Gå til innhold

Hvilke(t) normalobjektiv til Nikon DSLR


Anbefalte innlegg

Skal til å hoppe fra filmbasert speilrefleks til Digitalt SLR og lurer på hvilke objektiver jeg bør kjøpe til kameraet. Har hatt manuell Nikon tidligere, dermed kan ikke mine gamle objektiver brukes (dessuten er de for rimelige for "chip'ing").

 

Den erfaringen jeg har fra filmbasert SLR er følgende: Jeg har stort sett brukt mitt Nikkor 50mm 1,8 - det har fungert ypperlig i nesten alle sammenhenger. Derfor skulle jeg gjerne gått til anskaffelse av et nytt AF "normalobjektiv".

 

Jeg har sett anbefalt flere 28 mm til 35 mm som fast normalobjektiv. Disse kan jo klassifiseres som vidvinkler. Vil disse objektivene ha noen som helst slags uønskede vidvinkel-egenskaper? Type "fisheye" kromninger etc? Eller vil de på alle måter tilsvare et 50 mm på et Nikon D50/D70s?

 

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

28mm vil tilsvare 42mm, mens 35mm vil tilsvare 52.5mm. Ettersom "ekte normal" faktisk vil være noe under 50mm, så tror jeg at 28 kanskje vil være nærmest.

 

Ellers vil det nok lønne seg å ta med kit-objektivet også og jobbe ut fra det i forhold til hva man trenger av fremtidige objektiver. Behov og ønsker oppstår ganske snart :)

Lenke til kommentar

28 mm kommer jo nærmest det normale. Jeg gikk over til dSLR i sommer og vet ikke hvorfor, men klarer ikke helt å bli fortrolig med 28 mm og bruker nok mest 50/1,8 på d70, spesielt ute. Synes den er så mye bedre både i skarphet og farger, så har du den er det uansett et glimrende objektiv.

Lenke til kommentar
28mm vil tilsvare 42mm, mens 35mm vil tilsvare 52.5mm. Ettersom "ekte normal" faktisk vil være noe under 50mm, så tror jeg at 28 kanskje vil være nærmest.

 

Ellers vil det nok lønne seg å ta med kit-objektivet også og jobbe ut fra det i forhold til hva man trenger av fremtidige objektiver. Behov og ønsker oppstår ganske snart :)

5734324[/snapback]

Enig. Men jeg for min del liker 35/2.0-Nikkoren veldig godt, og hvis en kjøper med kitobjektivet i første omgang, har en tid til å vurdere. Å gå gjennom EXIF-dataene for å se hvilke brennvidder og blendere en faktisk bruker, kan være vel anvendt tid!

 

Når det gjelder lyssterk Sigma-optikk, skulle jeg ønske de hadde bedre kvalitetskontroll. Det er rapportert variasjoner på 30/1.4-objektivet, og jeg måtte returnere en 24/1.8. Den holdt hva Sigma lovet når det gjaldt skarphet (sjøl om jeg kunne ønska den hadde greid seg med noe mindre nedblending), men den feilfokuserte (Nikon). Synd, for 24/1.8 er virkelig flott til reportasje.

Lenke til kommentar

Takk for svar - ingen har nevnt at "vidvinkelobjektivene" har vidvinkelegenskaper på DSLR og regner med at det dermed ikke er tilfellet. Mange av de nyeste objektivene er jo også laget for digitale speilrefleks så da er vel det tenkt gjennom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...