Gå til innhold

VIA lanserer Intel-konkurrent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Funker sikkert bra til innbygging i diverse apparater:

- DVD-spillere

- TVer med avanserte muligheter

- Kassaapparater

- Kjøleskap med internettilgang (jepp, lattelig konsept)

- Navigasjonskonsoller i biler

 

og sikkert mange flere ting i den duren.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Så lenge du ikke skal spille de nyeste spillene eller 3D-modellere den nye operaen har den mer en nok ytelse. Syns hvertfall jeg da, som fremdelers har en 700MHz bærbar ;)

 

Over en time ekstra batteritid i forhold til en Pentium M er ikke galt. Nesten 6 timer levetid er noe av det beste jeg har sett. Spørs om vi må til Hong Kong for å få tak i den da.

Lenke til kommentar
oled eller skjermer som kun bruker strøm når dem blir oppdatert? hva alternativer er der ute? greit nok, sistnevnte kommer ikke til å hjelpe stort når en ser film eller lignende siden store deler av skjermen kommer til å bli oppdatert hele tiden...

5753554[/snapback]

Jeg tror at OLED bruker strøm hele tiden (som LCD), men at de bruker en god del mindre strøm. Det du tenker på er vel de papirlignende skjermene.

5754370[/snapback]

 

du har så rett, første forsøk på den posten der hørtes det ut som jeg blandet sammen to teknologier, og kansje det virker som jeg gjør det ennå...

 

oled bruker strøm konsekvent. men siden punktene selv danner lyset så trenger en ikke en kraftig backlight-lampe. og de punkter som er svarte er skrudd av, noe som skulle bety at om en kan overleve med en svart-hvit konsoll eller lignende så kunne en spare stort med strøm ;)

 

en annen ting er jo at led generellt bruker mindre strøm den andre former for belysning...

 

electronic ink er den andre teknologien (hvorfor jeg ikke kom på hva det ble kalt når jeg skrev den posten aner jeg ikke), og der har en punkter som holder seg stabil uten bruk av strøm. desverre kjenner jeg ikke til noen slik teknologi som faktisk fungere med farger enda. men når den dagen kommer så burde vi nok se enkelte enheter som kommer med det (nå skal jo sony innføre den teknologien på en ebokleser, men da bare i svart-hvit).

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Ja, skjermen er vel det som trekker mest i en bærbar, er det ikke?

5753383[/snapback]

Ja, uten tvil. Mens strømforbruket til prosessorer, minne og brikkesett er på vei ned, så er strømforbruket til skjermer, skjermkort, harddisker og DVD-spillere/brennere dessverre på vei opp. Dette betyr at batteritiden på bærbare PCer i praksis er blitt dårligere med tiden, til tross for stadig bedre batteriteknologi.

5753421[/snapback]

OLED-skjermer og SSD-disker vil nok hjelpe på litt i fremtiden.

5754370[/snapback]

Ja, det regner jeg også med men det tar nok flere år før det blir standarden i bærbare PCer tenker jeg.

Lenke til kommentar
Ytelsen er jo ikke akkurat storartet da, men kanskje det holder til småbruk:) Men ikke mer.

 

http://www.hkepc.com/hwdb/viac7m-5.htm

5754553[/snapback]

Det var ikke revolusjonérende nei. Men som sagt, så håper jeg at VIA klarer å ta igjen forspranget til Intel og AMD. Da ville det nok blitt flere gode alternativ.

5754667[/snapback]

Sant nok, men ytelsen til VIA C7 er kraftig forbedret iforhold til forrige generasjon VIA C3-prosessorer. VIA C7 med SSE/SSE2/SSE3-støtte så burde ytelsen endelig være god nok for HTPC-bruk med Windows Media Center :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Sant nok, men ytelsen til VIA C7 er kraftig forbedret iforhold til forrige generasjon VIA C3-prosessorer. VIA C7 med SSE/SSE2/SSE3-støtte så burde ytelsen endelig være god nok for HTPC-bruk med Windows Media Center :)

5757107[/snapback]

 

Nå har jeg ikke WMC - men Linux/MythTV på min HTPC utstyr med en stakkarslig 1Ghz C3 Longhaul. Dog bruker den aldri CPUen sin til noe - PVR350-kortet tar seg av både opptak og avspilling av video. Det eneste CPUen gjør er å dekode MP3-musikk og slikt.

 

Jeg tror det sitter en 54Mhz MIPS i TiVo-maskinene. Hvis programvaren vet å utnytte maskinvaren ordentlig så trengs det ikke mye futt i en HTPC - selv med WMC. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...