Gå til innhold

oppgradering av gammel PC


Anbefalte innlegg

Har funnet ut at PC'en sliter => Må oppgradere og trenger noe råd. Er ikke helt oppe å går når det gjelder enkle komponenter

 

Jeg har en Plextor 708A DVD brenner som jeg kan ta med meg.

Har også 2 disker WD 1200BJ SATA 30 som fungerer bra og som jeg kan ta med meg.

Har også skjerm, tastatur (usb) og mus (usb) som kan brukes.,

 

Ergo så trenger jeg kabinett, hovedkort, skjermkort og RAM for å komme på høyden igjen tenkte jeg

 

Jeg bruker PC'en til alt mulig. Også spill som Halflife 2 (som jeg måtte spille med lav oppløsning :( ) og FarCry. BattleField 2 hadde jeg for dårlig skjerm kort til.

 

Kabinett er OK, blir et Midi. Har noen anbefalinger så er jeg glad for det !

 

Noen som har noen anbefalinger på hovedkort og skjermkort ?

AMD eller Intel ?

 

Har lest at ASUSN32 SLI Delux er bra som hovedkort med AMD Athlon 64 3700 +

 

En tng som er viktig er at PC'en ikke har vifte støy .. utrolig irriterende.

 

Takker for alle kommentarer og hjelp og råd

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, data'en din trenger en virkelig oppgradering! :hmm:

 

Du sa du trengte kabinnett (midi).. Det er som kjøtt på flesk.. Kjøp et med bra strømforsyning.. Finn et du liker utseende på.. Kjøp et i rimelig størrelse, du kommer alltid til å oppgradere igjen! Pris: 500 - 2000,- :p

 

Jeg ville gått for et ASUS ATX nForce4 hovedkort, det har jeg hørt er veldig god til en rimelig penge.. Pris: 1450;-

 

Half-Life 2 er vel ikke det samme uten største oppløsning??! Kjøp deg et virkelig godt skjermkort! Jeg ville gått for ATI - har selv ATI X 800 VE 256 MB, dette virker helt topp! :thumbup: Pris: 1700,-

 

Kjøp rikelig med RAM.. Trenger jo minst 1 GB minne skal HL2 fungere optimalt! Minne koster jo ikke mer enn 1 kr per MB!

Jeg anbefaler 1024MB KINGSTON PC2700 DDR SODIMM CL2.5.. Pris: 1200,-

 

Så var det vifte da.. Let deg litt fram.. Finn en med mindre enn 15 dB hvis du er redd for støy.. hehe.. Pris: 500 - 1200,-

 

 

Total pris: 6300 - 9000,-

Mer du trengte hjelp til så bare spør!

Lykke til med oppgraderingene, håper jeg har hjelpt litt ihvertfall! :thumbup:

Endret av ThePatriot
Lenke til kommentar

ThePatriot: Beklager om jeg virker arrogant, men ut fra dine anbefalinger røper du at du ikke har peil;

PC2700 minne? 1GB til 1270? ASUS HK til 1400 - ja vell. Hvilket da? Åja, ATX nForce4-typen?

 

 

Trådstarter: Si hvilket budsjett du har så er alt mye lettere. Les gjerne sticky'en ang. spm. i denne kategorien (skal pc-en overklokkes? etc...)

Lenke til kommentar

AMD er det som gir mest ytelse per krone

mange mener også at AMD er bedre på spill en Intel

 

Et tips på hovedkort. Velg et med Vifteløs kjøling på chipsettet. da vifte på chipset ofte gir mye støy og ofte går i stykker. og er skikkelig irriterende å bytte.

 

jeg kan anbefale A8N-SLI PREMIUM

 

ville vært fint om du sa noe om prisklasse på det du vil ha da særlig skjermkort siden det varierer veldig på pris

 

men jeg antar du er ute etter mellomsjiktet

 

og da kan 6800GT 256MB anbefales

 

et hakk høyere så faller det på 7800GT 256MB

 

håper jeg har vært til hjelp :)

Lenke til kommentar

SODIMM :green: Det så jeg ikke engang... ENDA VERRE!

 

Så var det vifte da.. Let deg litt fram.. Finn en med mindre enn 15 dB hvis du er redd for støy.. hehe.. Pris: 500 - 1200,-

:ermm:

 

OOOOOOOOOOOOPS:

Nja, det går delvis an å bygge bærbar selv - du kan kjøpe en "barebone" bærbar og fylle den etter eget hode. Men, tror ikke at du vil få en maskin med samme spesifikasjoner som en ferdigbygdt til samme pris nei.  Så går du for bærbar vil jeg anbefale en ferdigbygd. Skal du derimot bygge stasjonær så si ifra så får du nok en god del tips her.

5696170[/snapback]

Som sagt tidligere har jeg god greie på bygging av stasjonære.. Har 3 selvbygde selv.. Men ellers takk!

5696173[/snapback]

Endret av Okay
Lenke til kommentar

AMD vs. Intel er helt klar; det må bli AMD.

Både fordi AMD med sine korte pipelines er bedre enn Intels lange pipelines på "uforutsette" handlinger OG fordi AMD kjører på mye lavere frekvens, noe som lager mindre varme. + Cool'n Quiet.

 

Støy fra PSU må du nok regne med, men det er fult mulig å kjøpe kjøleribbe til CPU og sette på en VELDIG stillegående vifte med viftestyring. f.eks. Papst eller SilentX- vifte med en Fanmate 2 fra Zalman; koster ikke allverden. Da hører du ikke noe med mindere du legger øret inntil vifta og du drar ut harddiskene...

Alternaltivet er Vannkjøling, noe som er litt dyrere igjen. :hmm:

 

Har funnet et lite opsett her med heatpipe-7800GT, 3700+, Lydløs CPUkjøler, bra HK, kjøleribbe til å erstatte HK-vifte og stillegående Tagan PSU på 480W.

 

Litt dumt av meg å velge som jeg gjorde kanskje, for skal du ha K8N Diamond må du etter det jeg har hørt ha en -5V output på PSU. Sleit litt med å finne en stillegående PSU med akkurat den spenningen. Kortet er veldig bra, og lydkortet er MYE bedere enn hos konkurentene ;) I tillegg skal kortet ha veldig god ytelse og stabilitet.

 

Kabinett er egentlig bare å plukke etter utseende, nesten bare.

Sørg for at det har plass til 120mm vifte forran og bak, de viftene lager kjøler best og lager lite støy hvis du kjøper riktig.

 

Og som RAM kjøper du Kingston HyperX 1x1024MB 2-3-2-6-1. Bra brikke til LAV pris og siden det er èn brikke kan du kjøpe en til seinere og slippe å slakke av til T2.

Er det noe jeg synes du bør kjøpe av det jeg har lagt fram her så er der RAM'en!

 

Lykke til, I'm out :sleep:

Lenke til kommentar
skal du ha K8N Diamond må du etter det jeg har hørt ha en -5V output på PSU

Mener det er slutt på dette nå

 

 

Gjør oppmerksom på at det ikke er allverdens støy fra en moderne PC, dersom du har tatt hensyn til dette under utvelgelsen på komponenter (større fokus på støy fra prod. sin side).

Lenke til kommentar

Hvis det er et poeng å få mest ut av pengene bør du vurdere det berømte Asrock-kortet for S939 (kan noen finne en link :p ) sammen med en 3500 eller en 3700. En GB ram får du fint for kr. 800 (Corsair value 2x512), så vurder det doble. Asrock-kortet er såpass billig (~600?) at det blir litt mer grunker til overs til skjermkort. Det har agp, men man får jo faktisk et kort som er en del kvassere enn 6800gs på dette grensesnittet - nemlig 7800GS. Vurder dette, Asrock-kortet er så billig at det ikke er uoverkommelig å bytte hovedkort igjen når du er nødt til å oppgradere.

 

En bekjent skal snart sette sammen et slik system basert på dette hovedkortet sammen med en Opteren 165. Er spent på hvilke erfaringer han kan gjør seg på dette. Har spurt pent om han kan ta noen bilder underveis.

:)

 

PS, det finnes en egen monstertråd om et sted om dette Asrock-kortet.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
ThePatriot: Beklager om jeg virker arrogant, men ut fra dine anbefalinger røper du at du ikke har peil;

PC2700 minne? 1GB til 1270? ASUS HK til 1400 - ja vell. Hvilket da? Åja, ATX nForce4-typen?

 

 

Trådstarter: Si hvilket budsjett du har så er alt mye lettere. Les gjerne sticky'en ang. spm. i denne kategorien (skal pc-en overklokkes? etc...)

5702383[/snapback]

 

 

Takker for alle innleggene. Glimrende. Her er det mye å lære skjønner jeg. Moro ! Ser at jeg trenger å gi mer info. Skal prøve

 

1. Budsjett... har ikke satt noen men ikke velig mye over 8 000 kr vil jeg tro. Mer opptatt at den skal blir bra og stabil til mitt bruk enn at den er billigst mulig.

 

2. Overklokkes.... Det er å kjøre CPU på høyere klokkefrekvens enn hva den kommer fra leverandøren med. Hvis dette er er OK og gjør PC'en merkbart mer ustabil så gjerne det... (som dere ser så er jeg noe usikker på denne)

 

3. Skal kjøpe kabinett som har 400 W i seg. Finnes det med 2 vifter som er lite støyende bygdt i så kjøper det.

 

4. Vifte vs. kjøleribbe på hovedkotet .. Gjerne kjøleribbe. Gir mening at det gir mindre strøy

 

5. Diskene jeg har som er WD 120 Gbyte (2 år gamle) er like (7200 rpm og 8 Mb ). Kan de settes i RAID 0 (slik at de fungerer som en disk).

 

6. Satt in AMD 3700+ fordi jeg leste det en plass. Hvis det er noe raskere som passer til ASUS A8n32 SLI Perimum eller Delux (forskjellen ?) så gjerne det.

 

 

Tja .. da begynner det å ligne noe.

 

Nok en gang .. veldig takknemmelig for hjelp

 

 

Tom

Endret av thaldo
Lenke til kommentar

Okay og trådstarter: Beklager at jeg har gitt feil-info her.. Gikk vel kanskje litt rundt for meg her jeg satt 12 om natten, og skrev innlegg både om bærbar og stasjonær fram og tilbake.. :p Så jeg får vel kanskje sjekke den det andre innlegget mitt også, og se om det stasjonære har blandet seg inn der også..

Skal endre, men nå må jeg sove.. :whistle:

Lenke til kommentar
AMD Athlon 64 3700+ er et veldig godt valg. Det er lite poeng i å kjøpe dyre hovedkort hvis det ikke er spesielle funksjoner du er ute etter, eller hvis du skal overklokke.

 

Hva er budsjettet ditt?

5700735[/snapback]

 

Budsjett. har lagt inn endel mer info lengere ned i diskusjonen.

men ca 8 - 9000 kr maks

 

 

Tom

Lenke til kommentar

vel jeg la merke til noen ting her...fryktelig nerme en amd vs intel tråd nå

la os ikke skjære ut men se på fakta..intel ruuler på bilde og filbehandling

amd tolker spill bedere.

2 forkjellige prosessorer som er like bra. hver til sin ting..når det er sagt er forskjellene likevel veldig små for hvermansen

jeg vil derfor anbefale trådstarter kjøpe etter lommeboka.

 

selv liker jeg Nvida sin ut over gjevnere og høyere ytelse på spill

MEN ser du nevnte du spilte mye disse

 

***eg bruker PC'en til alt mulig. Også spill som Halflife 2 (som jeg måtte spille med lav oppløsning sad.gif ) og FarCry. BattleField 2 hadde jeg for dårlig skjerm kort til.****

 

da vil du få mest ut av ett system me ATI skjermkort da disse ligger et hestehode forran på disse spillene (til en hvis grad såklart)

ang HK vil jeg bare nevne at få tak i ett med passiv kjøling på.det vil du ikke angre.

 

beklager evt skrivefeil :)

Lenke til kommentar

ATI er anbefalt av HL2, som "gjør" at ATI-kort yter det lille hestehodet bedere på akkurat det spillet; pluss at det virker som at ATI har kort som kjører bedre på tunge oppgaver.

Eneste minuset jeg ser med ATI er at de gir litt mindre ytelse vs. pris enn Nvidia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...