Gå til innhold

Hva er ping?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke sikker faktisk.

Ofte så pinger jeg servern for å teste om nettverkstilkoblingen til servern er i orden.

Jeg tror latency i spill ofte blir kalt ping.

Det er tiden mellom deg og servern, of derfor skjønner du at lite er viktig.

Skrevet

ping er vel på en måte "tregheten" av linja eller nettverket. Når du har høy ping, begynner du å hakke, dette tilbake osv.. aka Lagg.. jeg er ikke noe god til å forklare, men jeg tror dette er riktig?

Skrevet (endret)

Latency (også kalt ping) er hvor lang tid nettverket bruker på å sende informasjon fra en avsender til en mottaker. Oftest er det angitt i millisekunder (ms).

Eks. du har 70 i ping til en BF2-server. Enkelt fortalt betyr det at det tar 70 millisekunder fra du trykker på skyteknappen til serveren registrerer at du skyter.

Endret av tormoddf
Skrevet

25 er en svært kurrant ping. Det er veldig få som har mindre enn dette, selv på servere som ligger nært dem (F. eks at du spiller på en server i Norge). Så en ping på 25 millisekund er absolutt brukbart.

Jeg må også få legge til at mange tror lagg kommer av liten båndbredde, men dette er mer og mer feil. De fleste har nok båndbredde til at spillet kan bruke den båndbredden den trenger til å sende informasjon til server, så da har ikke linjekapasitet noe å si. Da har ping noe å si.

Unntakene er der noen laster ned ting i bakgrunnen og på den måten vil spillet kun ha tilgang på veldig lite av linjekapasiteten. Dette kan i sin tur føre til at spillet ikke får nok linje til å sende serveren all den informasjon den trenger.

Dette kan også skje om du bare har modem eller isdn da dette kjører på relativt lave hastigheter (Modem er 56 kbit og isdn er vel 128?). Noe i den duren hvertfall.

Så ping skyldes skjeldent lave linjehastigheter, med mindre det er snakk om tidligere nevnte unntak. Derfor reagerer jeg på at mange som spiller Halo automatisk tror at de med best linjekapasitet (10 000+ kbits inn og ut) får hosten. Jeg tror nemlig dette går etter ping!

Snorre :)

Skrevet
Jeg må også få legge til at mange tror lagg kommer av liten båndbredde, men dette er mer og mer feil.

Mer og mer feil? :p Høy ping kan oppføre seg som lag fordi det tar så lang tid før serveren får tak informasjonen fra deg. "Lag" er vel egentlig informasjon som ikke kommer frem i det hele tatt, slik at serveren hopper over noe informasjon, for eksempel hvis linja di er opptatt med noe annet akkurat da. Derfor tror mange at "lag" er høy ping. Pingen vil også skyte i været hvis man har mye lag siden serveren ikke får noe respons fra deg og ikke kan måle pingen riktig.

Så ping skyldes skjeldent lave linjehastigheter, med mindre det er snakk om tidligere nevnte unntak.

Huh? Har du skrivefeil her kanskje?

Derfor reagerer jeg på at mange som spiller Halo automatisk tror at de med best linjekapasitet (10 000+ kbits inn og ut) får hosten. Jeg tror nemlig dette går etter ping!

Nå har jeg aldri spilt Halo over internett, men en server med større linje vil kunne ha flere spillere samtidig uten at det vil gå utover ping (at ping stiger) eller at den begynner å lagge.

Noe sånt.. trøtt.

Skrevet
Neshaug, båndbredde er ikke det samme som ping.

5717545[/snapback]

Det har jeg da heller aldri skrevet. Hvis du kan quote hvor du mener dette kommer frem hadde det vært enklere å svare deg, men tipper det er på slutten.

Jeg sammenlignet ikke serverens båndbredde med ping, men når serverens linje er oppbrukt går det som regel ut over noe og det kan du vel tenke ut selv.

Skrevet (endret)

"Lag" er enkelt og greit forsinkelse.

Når informasjon ikke kommer fram i det hele tatt heter det "loss" eller "packet loss" (pakketap, eller bare tap).

Ping kommer fra sonarer de bruker (brukte?) på ubåter. De sendte ut "PING" for å se om det var andre ubåter rundt, og fikk evt. da et lite "PONG" tilbake. :p

(Beste pingen jeg har hatt er 2ms til sunet.se)

Endret av sedsberg
Skrevet

Ping?

Må bare skryte litt her, resulteter

av ping mot vg.no:

Ping-statistikker for 193.69.165.21:

Pakker: sendt = 45, mottatt = 45, tapt = 0 (0% tap),

Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:

minimum = 1ms, maksimum = 1ms, gjennomsnittlig = 1ms

:D:p

Skrevet (endret)
Det har jeg da heller aldri skrevet. Hvis du kan quote hvor du mener dette kommer frem hadde det vært enklere å svare deg, men tipper det er på slutten.

Jeg sammenlignet ikke serverens båndbredde med ping, men når serverens linje er oppbrukt går det som regel ut over noe og det kan du vel tenke ut selv.

5717730[/snapback]

Tror det er forskjellige forståelser av ordet "lag" ute og går. Jeg oppfatter det som et ord for høy ping. Har aldri brukt det ordet direkte om hakking/hopping eller hva du enn vil kalle det fenomenet det virker som om du kaller "lag".

Når du så sier at høy ping kan oppføre seg som "lag" høres det helt merkelig ut for meg. Det engelske ordet lag betyr å være treg eller å henge etter, altså nettopp det som skjer når man har høy responstid/ping.

Som du var inne på er nok hikking/hakking/hopping oftest et resultat av pakketap, men i noen tilfeller også høy responstid. (Misforståelsen blir også komplett fordi høy responstid og pakketap ofte kommer samtidig, og dermed tror man responstiden gjør at det "hakker"). Uansett mener jeg det blir feil å kalle dette fenomenet for "lag".

*Redigering* Ser ut som om sedsberg har forklart dette før meg også..

Endret av tormoddf
Skrevet

Til tormoddf

Lag ble brukt som pakketap av de fleste når jeg spilte q2, jeg sjekket ikke opp definisjonen.

Uansett, enten hadde man dårlig ping, eller så hakket spillet, det lagget.

Beklager hvis det var feil, men jeg skrev jo hva jeg trodde lag var så det skulle ikke være så vanskelig å rette meg opp hvis det ble forvirring.

Dessuten så rettet du meg på noe annet enn det med lag i første post (noe som egentlig ikke var en missforståelse), og fortsatte den andre posten som om det var lag du rettet meg på i første post? Det er forvirrende det skal jeg si det.

Skrevet
Dette kan også skje om du bare har modem eller isdn da dette kjører på relativt lave hastigheter (Modem er 56 kbit og isdn er vel 128?). Noe i den duren hvertfall.

Snorre :)

5717195[/snapback]

Hos pappa kunne jeg spille BF2 med 128 kb\s ISDN-linje. Jeg hadde ca 50 i ping, men det lagga ikke en eneste gang! :D

Skrevet
Til tormoddf

Lag ble brukt som pakketap av de fleste når jeg spilte q2, jeg sjekket ikke opp definisjonen.

Uansett, enten hadde man dårlig ping, eller så hakket spillet, det lagget.

Beklager hvis det var feil, men jeg skrev jo hva jeg trodde lag var så det skulle ikke være så vanskelig å rette meg opp hvis det ble forvirring.

Dessuten så rettet du meg på noe annet enn det med lag i første post (noe som egentlig ikke var en missforståelse), og fortsatte den andre posten som om det var lag du rettet meg på i første post? Det er forvirrende det skal jeg si det.

5724716[/snapback]

Det var ikke forståelsen av ordet lag jeg rettet på i første post, nei, men jeg ble forvirret fordi jeg trodde du snakket om høy responstid når du sa lag, og ikke pakketap. Derfor svarte jeg på noe annet enn det du egentlig mente. Først etterpå skjønte jeg at det var misforståelse rundt ordet "lag". Tror ihvertfall det var slik det var.

Hva ordet lag betyr får vel den enkelte finne ut av. Jeg mente ikke at andre ikke kaller pakketap for lag, men jeg mente bare at det etter min mening var litt feil å kalle det det.

Det spiller forsåvidt ingen rolle. Tror vi alle er enig om hva ping er, og at vi er enig om forskjellen mellom pakketap og responstid. Håper det ikke blir noe mer forvirring nå.. :)

Skrevet (endret)

For å legge hele denne diskusjonen om hva lag er død, så har dere definisjonen her fra Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Lag

Forhåpentligvis slipper vi å lese post på post om bedrevitere som synser seg frem til korrekt deinisjon...

EDIT: Fjernet quote

Endret av Trancton
Skrevet
For å legge hele denne diskusjonen om hva lag er død, så har dere definisjonen her fra Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Lag

Forhåpentligvis slipper vi å lese post på post om bedrevitere som synser seg frem til korrekt deinisjon...

EDIT: Fjernet quote

5741867[/snapback]

Denne tråden består stort sett av sunn diskusjon. Kan ikke si jeg synes at noen av oss har opptrådt som bedrevitere. Men situasjonen blir en litt annen når noen kommer inn her og påstår at vi er alle overflødige, siden o store wikipedia har svaret på alt. Til opplysning består wikipedia av artikler fra "sånne som oss".

Forøvrig hadde wikipedia en grei definisjon/forklaring av fenomenet, men så har allerede flere av oss forklart det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...