Gå til innhold

Trenger litt hjelp angående Kilt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kilt er dyre greier, så jeg ville dratt til Skottland og prøvd ut en skikkelig før jeg kjøpte den. Hadde selv lyst til å kjøpe en ekte kilt en gang, men så snakka jeg med en skotte jeg møtte i Praha. Spurte han hvor mye en kilt kosta, og han sa at de lå på mellom 800-1200 engelske pund, ganske dyrt altså. Ikke så rart det er dyrt egentlig, man kan jo sammenligne det med en bunad, og bunader er ikke akkurat billige...

Endret av Loerand
Lenke til kommentar

dett er drakter som er for folk som kommer fra bestemte områder eller slekter

 

du bruker ikke en tromsø bunad hvist du kommer fra drammen

 

akkurat som du bruker ikke en mc*insertscottichnameher* hvist du ikke er fra den slekten

 

uskreven regler liksom

Lenke til kommentar
dett er drakter som er for folk som kommer fra bestemte områder eller slekter

 

du bruker ikke en tromsø bunad hvist du kommer fra drammen

 

akkurat som du bruker ikke en mc*insertscottichnameher* hvist du ikke er fra den slekten

 

uskreven regler liksom

5732569[/snapback]

Man bruker jo nesten alltid bunaden fra den plassen man kommer fra, hvis noen vil bruke en annen bunad må da vedkommende få lov til det. Greit at det er litt rart, men det må da være opp til hver enkelt.

 

Når det kommer til såkalte nasjonalplagg fra andre land, syns jeg man må få kjøpe de om man har lyst til det.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med FTZ her, selvom det finnes mange fra oslo osv som finner seg en bunad som de syns er fin, og ikke fordi det er bunaden fra deres hjemsted, så syns jeg det virker litt rart.

 

Skulle jeg hatt bunad, så skulle den vært fra der min familie opprinnelig kom fra, litt kjipt er det at jeg trur jeg har no øst-europeisk blod i årene.... :hmm:

Lenke til kommentar

Har kilt jeg :) Nå har jeg riktignok skotsk familie og da, og jeg bruker den stort sett aldri. 17 mai og tilsvarende går jeg heller i dress... Bruker min ved store anledninger da jeg besøker familien i skotland som f.eks bryllup, dåp osv. Den koster noen laken så det er synd jeg ikke får brukt den mer. synes bare det er tull å bruke den i norge og spesielt av nordmenn som knapt har satt sin fot i skotland...

 

edit: kilten trenger ikke nødvendigvis gå i arv, men det er ganske normalt at de arves ettersom de koster en del penger. Mine fettere fikk hver sin til 16års bursdag.

Endret av Sneakerholic
Lenke til kommentar

Mange familier flytter en del. Hvor langt tilbake skal man for å bestemme hvilken bunad man skal ha da? Der besteforeldrene er fra? Der man selv er født? Hvis familien kom fra Skottland for 182 år siden, kan man bruke kilt da, selv om man heter Hansen og ikke McDougall lenger?

 

Jeg har en liten mistanke om at jeg stammer fra Afrika for noen hundretusen år siden. Best å bruke bastskjørt, så er jeg safe.

 

(Mye sarkasme her ja, men jeg lurer faktisk på det som er skråstilt over her).

 

 

Redigert: manglet en bokstav.

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar

Tror ikke det er noen skreven regel på hvor langt bak du skal gå. Hvis du kjøper deg en bunad fra det stedet du er født, tror ikke jeg noen reagerer på det. Samme vil jeg tro er tilfelle hvis du f.eks kjøper en bunad fra det stedet foreldrene dine kommer fra, selv om du ikke nødvendigvis er født der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...