OlaPirat Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 (endret) Hei. Har en Scorpio 1985 som er restaurert / lakkert og strøken. Bilen en ombygd til Cosworth 24V 1991 modell motor/biltype. Dette innebærer bytte av fjærer/dempere/bremser/ledningsnett/differensial/stabilisatorstag og noen mindre viktige deler. Problemet kommer når jeg nå skal godkjenne dette. Statens vegvesen krever dokumentasjon fra produsenten (Ford Motor Norge) som sier hva som kreves gjort, og i tillegg dokumentasjon fra Ford lokalt som dokumenterer at dette faktisk er gjort. Det er det første som er problemet. Jeg prøvde å kontakte Ford Norge, men fikk følgende svar: "Ford Motor Norge AS kan dessverre ikke hjelpe i ombyggingssaker. Vi forholder oss kun til bilene slik de kommer til landet, nemlig originalen. Derfor har vi heller ingen dokumentasjon å sende deg." Jeg har sett liknende ombygde biler til salgs på f.eks. finn.no så noen har fått dette godkjent. Noen som vet hvordan jeg skal gå frem, eller hvem jeg skal kontakte? Evt. noen som kjenner noen som har riktig type dokumentasjon. Lurer veldig på hva jeg skal gjøre. Jeg har jo bare lagt ca 130.000kr i bilen. Takker på forhånd for svar. PS! Hvis noen eventuelt klarer å skaffe tilfredstillende dokumentasjon kan jeg gjerne betale for dette. (Mail eventuelt privat om dette på [email protected] så blir vi enige om noe her.) Endret 7. mars 2006 av olapirat
eab Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 Hør med folka på fastford.no. Der er det flere som har gammeltypen scorpio med BOA motor. De jeg vet om ble vel godkjent med hjelp av Ford før Ford Norge stoppet denne praksisen med å gi ut godkjenningsdokumenter
leif666 Skrevet 8. mars 2006 Skrevet 8. mars 2006 Hei. Jeg har hatt det samme problemet. Ford er lite begjelpelige i disse sakene av en eller annen grund. Du trenger papirer på at 1: karroseriet tåler tyngden +Hk i motoren 2: Bremsene er bra nokk. Har du flyttet over alle delene fra en "ikke flere" delebil har ford disse papirene allerede. De krever at: 1: ALT som er av bremser & bremsekraftforsterkere er satt over. 2: Motor, girkasse + alt av drivverk, fjører og dempere er satt over. 3: Abs sensorer er satt over. 4: rattstamme m/tilbehør er satt over. I noen tilfeller krever de til og med at org. felger er satt over. Så lenge du har flyttet over alt som er essensielt kan ikke Ford nekte og godkjenne den, men du må inn til din lokale Ford-forhandler for å få gjort det, ikke Ford Norge. De lager så et skriv som du tar med deg til biltilsynet, hvor du får nytt vognkort (de ser ikke på bilen, det gjør Ford) Hvis du ikke setter over alt som Ford krever kan du fremdeles få den godkjent, men da må du få tak i alle papirene selv. Det er til og med mulig å sette i en 350 V8 motor i en Scorpio, og få den godkjent. Det er 5 av disse som er registrert i Norge (Og sikkert enda flere som ikke er godkjent) Tips til å få tak i papirer = Billisten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå