Kriwin Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 (endret) Hei! Jeg lager en hjemmeside her, men jeg lurer på om det går ann å sette passord for å få mere rettigheter til å se mere på siden min? Vist dere skjønner hva jeg mener da:P Kristian Endret 5. mars 2006 av Kongen_w
RC1 Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 (endret) Du kan bruke f.eks. php og MySql hvis du har tenkt å ha mange brukere. Eller så kan du bruke .htaccess og passord beskytte en folder der du legger det du vil beskytte. Endret 5. mars 2006 av RC1
Kriwin Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Skrevet 5. mars 2006 Jeg trur ikke jeg klarer å lære meg php og sånt nå ass.. Sliter nok som det er med Html:P Men det .htacces hørtes veldig greit ut! Men hvor mange brukere kan man ha der? Og ossen?+ Kristian
donkeykong89 Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 Jeg tror det er kun et brukernavn og et passord.
Kriwin Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Skrevet 5. mars 2006 Ja det er det jeg vil ha ja, men ossen får jeg gjort sånn at man må bruke brukernavn og passord for å komme inn på noen sider på hjemmesiden min? Kristian
RC1 Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 Jeg tror det er kun et brukernavn og et passord. 5707402[/snapback] Du kan legge til flere brukere men alle brukerene i .htpasswd fila vil jo få tilgang til de forskjellige passordbeskyttede mappene. (så vidt jeg vet da) Jeg vet ikke om webhost'n din "tillater/har muliget" for .htaccess da.... I rotkatalogen for webspace'n din oppretter du en fil som heter .htpasswd hvis den ikke eksisterer fra før av da. Dette gjør du ved å bruke telnet. Så legger du til en bruker/passord ved hjelp av denne kommandoen: htpasswd -b /home/1/d/dinbruker/.htpasswd brukernavn passord Så oppretter de en fil kalt .htaccess i mappen du skal beskytte. I den fila legger du inn dette: Order deny,allow AuthType Basic AuthUserFile /home/dinbruker/.htpasswd AuthName "Passordbeskyttet område" Require valid-user Da skal den mappa som .htaccess fila ligger i være beskyttet, og du kan logge deg inn med brukernavn/passord som du la inn i .htpasswd fila.
Kriwin Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Skrevet 5. mars 2006 Ok. Nå merket jeg plutselig at jeg er litt noob på dette! Så for det første: Hvor er Webspacen min? Telnet?? Og hvordan lager jeg denne filen? Sorry for at jeg er litt noob, men vil lære noe nytt!! Kristian
RC1 Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 Ok. Nå merket jeg plutselig at jeg er litt noob på dette! Så for det første: Hvor er Webspacen min? Telnet?? Og hvordan lager jeg denne filen? Sorry for at jeg er litt noob, men vil lære noe nytt!! Kristian 5707624[/snapback] Vi må alle begynne et sted, men jeg er langt i fra noen ekspert selv 1. Hvor skal du legge ut hjemmesiden din? (det er webspace'n din / webhotellet etc. ) 2. Telnet er et kommandolinje verktøy. Med det kan du logger deg inn på webområdet ditt og bruke forskjellige kommandoer f.eks. htpasswd kommandoen. 3. Man lager filen ved at man i Telnet skriver: htpasswd -cb /home/dinbruker/.htpasswd brukernavn passord Da oppretter du filen og legger til bruker/passord samtidig for å legge til en ny bruker skriver du samme kommandoen bare uten -c htpasswd -b /home/dinbruker/.htpasswd brukernavn passord .htaccess filen opprettet jeg ved å bruke ftp siden jeg ikke husker Unix kommandoen for å opprette en ny fil. Håper du forstod litt, Jeg er ikke så god til å forklare ting Men hvis du søker på Google etter telnet og .htaccess så finner du sikkert en del lesestoff.
karryboh Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 Prøv ut Free HTML. Kjempebra for nybegynnere som ønsker å lage seg flotte hjemmesider!
CruellaDeVille Skrevet 4. mai 2006 Skrevet 4. mai 2006 Jeg tror det er kun et brukernavn og et passord. 5707402[/snapback] I en .htpassword-fil kan du lagre så mange brukernavn og passord du bare orker, på formen brukernavn:passord så nei, det er ikke begrenset til en bruker. Jeg laget en liten htaccess-"tutorial" her: http://nibbler.no/blog/?p=184 Der står det iallfall hvordan en passordbeskytter en mappe
MrBjoern Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Prøv ut Free HTML. Kjempebra for nybegynnere som ønsker å lage seg flotte hjemmesider! 6035508[/snapback] Eeh, den lastet veeeldig sakte (eller for og si det på en annen måte, 0b/s!) Eksisterer sia?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå