Gå til innhold

PGR3 - dårlig grafikk. Microsoft lurte oss godt ja


Anbefalte innlegg

Joda, har sikkert vært noen tråder tidligere ang mangel på AntiAliasing på xbox360, men tenkte jeg skulle presentere noen bilder for personer som ikke har fått mulighet for å se dette selv. For de som ikke vet hva dette dreier seg om, så mangler altså blant annet Project Gotham Racing Antialiasing. Dvs, rette linjer/kurver er "hakkete" og "blinker" og står i. Etter min mening er virkelighetsfølelsen nesten ødelagt pga dette. Du ser umiddelbart at det er et spill, når du ser disse hakket strekene og prikkene som "blinker". Biler som er langt foran deg er umulig å se skarpt - disse vises mer eller mindre som en mølje av piksler på avveie.

 

Sony har fått mye pepper for å vise fantastiske falske screenshots før release, men dette spillet er vel et bevis på at Microsoft ikke er noe bedre:

 

Her er Microsofts egne "in-game" bilder (før konsollen kom):

 

post-6000-1142201505_thumb.jpg post-6000-1142201515_thumb.jpgpost-6000-1142201530_thumb.jpgpost-6000-1142201539_thumb.jpg

 

Slik ser det egentlig ut:

 

post-6000-1142201694_thumb.jpg post-6000-1142201713_thumb.jpg post-6000-1142201735_thumb.jpg post-6000-1142201775_thumb.jpg

Tatt fra et race (skikkelig in-game):

post-6000-1142204279_thumb.jpgpost-6000-1142204293_thumb.jpgpost-6000-1142204323_thumb.jpg

 

For ordens skyld - disse bildene er tatt når spillet kjøres i høyeste oppløsning. Nå ser det riktignok ikke så gale ut hele tiden, men poenget er at det er ekstremt ødeleggende, siden selve grafikken i seg selv er fantastisk :w00t: Og Microsoft presenterte bilder med full AA på...

 

Edit: La til tre bilder til tatt i et race.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes grafikken i PGR3 er utrolig bra likevel. Sitter man over en halv meter ifra TV'en (Noe man egentlig burde gjøre), så legger man ikke mye merke til de "hakkete strekene" osv.

 

Hvis du derimot sitter og stirrer et par centimeter ifra TV'en for å studere grafikken ser det nok ikke like skarpt ut. Men sånn er det omtrent med alle 360 spill.

Lenke til kommentar

Nei, slik er det ikke med alle 360-spill. Need for Speed: Most Wanted, for eksempel, har ikke aliasing-problemer i nærheten av hva PGR3 har. Årsaken tror jeg er at PGR3-motoren er eldre, og ikke har blitt oppdatert med støtte for Microsofts AA-teknologi (som skulle gi "gratis" AA til alle spill) etter at denne ble ferdigstilt.

 

I alle tilfeller er jeg helt enig med trådstarter, vi ble "lurt" igjen. Men slik er det med pressefoto, de er konstruert for å vise fram spillet på sitt beste.

Lenke til kommentar
Sitter man over en halv meter ifra TV'en (Noe man egentlig burde gjøre), så legger man ikke mye merke til de "hakkete strekene" osv.

5744184[/snapback]

Jeg ser dette svært så tydelig selv om jeg sitter 4 meter fra 37"eren.

 

 

jeg har både nfs mw og pgr3, og de der in-game bildene dine er ikke i nærheten av hvordan det er ut til meg.

5744692[/snapback]

Hvilken tilkobling og oppløsning bruker du?

 

Jeg la faktisk ikke så voldsomt merke til det når jeg brukte vanlig kompositt-kabel på en 27" LCD-tv. Derfor følte jeg nesten at grafikken ble dårligere når jeg "oppgraderte" til ny TV hvor jeg kunne få høyoppløsning gjennom komponent.

 

Finnes det en mulighet for at det kan komme oppdateringer som fikser dette problemet? Med LIVE og harddisk burde jo muligheten for nedlasting av patcher til spill være tilstede...?

Lenke til kommentar

Jeg har en Samsung 940MW datamonitor/lcd tv med både komponent og vga inngang. Det er helt klart mindre hakkede linjer/piksler med vga inngangen enn med komponent på PGR3 og spill generelt.

 

Tror det viser at xbox 360 har potensiale for å vise meget bra grafikk, og problemet med såkalt manglende AA egentlig har med å gjøre at komponent rent kvalitetsmessig er et lite hakk under vga, men at det óg kan ha å gjøre med kvaliteten på scaler'en på selve skjermen.

 

Forskjellen i kvalitet på lcd tv'er har ikke bare med selve panelet å gjøre, men også selve signalbehandlingen. Dette er et kjent tema for de som er interessert i projektorer, der det ofte diskuteres kvaliteten på scaler/linjedobler. Jeg tror signalbehandligen i selve tv'en ofte kan være årsaken til at man ser hakkede linjer og artifakter, og ikke selve xbox'en.

Lenke til kommentar

Nåja, de bildene såg da verre ut en på våres vanlig tv ;) Men MS har vel litt å ta igjen for å slå Sony sine utspill med både PS2 og PS3 :whistle:

 

Eg syns det er irriterendes at utviklere ikkje kan greie å vise oss skikkelig in-game bilder fra første stund, da slipper vi å herje om dette på forskjellige forum i ettertid :p

Lenke til kommentar

Poenget er vel ikke om 360 kan levere slik grafikk eller om det vises like godt på alle skjermer. Poenget er at MS pyntet på bildene. Jeg la merke til det med engang på min 32-tommer, men opplevelsen var så bra at jeg ikke tenkte noe mer på det. Tror alle som studerte screenshots la merke til det. Men ingen kan nekte for at MS brukte Sony-markedsføring på akkurat disse. Men jeg føler meg ikke lurt.

 

Med GR:AW og kommende Oblivion vil nok antialiasingmangelen bli gjort til skamme.

Lenke til kommentar

Må si det der var noen merkelige screenshots; ser jo ut som PS1-bilder. Skulle nesten tro de var tatt fra en LCD-skjerm der man med vilje har brukt feil oppløsning.

 

Er ikke i nærheten av å se sånn ut hos meg selv om in-game selvfølgelig ikke ser like bra ut som MS sine preview-bilder hele tiden - regner med at akkurat de er laget i Photo-modus (som jo er strøkent).

Lenke til kommentar

kjører i 720p på en mkII projector(hd) og synes pgr3 er det dårligste spillet grafikk messig, fikk større wow effekt første gangen jeg så g.turismo4 på pl2,samtidig så er jeg dritt lei av og bli smelt til i baken hver gang jeg kjører live, lite seriøst spill etter min mening

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

samme her.. ser ikke så dårlig ut på min... jeg har en helt vanlig TV og kjører ikke i HD... bruker scarten som fulgte med Core utgaven... det ser mye mye bedere ut enn dit eksempel... nesten som MS sine in game bilder... bortsett fra så glatte kanter som det er på de bildene.

 

kjører ,man spillet i HD med komponent kabel ser det nok rimelig close ut til MS sine in game bilder...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Altså, disse bildene du har postet er jo ikke representative i det hele tatt.

Bildene er tatt rett fra noe som ligner på en vanlig TV, og det er jo mye forstyrrelser.

 

Kjør HD, gå inn i Photo Mode, og du skal se at du kan få magiske ting ut av PGR3. Spillet ser dessuten latterlig pent ut i bevegelse, sålenge du kjører HD :)

 

Her er forresten et bilde (ganske plain) som har blitt tatt ut fra Photo Mode av en vanlig bruker (ikke MS)

 

10.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...