Gå til innhold

Minitest av Siemens ME75


Anbefalte innlegg

Siemens ME75 er "broren" til C75, og som navnet antyder i klassisk Siemenstradisjon, er den laget for å tåle litt juling.

 

Denne mini-testen tar for seg noen av hovedpunktene til mobilen ut fra et praktisk bruksperspektiv - simpelten kommunikasjon. Det legges liten vekt på funksjoner som kamera og bleeding-edge-teknologi.

 

Mini-spesifikasjonsliste

GPRS

Triband (GSM 900, 1800, 1900)

SMS & MMS

VGA kamera

Java

IrDa

10MB minne

Vekt: 95gram

Vitale mål 105 x 46 x 18mm

Li-Ion Batteri, 1000mAh

 

 

"Skall"

Skallet består av hardplast med solid gummiering på typisk utsatte steder, feks topp og bunn. Tanken er åpenbart ikke å lage en gummikloss men å la gummien virke støtdempende ved slag og fall og ta den verste støyten. En positiv følge av all gummieringen er at denne telefonen neppe kan utvirke irriterende knirking fra batterideksel etc.

 

Gummieringen fører også til en viss motstandsdyktighet mot vann og fukt. For all del, dette er ingen dykkermobil. Men den tåler en tur i snøskavla eller i en vannpytt uten å legge inn årene.

 

I likhet med andre Siemensmodeller av samme type, er det løse gummiplugger for å forsegle antenne/kamera og lader/data-åpningene. Dette er et system som på den ene siden er fleksibelt og på den andre siden er grenseløst irriterende når du mister pluggene og trenger dem. Det medfølger to sett plugger i telefonens "bundle". Et pluss med pluggen som dekker antenneåpningen og kameralinsa er at den fungerer godt som antiskli. Kjekt om du har for vane å slenge mobilen fra deg på dashbordet i bilen eller liknende.

 

I det store og hele virker den veldig solid, stiv og stødig. Akkurat som man burde kunne forvente av en slik mobil.

 

Taster

Tastene er av den harde typen, men svært tydelige og faktisk overraskende behagelige å bruke med tanke på hvilken type telefon dette er. Når du kjenner tasten "klikke" så skjer det faktisk noe på skjermen umiddelbart og du opplever ikke at telefonen ikke registrerer tastetrykk.

 

Joysticken er kanskje den viktigste tasten av alle, spesielt ettersom den kan brukes til svært mange oppgaver i operativsystemet. Den er kledd i et glatt, gummilignende stoff og virker både myk og hard på samme tid. Den er presis og behagelig å bruke og ikke så pirkete på retning som den som storebror M75 har. Det eneste som kan utsettes på den er at den muligens kunne stukket en halv millimeter lengre ut. Om du har store fingre, slik som jeg, føles det avogtil som om den blir litt borte. Dette er sannsynligvis mer enn vanesak enn et reelt problem (jeg har i lengre tid brukt mobiler som har hatt temmelig harde og markante joysticks). Det er bare å konstatere at dette ikke en telefon som gir såre tomler og fører til irritasjon pga tastene!

 

Det indre som teller?

Innholdsmessig er telefonen svært lik C75 som er tidligere testet av Amobil. Den er kjapp, responsiv og er svært hyggelig å jobbe med. For de som liker fancye menyer, overdådige farger og "bling" er ikke menyene spesielt imponerende, men de er funksjonelle.

 

Telefonboka (telefonens egen adressebok) er verd å nevne med positivt fortegn. Kjapp og grei å navigere i med full funksjonalitet og plass til 1000 oppføringer med flere telefonnumre, adresser og liknende. Telefonboka står ikke tilbake for noen proffmobil eller PDA. Den synkroniserer også perfekt opp mot Windows Mobile 2003-enheter så langt jeg har fått testet (da høyst sannsynligvis også opp mot Outlook og annen "standardisert" Microsoft-programvare).

 

For å sitere en av Amobils testere, så har Siemens tradisjon for å "teppebombe" produktene sine med små kjekke menyvalg og praktisk funksjonalitet. Her har mange av de store produsentene ting å lære av Siemens. En får en bestemt følelse av at det går kjappt å jobbe med en slik telefon pga mulighetene for snarveier og hendige menyvalg.

 

En ting verd å nevne er støtten for oppdatering av softwaren via GPRS uten mellomledd som en pc eller datakabler etc.. Såkalt S.O.A. - Services over Air som Siemens kaller det. Siemens var i sin tid den første mobilprodusenten som la ut software i full offentlighet til oppdatering av ME og S45 for 3-4 år siden. Dette er tydelig en videreutvikling av dette konseptet. Thumbs up!

 

Batteri, lyd og tale

Første gang jeg leste spesifikasjonene til mobilen måtte jeg lese samme linja et par ganger for å være sikker på at jeg hadde lest riktig. Standard batterikapasitet for mobiler i dag er 600-800mAh, mens ME75'n kan stille med 1000mAh. Ikke allverdens forskjell, men det er noen år siden jeg så en normal liten og lett mobil med såpass kapasitet. Produsenten oppgir "opptil" 450 timers standby, altså over 18 dager. Min personlige erfaring er at den holder to til fire dager med hard bruk (mye SMS, GPRS og Java) og noe over en uke med minimal bruk (3-4 SMS om dagen).

 

Lydkvaliteten og styrken under telefonsamtaler er relativt gjennomsnittlig, dog bedre enn feks SE K750i. Ingen stor opplevelse, men dugandes og absolutt godkjent. I motsetning til feks M65 er mikrofonen også velfungerende slik at de en snakker med faktisk klarer å gjenkjenne stemmen din ;)

 

 

Konklusjon

Dette er en enkel bruksmobil som gjør akkurat det den skal gjøre. Den leverer uten dikkedarier og overdådighet. Det største savnet jeg personlig føler er mangelen på Bluetooth. De bedre sidene til telefonen er gode taster, brukervennlighet og det faktum at den ikke virker "undermotorisert", slik så altfor mange (spesielt billige) mobiler har en tendens til. Dette er en solid produkt basert på moden og velfungerende teknologi.

 

ME75 er utvilsomt et reelt alternativ for håndtverkere og andre som jobber i utsatte miljøer, ungdommer og ikke minst god turkamerat. Dette er en mobil man tør å bruke!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra test. Har brukt ME75 i noe over tre mnd nå og kan skrive under på testen din. Er enig i at styrespaken kunne vært noe lengre. Når det gjelder utseende på menyer ol kan dette enkelt forandres med datakabel.

 

Er imponer over hva Siemens (logo utenpå) og BenQ (logo innvendig) har klart å presse inn i telefonen. Pluss for batteritid. Kan tipse om at å skru av klokke som skjermsparer sparer mye batteri (20% ifølge siemens).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...