde det hjemme for 2 uker siden. bare å installere med de funksjonene du trenger. alt styres fra nettleseren din.. pis åv kæik..

Lenke til kommentar

Glemte og si det, men vi har også tenkt og legge inn faktureringssystemet (Mamut Business Software) på serveren, slik at vi kan ha dette sentralt, og kan logge oss inn fra hver vår PC. Vi bruker i dag deling av mapper osv. Men vi vil ha et mer profesjonellt system, der vi får bedre ytelse, og også gjerne tilgang til serveren når vi er ute på reise.

Lenke til kommentar

Vet ikke om mamut virker å server i *nix, men hvis det går, så er ClarkConnect klart å annbefale.. Det er enkelt å sette opp (web-administrasjon) og du får alle tilpassningene som er normalt ved *nix

 

Men hvis mamut ikke virker under *nix, så ville jeg vel kansje anbefalt win2k server. De er langtfra så dyre som win2k3, men er vel strengt tatt god nok til et såpass lite nett..

Endret av Moy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...