Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan ingenting om Assembly, og har heller aldri prøvd å lese noen Assembly-guider, men jeg synes allikevel denne virket interessant, gjennomtenkt og pedagogisk.

Jeg fikk faktisk litt lyst til å kikke videre på Assembly.

 

Og en liten pirkefeil: Silicon på engelsk = silisium på norsk. Altså er ikke minnebrikkene laget av silikon, men av silisium (kjennetegn: Si, atomnummer: 14).

Lenke til kommentar
Jeg kan ingenting om Assembly, og har heller aldri prøvd å lese noen Assembly-guider, men jeg synes allikevel denne virket interessant, gjennomtenkt og pedagogisk.

Jeg fikk faktisk litt lyst til å kikke videre på Assembly.

 

Og en liten pirkefeil: Silicon på engelsk = silisium på norsk. Altså er ikke minnebrikkene laget av silikon, men av silisium (kjennetegn: Si, atomnummer: 14).

5754761[/snapback]

 

Takk for rettelsen. Jeg fikser det med en gang.

Lenke til kommentar

Boka er ikke ferdig nei. Ærlig talt vet jeg ikke om jeg kommer til å gi den ut. Jeg er bare 16 år, og skrev denne for moro skyld for å si det sånn. Men mange har sagt at dette kan gis ut. Jeg får se. Mest sannsynlig gir jeg den ut på nettet gratis, sånn som nå.

Lenke til kommentar

ASCII-koden for ny linje, er 13. Men man bruker også som regel Line-Feed-tegnet (10), så man printer altså 13 og 10 til skjermen for å få ny linje. Merk at dette ikke er i hex.

 

EDIT: brukte du " og " eller noen andre lignende hermetegn? Det er visst to forskjellige etter hva jeg har fortstått. Du kan prøve med ' og ' istedet - det SKAL fungere i NASM.

Endret av Johan123321
Lenke til kommentar

Jeg må bare si at boka er SUPER BRA!!

 

Denne boka kan faktisk bli så bra at den kan komme på trykk! bare ikke som en bok, men kansje også en LæreBok på skolen! den er super bra.

Hvis den kommer ut som en bok/LæreBok ville jeg gått å kjøpt den!

Stå på!

 

Jeg kunne ikke noe av dette her fra før av(utenom de inne i pc, og jeg kan VB, JavaScipt, HTML)....

Endret av ostehovel
Lenke til kommentar

Utrolig bra! Det jeg til nå har lest har vært veldig lærerikt men også veldig enkelt skrevet, og nettopp dette er det mange bøker som har bommet litt på. Skriver altfor avansert og derfor detter en ut med en gang.

 

Må si jeg ble mektig overrasket at du kun er 16 år, og det tror jeg bare er en fordel. Stå på! Kanskje du også burde ta kontakt med IT-Forlaget eller et annet forlag, tror nok denne boka ville solgt.

Lenke til kommentar
Er interruptene i Linux de samme som i M$ Baserte systemer?

5769246[/snapback]

 

Nei, dessverre. Det er derfor jeg har skrevet at vi bruker Microsoft-operativsystemer når vi programmerer i boka.

 

Assembly-programmering i Linux er heller ikke så vanlig som i Microsoft-operativsystemer, har jeg fått inntrykk av...

Lenke til kommentar

Fin begynnelse. God flyt og få skrivefeil.

 

ze5400:

Under Unix-liknende operativsystem benytter man interrupt 80 for å få tilgang til operativsystemets basisfunksjoner [Eng. 'System calls.'] Funksjonsnummeret plasseres i %eax, mens funksjonens parametre plasseres på stakken.

Linux er dog et unntak, da den benytter samme 'system call'-konvensjon som MS-DOS, dvs. parametrene plasseres i registrene fremfor på stakken.

 

En liste over 'system calls' i GNU/Linux, og hvilke parametre de trenger:

http://www.lxhp.in-berlin.de/lhpsysc0.html

 

Under FreeBSD finner du listen over 'system calls' i /usr/src/sys/kern/syscalls.master.

 

Mer informasjon: FreeBSD Developers' Handbook kap. 11.3.

 

--Axel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...