Gå til innhold

Partisjonsdilemma i XP *SOLVED*


Anbefalte innlegg

Hallo alle sammen, dette er en litt spesiell problemstilling.

 

På vedlagte bilde kan dere se G: J: og M:

 

M: Lar vi være i fred.

 

men G: og J: er sakens kjerne.

 

XP ligger på J:

G: er litt sånn legacy partisjon som ble klonet med ghost for mange år siden til nye harddisker og har blitt et problembarn for meg. Den er for liten til å brukes til noe spennende.

 

Det jeg har lyst til å gjøre er å slette denne og la det frigjorte området bli en del av J:

 

Jeg vet at dette skal (i teorien) gå med PQMagic, Acronis, og endel andre shareware/freeware partisjonsprogrammer.

 

Jeg har tidligere med suksess klart å gjøre G: mindre og J: større. (merk: ikke slettet G:)

 

MEN, ved gjentakelse brente jeg meg på dette med ødelagt XP (data ble reddet :)

 

Men en eller annen gang må jeg vel få hull på byllen.

 

Og denne gangen har jeg ledig plass til å ta backup av dataene på G: og J: Problemet derimot er at i og med at XP er installert på J: så kan (jeg er ikke selv sikker) følgende skje

 

1. boot.ini inneholder referanse til hvilken partisjon XP er installert på. Fornuft bør vel tilsi at XP vil bite seg selv i halen dersom jeg sletter G: ved at boot.ini vil peke på feil partisjon.

 

2. OG enda verre, bokstavene vil endre seg. J: blir kanskje G: og dermed har man et stort problem pga at windows peker til J: ørten ganger i registry.

 

3. Dersom G: BLIR slettet og XP starter fint så kan jeg vel fortsatt risikere at bokstavene endrer seg ETTER en resize.

En mulig løsning jeg har sett på er å bruke Ghost eller lignende og lage et image av xp partisjonen. slette begge partisjonene G: og J: lage en ny og så legge image på denne. Selv om dette egentlig er mest sikkert med tanke på partisjonsoperasjoner så er jeg usikker på om hva som vil skje med bokstavene.

 

Er det noen der ute som har kunnskap om slike operasjoner og problemstillinger som kan være behjelpelige med dette problemet?

 

På forhånd takk.

post-21125-1141818601_thumb.jpg

Endret av radisson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...