Gå til innhold

Informatikk studie - lære c++ / java?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for det språket de bruker ved skolen du skal begynne på. Kan du enten C++ eller Java godt så er ikke overgangen fra det ene til det andre så veldig vanskelig etterpå (selv om jeg vil tro C++ til java er enklere enn omvendt). Som det blir nevnt er poenget med programmering på informatikk å lære teorien og teknikkene, og kan du disse så er det lett å skifte mellom språkene.

Lenke til kommentar

Uansett hvis en begynner et informatikk studie nå så er en kanskje ferdig i løpet av en 5 år og da har ting sannsynligvis forandret seg mye. Viktigste er å få sin første jobb og da er det greit å ha være borti litt av hvert. I et nybegynnerperspektiv så er det ikke så stor forskjell på de ulike alternativene.

 

Selv om c++ nok egner seg bedre til endel ting, eks grafikk, så er nok java eller c# lettere å lære fordi du kan konsentrere deg om det viktigste først. Da spesiellt i kombinasjon med eclipse eller visual studio - du trenger ikke nødvendigvis bruke emacs og c++ eller assembly for å bli en dyktig programmerer.

 

Visual studio har fordelen av å gi deg en kortere vei til grafiske programmer og kan sånn sett være en grei innfallsport hvis du bruker windows. Visual Studio 2005 C# Express er jo gratis å laste ned inntil videre og når du begynner på studiet ditt så får du sannsynligvis gratis tilgang til fullversjonen også. Som sagt så er vel java for tiden det programmeringspråket som brukes i undervisningsøyemed i dag.

 

Hvis du vil lage webting så er kjappeste måten dit enten php eller asp.net (da bør du ha minst Visual Studio Web Developer).

Lenke til kommentar

Programmering er kjedelig ;) kunder som ønsker ditt og datt og slikt. Hvis spill er det du vil så er jo c++ greit for i hvert fall slik situasjonen er akkurat i dag, men det vil nok forandre seg i løpet av noen år.

 

Mobilspill så er jo java tingen for tiden (har jeg hørt).

 

Hvis du bare vil lage program så er jo det å laste ned Visual Studio 2005 C# Express og dille litt med det en god start - krever for så vidt at de som skal bruke programmet har innstallert .net 2.0 først. Det å lage et skikkelig grafisk brukergrensesnitt i java tar bittelitt mer innsats og er noe du kan lære deg etterpå.

 

Men siden spørsmålet egentlig var hva som var det beste språket å lære seg programmering i av java og c++ så stemmer jeg for java. C# er ikke så langt unna java som språk, men .net apien er jo helt annerledes.

Lenke til kommentar

Som en del av studiene der Java er brukt for aa laere studentene prinsippene til objektorientert programmering blir det ikke saerlig programmering av programmer/applikasjoner som du kanskje har forestilt deg.

 

Java er uansett mye bedre til aa laere seg programmering enn C++.

 

Og ikke tro at du vil kunne 'slappe mer av' hvis du laerer noe naa. Da vil du nok 'crash and burn' til slutt. ;)

Endret av joebush
Lenke til kommentar

hehe.. Jeg skrev "slappe" av ;) Jobber alltid hardt med ting som intresserer meg :)

 

Så jeg burde lære meg java, for å så gå over til c++ o.l programmering?

 

Eller blir det bare på en måte å starte med noe samme hva det skulle være, også utvikle seg fra det?

 

"slå terning liksom" ? :p

Lenke til kommentar
Java er uansett mye bedre til aa laere seg programmering enn C++.

5699312[/snapback]

På hvilken måte da mener du?

 

I og med at både C++ og Java er objektorienterte "bracket"-språk skjønner jeg ikke hvordan java er bedre forutenom at det tar i bruk objekt-orientert programmering fra første stund. Men programmering inneholder også språk som assembly og C som har lite til felles med Java...og du kan ramse opp både det ene og andre språket som avviker fra de tradisjonelle bracketspråkene.

 

C++ er det naturlige mellomledd mellom tidlige ikke-objektorienterte språk og rene objektorienterte språk. Man får det beste fra begge sider. Jeg tør derimot å påstå at C++ er bedre for å lære hvordan _datamaskinen_ fungerer gjennom pekere og minneallokering. Da det gjelder C++ som et objekt-orientert språk så har det flere egenskaper som man ikke engang finner i java gjennom operator overloading, fler-arv osv...Min påstand er at man får en bredere forståelse for programmering gjennom C++ ettersom det språket ligner på et større spekter av språk enn hva java gjør.

 

Til tross for dette står jeg fast på standpunktet om at trådstarter bør velge det språket de bruker på skolen han vil gå på, og at når man først kan teknikkene og teorien så er overgangen relativt enkel.

Lenke til kommentar

Spesielt fordi C++ er naermere tilknyttet datamaskinen er det best aa bruke Java foerst mtp aa faa et godt grunnlag i objektorientert programmering. Dvs. at man kan gjerne bruke andre spraak som er mer kompleks og mindre generelt senere naar forstaaelse for god programmering foerst er paa plass.

 

Jeg regner med at det ogsaa er grunnen til at det er valgt som foerste spraak. Tidligere var Simula brukt til samme formaal foer man gikk videre av nok samme grunn.

 

EDIT:

Min påstand er at man får en bredere forståelse for programmering gjennom C++ ettersom det språket ligner på et større spekter av språk enn hva java gjør.

 

Etter min mening er det nemlig derfor det ikke egner seg som begynnerspraak. Det blir for mye, og gjoer det lett aa miste fokus. Det foerste man boer laere er oversiktlig programmering, noe man ikke trenger et bredt spraak til.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Målet med å lære å programmere er ikke å lære hvordan datamaskinen fungerer. Målet med å lære informatikk er å kunne analysere en problemstilling og lage en modell av den som løser problemet. Det er der hovedfokus bør være i lærefasen.

 

Eksempelvis er det å finne den kjappeste måten å slå opp i papirtelefonkatalogen en problemstilling som en godt kan bruke informatikk til. Analyse bør legge seg nærmest opp mot problemstillingen ikke nærmest mulig verktøyet du bruker for å løse problemet.

 

Om en senere ønsker å trekke inn datamaskiner i regnestykket så er det en helt annen sak. Problemet med å begynne med c++ er nettopp minneallokering og pekere - det er noe som egentlig bare er i veien for hovedfokuset.

Lenke til kommentar
C++ har vel en mye lavere inngangsterskel, men i java kan man gjøre så mye mye mer uten så store kunnskaper. Så vidt jeg vet er det kun høyskoler/universitet i Norge som kjører grunnleggende programmering/programmering 101 i c++, resten kjører det i java.

5700722[/snapback]

Er noksaa sikker paa at de fleste universiteter og hoeyskoler begynner med Java. De som begynner med C++ er unntaket etter min mening.

Lenke til kommentar

Vet at Universitetet i Oslo og Bergen bruker java - og før det var det litt obskure ting som Simula som ble brukt nettopp fordi en slapp alt det maksinnære tingene i c++. Skal ikke utelukke at c++ blir brukt noen steder, men jeg skjønner ikke motivasjonen for det. Noe generellt skille mellom Norge og resten av verden angående c++ bruk har jeg ikke observert.

 

Jeg begynte med basic med linjenummer foran - gikk deretter over til Pascal (som egentlig var milevis før sin tid) og assembly så videre til c/c++ deretter java tilpython, c#, php. Allikevel føler jeg at det ville vært mer riktig å begynne på Java eller c# (ev vb.net) - men de var tross alt ikke oppfunnet for 20 år siden.

 

På jobb er jeg tvunget til slike ting som vbscript og javascript i tillegg (ikke at noen av de er noe jeg vil anbefale nybegynnere - selv om de muligens har lav inngangsterskel )

Lenke til kommentar

Jeg har drevet en del med php før. og html ikke at det gjelder men..

 

Det virker som folk mener det at java (som blir brukt på de fleste skolene) er det best valget.

 

Dere som svarer får det til å se ut som java er det "enkleste" språket og lære for nybegynnere også. Ikke at noen ting er lettere enn det andre å lære. Men at det er lettere å starte et sted og deretter gå over til noe annet..

 

So java will it be?

Lenke til kommentar
C++ har vel en mye lavere inngangsterskel, men i java kan man gjøre så mye mye mer uten så store kunnskaper. Så vidt jeg vet er det kun høyskoler/universitet i Norge som kjører grunnleggende programmering/programmering 101 i c++, resten kjører det i java.

5700722[/snapback]

Er noksaa sikker paa at de fleste universiteter og hoeyskoler begynner med Java. De som begynner med C++ er unntaket etter min mening.

5700900[/snapback]

 

Oi! Kjempetrykkleif der. Det skulle stå : Så vidt jeg vet er det kun noen få høyskoler/universitet i Norge som kjører grunnleggende programmering/programmering 101 i c++, resten kjører det i java.

Lenke til kommentar

Vil vel si meg enig i at Java eller C# er språkene man bør starte med. Selv liker jeg C/C++ best selv da jeg programmerer alt fra GUI-programmer til firmware. Det fungerer til begge oppgavene, men er ikke det rette verktøyet for noen av de heller.

 

Å starte på C++ først vil ta vekk fokus fra å lære det å programmere til det å mestre selve språket. Selvsagt kan man unngå å lære pointers og minnehandling i C++ ved å kun bruke STL containers og stack baserte objekter og dermed bruke et mer Java lignede subset, men hvorfor ikke da velge Java i utgangspunktet?

 

Uansett så bør man lære hvordan man løser problemer via programmering og ikke fokusere på et språks syntax og særegenheter.

 

Selv startet jeg med Visual Basic, så C++ når jeg følte for å utvide lavnivåkunnskapen min + lære det å skrive spill. Senere har det blitt alt fra x86, mips og avr assembly til å skrive cross-browser DOM manipulerende javascript kode.

 

Det viktigste har hele tiden vært å kunne strukturere en løsning til et gitt problem og så velge et eller flere språk basert på det.

 

Angående bruk av c++ og java ved universiteter og høgskoler så var mitt kull ved HiST det siste som fikk programming 101 i c++ (Startet høsten 1998). Merket da veldig at c++ IKKE var det rette språket. Medstudenter som ikke kunne programmere før de startet studiene slet med å lære ting som var språk-nøytralt (hva er en variabel? Hvordan scoper man variabler? Hvordan overfører man data mellom forskjellige moduler/funksjoner?) p.g.a. de hengte seg opp i c++ spesifikke detaljer ("bør jeg bruke en pointer, en referanse eller value her?" "Hva er en pointer-to-member?").

 

Etterfølgende år har de brukt Java. Det samme har jeg hatt inntrykk har skjedd på NTNU via de studentene jeg har hatt veiledning for der.

 

Kaster kanskje ut en liten brannfakkel her nå, men mener at mange studenter som går ut fra et universitet eller høgskole med papirer på at de kan programmere har blitt for opplært til å fokusere på et språk (det ene språket de lærte i studiene) og aldri lever etter filosofien "the right tool for the job."

 

Så til trådstarter. Velg Java, men prøv å se bak språket på hva som er tanken bak ting og ikke hvordan java spesifikt har prøvd å løse problemet.

Endret av johneinar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...