kskjon Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 Jeg fikk nylig et Radeon 9800Pro 128MB AGP gratis. (Tror det er et Club3D, men er ikke sikker. Ser ut til å være prikk likt ATI sitt referansedesign og har ATI-logo på viften.) Grunnen er at kortet ikke ser ut til å fungere. Forrige eier begynte å få økende problemer med artifacts, og til slutt ville ikke maskinen boote. Han oppdaget da at kjøleviften var så full med støv at den ikke gikk rundt. Han prøvde å fjerne støvet, uten at det hjalp noe. Løsningen for han ble da å kjøpe et nytt skjermkort. Jeg har fjerna kjøleribba på kortet og kan ikke se antydninger til svimerker. Finnes det en mulighet for å få liv i kortet igjen, eller passer det best i søppelkurven?
Brusfantomet Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 Tror nok det passer best i søpplekurven du, reperasjon av skjermkort blir omtrent aldri utført. Det er fordi det koster mer og reparere enn og kjøpe nytt. Skulle du prøve og reparere det må du kunne lodde SMD komponenter, hvis du ikke skjønner hva det er kan du bare glemme det (SMD står for Surface mounted components og er de veldig små bitene som er festet på pcben, du må kunne lodde disse fordi du høyst sansyneligvis må bytte GPU eller ram)
Skagen Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 Nå som kjøleren er renset for støv og dritt, har du testet å montere kjøleren på igjen og teste kortet? Går vifta enda rundt da?
persistent Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 Ellers kan det jo være et alternativ å teste det med en annen kjøler (om du har - eller kan få lånt). Er jo et okei kort om du får det i gang.
kskjon Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Skrevet 5. mars 2006 Vifta er nok for evig død. Virker som om motoren er full av støv. @persistent: Var akkurat det jeg tenkte også.. Har et gammelt 9600Pro nå før øyeblikket (har ikke hatt behov for å oppgradere enda faktisk), så hadde ikke skadet med et 9800 i stedet :-)
Complexity Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 Vifta er nok for evig død. Virker som om motoren er full av støv. @persistent: Var akkurat det jeg tenkte også.. Har et gammelt 9600Pro nå før øyeblikket (har ikke hatt behov for å oppgradere enda faktisk), så hadde ikke skadet med et 9800 i stedet :-) 5707746[/snapback] hva med å ta av vifta som står og montere en ny en? hjemelaga greier? eller modde en 80mm vifte der elns.. siden du fikk det gratis er det vel bare å eksperimentere
kskjon Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Skrevet 5. mars 2006 Kunne vært en idé ja. Får lete litt i skuffer og skap etter en gammel vifte jeg kan bruke. Har som du sier veldig lite å tape :-)
anon12234 Skrevet 6. mars 2006 Skrevet 6. mars 2006 kortet trenger ingen fungerende vifta for å boote skjermbilde. så lenge den har kontant med ribba burde du i allefall fått bilde før artifacts kommer. hvor du ikke får bilde er nok kortet ødelagt. men du kan jo prøve....
Complexity Skrevet 6. mars 2006 Skrevet 6. mars 2006 kortet trenger ingen fungerende vifta for å boote skjermbilde. så lenge den har kontant med ribba burde du i allefall fått bilde før artifacts kommer. hvor du ikke får bilde er nok kortet ødelagt. men du kan jo prøve.... 5707958[/snapback] fant ut det da jeg kjørte skjermkortet uten vifte i 2 dager =S hadde "vasket" det og glemt å plugge i strøm til viften igjenn.. men hadde en 80mm i sidevinduet da som blåste rett på skjermkortet, så det lever enda 9600XT btw..
kskjon Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Skrevet 7. mars 2006 Prøvde i min egen pc nå, remonterte kjøleribba (med ny kjølepasta i mellom), monterte ei gammel coolermaster-vifte på.. Nada niks.. Så ser ut som det kortet hører hjemme i søppelbøtta..
Complexity Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 Prøvde i min egen pc nå, remonterte kjøleribba (med ny kjølepasta i mellom), monterte ei gammel coolermaster-vifte på.. Nada niks.. Så ser ut som det kortet hører hjemme i søppelbøtta.. 5717578[/snapback] ahh... skikkelig kjipt da.. ta å mos det på en skikkelig kult måte da ikke bare kast det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå