Gå til innhold

Sapphire-kort med HDMI-støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Støtter ikke HDMI 1080p ? Isåfall blir det jo ubrukelig for datatilkobling ettersom progressive scan er et must i dataverdenen. Ja takk til en skjerm med både HDMI og DVI kontakt.

5714044[/snapback]

Sukk... Hva er vitsen med å legge ut informasjon om HDMI spesifikasjonen når den ikke blir lest...

5714079[/snapback]

 

Det står at den er optional i spec'en, ergo vil det vel si at den ikke nødvendigvis støttes, noe som er dumt med tanke på høyoppløst databilde på TV'n.. Tvilsomt om de fleste TV'er som kommer vil støtte 1080p på HDMI inngangen, selv om de har 1920x1080 oppløsning mao.

Endret av balleklorin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Så faktisk nokså bra ut det her, om prisen blir bra kan det være et solid alternativ for HTPC'er. Viften ser dog ut som noe hentet fra X1800/X1900-serien, kanskje en smule overkill pluss evnt. en anelse mer støy?

Lenke til kommentar
Skjermkortet har eget lydkort ja. Lydoverføringen er høyst aktuell for også for de som sitter på en moderne AV-reciever med HDMI-inngang og HDMI-svitsjing. Kjekt å kunne koble sammen hele sulamitten med én kabel...

5715607[/snapback]

Enig, når det kommer slike kort på markedet, blir det susen å bruke flatskjerm. Er vel duket for enda større intr for HTPC :)

Lenke til kommentar
Skjermkortet har eget lydkort ja. Lydoverføringen er høyst aktuell for også for de som sitter på en moderne AV-reciever med HDMI-inngang og HDMI-svitsjing. Kjekt å kunne koble sammen hele sulamitten med én kabel...

5715607[/snapback]

Pressemeldingen sier: "Two versions provide for either an external SPDIF or internal cable to be connected so that the audio signal is delivered over the HDMI cable."

 

HDMI = DVI + Digital Lyd

 

Jeg tolker det som at du kan koble output fra lydkort til dette kortet slik at det blir overført over HDMI kablen til skjerm / hjemmekino) ergo er SPDIFen en inngang, ikke en utgang og det finnes ikke noe lyd processor på kortet.

 

Om du allerede har et brukbart grafikkort med DVI (og ikke bryr deg om HDCP) kan du oppnå samme resultat med en simpel overgang til et par hundrelapper...

Lenke til kommentar

Må man ha en skjerm som er HDCP klar for å se HDCP kodet materiale fra PC'en..? Det er vel ikke slik at det er umulig å cracke det systemet.

 

Hvis jeg har skjønt det riktig må et avspiller/PC/bluray/skjermkort/monitor/skjerm/lydkort oppsett være HDCP klarert i alle ledd, hvilket betyr at gud og hverman må bytte ut så å si hele hjemmekino anlegget eller mesteparten av pc'en sin. Det der er noe forbanna jævla tull assa. :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg tolker det som at du kan koble output fra lydkort til dette kortet slik at det blir overført over HDMI kablen til skjerm / hjemmekino) ergo er SPDIFen en inngang, ikke en utgang og det finnes ikke noe lyd processor på kortet.

Ok. Jeg leste om kortet for et par måneder siden og tolket det da slik at det kom med innebygget lydkort. I følge pressemeldingen ser det ut som om jeg tolket det feil ja..

Lenke til kommentar
Hvis jeg har skjønt det riktig må et avspiller/PC/bluray/skjermkort/monitor/skjerm/lydkort oppsett være HDCP klarert i alle ledd, hvilket betyr at gud og hverman må bytte ut så å si hele hjemmekino anlegget eller mesteparten av pc'en sin. Det der er noe forbanna jævla tull assa.  :hmm:

5716649[/snapback]

 

Hvis man har en relativt ny skjerm med DVI, så er sannsynligheten stor for at denne har HDCP. Man bør uansett ha en relativt god bildefremviser for å kunne utnytte bildekvaliteten fullt ut. Jeg regner med at scart-folket vil få drømmene sine oppfyllt også.. Man vil nok ha nok av utganger på de standalone spillerne, men skal man ha full oppløsning med ICT flagget oppe, så må man kjøre HDMI/DVI med HDCP.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Det virker for meg som om dette er et skjermkort som er utviklet spesiellt med tanke på bruk i en Htpc. Mest sannsynlig vil man klare seg med 1920*1080 som høyeste oppløsning her, siden det fremdeles er en stund til projektorer og tv-skjermer kommer med en såpass høy native oppløsning. Ihvertfall i det prissjiktet som er sånn nogenlunde forbrukervennlig. (De finnes allerede, men koster skorta og forøvrig resten av antrekket også ennå)

Dataskjermer blir vel gjerne noe helt annet. Til vanlig pc-bruk holder jeg en knapp på Dvi som beste løsning ennå. Det er forsåvidt en langt mer fysisk robust kontakt også, som etter min mening hadde vært å foretrekke uansett sånn sett.

 

:)

Lenke til kommentar
Det virker for meg som om dette er et skjermkort som er utviklet spesiellt med tanke på bruk i en Htpc. [...]

5719429[/snapback]

Utvilsomt. X1600 kortene støtter ATi sin AVIVO teknologi, som av mange rangeres som hakket vassere enn Purevideo teknologien til nVidia (dessuten er AVIVO gratis å bruke..). X1600 er et mid-end kort som støtter de fleste dekodingsalternativene i AVIVO og tilbyr flott billedkvalitet til en grei pris. Bare de får pirket vekk viften til fordel for en passiv løsning så ser jeg for meg slike kort som nær perfekte for HTPC-en.

Lenke til kommentar
Ettersom jeg husker er det noen som har cracket det/ eller deler av det.

http://www.google.no/search?hl=no&q=HDCP+crack&meta=

5718042[/snapback]

Ikke bare er systemet knekket, det finnes også HDCP-strippere i fritt salg i Norge. HDCP-sperren regnes ikke som spesielt robust heller og er mer en plage enn et faktisk virkemiddel (som de fleste av dagens brukersperrer). F.eks er det HDPC-sperren som kneler først når signalstyrken i videosignalet blir for lavt, noe som betyr at man hadde kunnet hatt lenger kabelstrekk og mindre trøbbel uten brukersperren.

Endret av brannslange
Lenke til kommentar

For min del ville dette vært mest aktuellt på en HTPC av et eller annet slag. HDMI på vanlig pc har jeg ikke behov for da hverken skjermen støtter det eller at HDCP vil være noe krav på mine PC ting.

 

Skjermen min støtter heller ikke 12bit såvidt jeg har skjønt. Dette er fremtidens SED skjermer hvis jeg ikke tar feil.

 

EDIT:

Vil kabelselskaper og parabolselskaper også kreve HDMI/HDCP for HDTV innhold? Disse pleier jo å benytte egne krypterings systemer og HDCP vil vel da være unødvendig?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det virker for meg som om dette er et skjermkort som er utviklet spesiellt med tanke på bruk i en Htpc. [...]

5719429[/snapback]

Utvilsomt. X1600 kortene støtter ATi sin AVIVO teknologi, som av mange rangeres som hakket vassere enn Purevideo teknologien til nVidia (dessuten er AVIVO gratis å bruke..). X1600 er et mid-end kort som støtter de fleste dekodingsalternativene i AVIVO og tilbyr flott billedkvalitet til en grei pris. Bare de får pirket vekk viften til fordel for en passiv løsning så ser jeg for meg slike kort som nær perfekte for HTPC-en.

5719597[/snapback]

Øøøø...

 

Du fremdeles ha en dekoder for å dekode H.264. (Formatet på HD-DVD/Blu-Ray som kommer til å bli brukt sammen med HDCP). Denne dekoderen er ikke gratis hos ATi.

 

Du må ikke kjøpe PureVideo dekoderen til nVidia for å utnytte kortene. PowerDVD, WinDVD og Nero 7 er eksempler på spillere som utnytter PureVideo funksjonaliteten i nVidia GPU-er.

 

Etter siste oppdatering av nVidia driver så er PureVideo på høyde med AVIVO, iallefall når det gjelder dekoding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...