Gå til innhold

Bone's nye PC; Nå er den i hus! :)


Anbefalte innlegg

Tilbake fra turen.

Ser at du ikke har svart. Du sitter vel å tenker ille bra nå?

 

En annen løsning som kanskje ikke er like elegant, men desto mer lydløs er Zalman TN 500AF.

 

Dette gjør systemet ditt lydløst :)

 

Er du her eller?

5691033[/snapback]

 

Heisann! Er her jeg ja! Sitter og leser og tenker med vann i munnen! :D Nå begynner det å ligne litt kabinett ja! hehe..

 

EDIT: Tenkte jeg skulle lese litt og fordøye diverse før jeg kom med noen tilbakemeldinger, så det ble noe konstruktivt det jeg kom med! Setter kjempestor pris på hjelpen! :w00t: Nå kikker jeg på vifter og PSU'er og kabinetter i stor skala! :D

 

Meget bra arbeid dette!! :thumbup:

 

EDIT2: Zalman blir nok altfor dyrt! :) hehe.. da får jeg heller tåle litt luft!

Endret av Bone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Budsjettet mitt for kabinett skal ikke overskride 3000,- kroner! Det du linket til går vel akkurat, hvis hoderegningen stemmer sånn nogenlunde!

 

Men, la oss si at jeg finner noe på den siden du linker til; Hvor lang tid tror du det tar før NetShop får det inn?

 

Mandag den 13. mars går jeg på ca 14 dager med fri, så jeg har et sterkt(!) ønske om å ha den nye PC'n i hus ikke så langt unna den datoen! :)

 

Jeg kommer nok til å sitte litt oppe i kveld/natt og studere tråden din og andres, for å se om jeg finner noe lurt noe! :) Har ikke bestemt meg enda, med andre ord.. Men, det så unektelig stilig ut det du linket til! :D

Lenke til kommentar

Når det gjelder kabinetter, så må jeg kikke litt nærmere på det utover kvelden, men, tenkte jeg skulle prøve å løse ett "problem" først; PSU!

 

Tre forslag har kommet opp;

 

Denne; Enermax Liberty 620W strømforsyning, til 1575,- kroner, eller

denne; Thermaltake Silent strømforsyning 500W, til 1050,- kroner, eller

denne; Hiper Type-R strømforsyning 580W Sort, til 695,- kroner..

 

Hva synes folket? :)

 

Takker igjen alle sammen for svar! :w00t:

Lenke til kommentar

Skal du ha det Koolance kabinettet (som var meget snacks!!), må du påberegne en god del i tollen. Blir fort dyrt da..

Mange gode tips her, men å legge i 7-8000 i et kabinett er litt overkill hvis du spør meg.

 

Jeg ville startet med luftkjøling og byttet ut de viftene som støyer.

Er jo veldig mye å få gjort med en viftestyring så lenge det er nok frisk kald luft i kabinettet. Zalman har mange gode alternativ på både luft og vannkjøling.

 

Litt lyst på dette etterhvert jeg da..

 

(RRhoads @ 02/03-2006 : 21:57)

Først vil jeg berømme archongamer for en fin avatar  smile.gif

Randy er, og blir kongen :thumbup:

Lenke til kommentar
..blir det så mye som 7-8000 for et kabinett, er det uaktuelt! Går ikke over 3000,- kroner.. Og synes også det er i meste lage..

5691533[/snapback]

 

Bare så det var lagt ut som tips et par Zalman kab. til den prisen;)

 

Lian Li er uansett kvalitet og kanskje du ikke trenger all verdens med ekstra kjøling.

Det følger med absolutt greie vifter i de kabinettene som regel.

Går du f.eks for en slik Zalman Reserator vannkjøling etterhvert, blir det null lyd og masse power :dribble:

Lenke til kommentar

Ser ut som et veldig bra oppsett det der ja :thumbup:

 

Men jeg ville råde deg til å se litt på en strømforsyning fra Mist, hvis du søker her på forumet vil du se at mange har veldig gode erfaringer med denne :)

 

For eksempel denne her: Mist-the sound of silence

Du må bare huske å velge en av de kabelpakkene som må til da denne leveres uten kabler (modulær strømforsyning, du kan koble til de kablene du selv ønsker ;) ), de finner du under tilbehør på den siden jeg linket til!

Lenke til kommentar

Quoter meg selv og andre litt her jeg, for å ta opp et par spørsmål mens jeg kikker etter kabinetter! :)

 

Okei, men er det bare slik at Æ og Ø er byttet om på dansk layout!? At Ø er der Æ er, og omvendt!? Så hvis jeg napper opp tastene og bytter om plasser på dem så går det bra? Hvordan er det å gjøre om på configen da, slik at når jeg trykker Æ etter å ha byttet tastene fysisk, så er det Æ som kommer på skjermen!?

5690360[/snapback]

Lurer fortsatt litt på dette..

 

Og en schyte ninja er noe å tenke på..

 

Men vet ikke noe særlig om varme/effektbruk til FX60.. så spørs om ninjaen egner seg.

5690708[/snapback]

..og hva en "schyte ninja" er?

 

Takker igjen folkens! :)

Lenke til kommentar
Ser ut som et veldig bra oppsett det der ja  :thumbup:

 

Men jeg ville råde deg til å se litt på en strømforsyning fra Mist, hvis du søker her på forumet vil du se at mange har veldig gode erfaringer med denne :)

 

For eksempel denne her: Mist-the sound of silence

Du må bare huske å velge en av de kabelpakkene som må til da denne leveres uten kabler (modulær strømforsyning, du kan koble til de kablene du selv ønsker  ;) ), de finner du under tilbehør på den siden jeg linket til!

5691830[/snapback]

 

Den strømforsyningen der så jeg nesten ingen postitive tilbakemeldinger om.. :(

Lenke til kommentar

OPPSUMMERINGSPOST # 1:

 

Heisann igjen! Jeg må bare først få takke alle som har hjulpet meg! :thumbup: Tusen, tusen takk!! Dette tror jeg blir bra! Kortene i lommeboken er ikke fullt så sikre..

 

Kommer med en "liten" oppsummeringspost (som er nokså lik min første post, som dere kan se). Det er ikke så mye jeg mangler nå, føler jeg.. Jeg mangler PSU, og en "godkjenning" fra dere eksperter på at systemet mitt fungerer!

 

Fra det helt orginale oppsettet har jeg gått fra ett hovedkort, til et annet, og så nå tilbake til det jeg valgte (grunn kommer senere). Jeg har derimot byttet ut System-harddisken etter anbefaling fra "gode og snille" Øivind Dahle! :) ..så får jeg håpe det var et godt valg, selv om det kostet litt ekstra! Har også funnet tastatur..

 

 

Link til Hardware.no's Prisguide

CPU: AMD Athlon 64 FX-60

DVD-Brenner: BenQ DW1650

Lydkort: Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS

Hovedkort: DFI LANPARTY UT RDX200 CF-DR

Skjermkort: Gigabyte Radeon X1900XTX

Keyboard: Logitech Media Keyboard

RAM: OCZ EB DDR PC-4000 2 GB Platinum Edition Dual Channel

Mus: Razer Copperhead

Musmatte: Steel Steelpad S&S

HDD1: Western Digital Caviar SE 400 GB

OS-HDD: Western Digital Raptor X

Skjermen blir den høyt roste DELL Ultrasharp 2405FPW 24". (Må jo selvfølgelig prute med selgeren for å få prisen ned! :) ..som, etter å ha prøvd noen turer, virker som en umulig oppgave :mad: )

 

 

Hva trenger jeg hjelp til å finne?

1 - Kjøling:

Jeg kommer til å vente med vannkjøling, og så får jeg heller se hvor plagsomt det eventuelt blir.

 

2 - Vifter:

Er det noen spesielle vifter dere synes jeg mangler?

 

3 - PSU:

DETTE MANGLER JEG FORTSATT!! Har sett på en del PSU'er nå, og lest litt på forumet, men synes det blir sagt negative ting om de fleste, så jeg er fortsatt i tvil! ..jeg lurer derimot litt på denne PSU'n, en Fortron-Source Epsilon ATX-700W. Den (hvis jeg ikke husker helt feil) er en av de eneste som ikke har fått sin del av pepper.. Men, er den for kraftig? Vil den bråke? Det var ikke så mange diskusjoner rundt akkurat denne, som jeg fant.. Derimot MIST 500W, ATX 2.2, strømforsynin som har fått veldig mye skryt, hvis jeg har fotsått det riktig, men, nå lurer jeg på om 500W kan bli for lite? Eller.. ? :dontgetit:

 

4 - Kabinett:

Tross mange gode forslag fra Øivind og dere andre, så lurer jeg på om jeg faktisk skal gå for for dette kabinettet, et PC777B -kabinett fra Lian-Li, det som jeg linket til i starten. Det er ett eller annet med dette kabinettet som vinket litt til meg! :love: Igjen, litt pussig, da det egentlig ikke er min type! Jeg kommer til å spørre NetShop nå om noen timer om de kan skaffe det for meg, ellers så får jeg bare skaffe det fra Microplex selv.. Så blir det ikke noe tolle -tull, eller ventetid heller (hvis jeg skulle tatt en av de snasne kabinettene til herr Dahle)..

 

MEN, hvis dere ser ett eller annet med dette kabinettet som "ikke stemmer"; Altså, at det ikke er et "duganes" kabinett, at det har noen vesentlige mangler, så for all del; Meld i fra!

 

5 - Tastatur:

Funnet! Jeg velger et Logitech Media Keyboard! Det har fått litt skryt og var svart! Også har det ledning og er uten mus! :w00t:

 

 

Andre ting jeg lurer på:

A - NetShop & andre kabinetter:

Jeg får bare høre i morgen.. eh.. I dag, blir det vel! :blush:

 

B - Oppsettet mitt generelt:

Dere kan fortsatt komme med kommentarer til oppsettet mitt! Tenker litt på hovedkortet, spesielt! Har lest litt, og det har fått litt skryt! Jeg valgte bort igjen det archongamer linket til da NetShop ikke hadde det inne.. Men, har ikke sett noe negativt med det jeg har valgt.. Hva tror dere?

 

C - 3DMark2005 og 2006:

Har noen av dere en liten pekepin på hvor dere tror at scoren på dette systemet vil ligge? Sånn ca, bare.. Lurer fortsatt litt på dette! :ermm:

 

D - Overklokking?:

Dropper overklokking, for now.. Så sant det ikke kommer et super-innlegg nå på slutten!? ..forresten, uten å begrunne det så mye, synes dere det er dumt at jeg ikke velger å overklokke?

 

D - Ferdigbygging?:

Dette får jeg ta det som jeg føler for når den tid er inne!

 

E - ATI & Crossfire vs. Nvidia & SLI:

Det blir ATI & Crossfire.. Ingen som har noe i mot det?

 

F - Annet smått:

Er det noe annet dere synes jeg skulle ha tatt med, av "dill-dall"!? Slik som vifte-styring, LCD-display av noe slag, siden jeg først er i gang med denne "high-end-PC'n"? Bare kom med (seriøse) forslag! -Kan fortsatt ta i mot tips her!

 

 

Takk takk!!

 

Bone :)

Lenke til kommentar

Netshop tar inn kabinettet du vil for deg. Du slipper toll tull og slike ting :) Det er jo derfor vi har Netshop :)

 

Jeg hadde også latt Netshop bygge for deg. Med litt ekstra godvilje gjør de nemmelig enormt bra jobb. Legger "sleves" på alle ledninger etc.

da har du også 3 års garanti på maskina :)

 

Står fortsatt på Kabinettet jeg forelo, som er bedre enn det andre Lian Liet du vurderer. (mener det for ris på baken med tanke på kjøling, se tester)...

 

PSU'en jeg foreslo er litt dyrer ja. Men til gjengjeld støtter den BTX som vil sagte men sikkert snike seg. Og vi snakker superkvalitet her :) Og mer enn nok power til å dra systemet ditt. Eventuelt kan du gå for de mindre kraftige modellene til energmax. De er dritbra de og.

 

 

Mener fortsatt at du kun skal ha en HDD i kabinettet ditt. Du bør sette opp enten en server eller eksterne HDD's. En dag vil du faktisk ha flere maskiner og da er det greit å kunne ha tilgang til alt via det trådløse nettverket. Hadde jeg vært deg hadde jeg lagd en egen tråd om emnet :)

 

 

ATI eller Nvidia?

 

Jeg må si at jeg ligger i begge leire. Det beste kjøpet jeg noen gang har gjort er vel ATI 9700 Pro. Men jeg ble meget godt overrasket når jeg så 6800 Ultra fra Nivida. Kanskje du faktisk kan få nyeste Nivida 7900 som kommer i mars?

 

Videre hadde jeg valgt kabbet jeg foreslo. JA det er litt dyrere, men det er vannskjøling på det. Og av skikkelig kvalitet. SKal du ha kabinett og alt annet dilldall øker fort prisen.

 

Zalman er dyrt ja, men igjen kab av kvaliet + vann + viftestyring + dilll blir fort dyrt det og :) Og totalt stilhet er ikke en dum tanke

 

 

Ring Netshop du, de fikser alt. Jeg satte en gang innkjøpssjefen deres på saken etter Koolance kabs. Han har vel kommet lengre nå ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke dette http://www.thermaltake.com/product/Chassis...f/va9000bws.asp kabinettet er så dumt. Det er med flere vifter (ikke viftekontroll) og hull for montering av vannskjøling (Skruehull og vannslangehull)

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5729

 

Og dette tastaturet http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=15655

jeg sliter også med å finne noen bra tastatur...

 

EDIT: AOpen har en del strømforsyninger som ikke er så bråkete 500watt burde holde til SLI og et par hardisker og dvd-rom's

Endret av micke090
Lenke til kommentar

PSU:

Da anbefaler du

Enermax Liberty 620W strømforsyning, fremfor Fortron-Source Epsilon ATX-700W ? :)

 

KABINETT:

Og du vil heller ha dette.

koolance-pc3-725bk-2.jpg

 

fremfor denne;

Lian Li PC777B

pc777b_org.jpg

 

:)

 

Men, når du snakker om den Zalman; Er det den til ca 8000,- du linket til du mener? Da er det desverre helt utelukket! :(

 

 

Når det gjelder harddisker, så kommer jeg uansett til å ha 1 ekstra der inne! :) Jeg har en stasjonær som er den jeg har hatt de siste årene, men den har jeg tenkt til å bruke som "nedlastings-PC" og "Prøve -PC", samt at jeg har en bærebar (som jeg sitter på nå). Har også et trådløst nettverk som det meste henger sammen i, men den ekstra harddisken blir den der er planlagt! :) hehe..

 

Ja, jeg er også glad i at de gjør så godt arbeid når de bygger PC'er! Og 3-års garantien er heller ikke å forakte; Det er noe av det som veier tungt for at jeg skal få andre til å bygge for meg!

 

 

-Bone

 

 

EDIT: Til Micke090;

Det Thermaltake -kabinett var egnetlig veldig stilig, bortsett fra den grå runde saken som jeg personlig synes ødela hele greia litt! Synd, for det hadde potensiale!! Tastatur tror jeg har funnet, og jeg tror det blir bra også.. Se linken som ligger i "oppsummeringsposten" ! :)

Endret av Bone
Lenke til kommentar
Kjenner ikke til  Fortron-Source som produsent. Sikkert helt bra, men den andre kjenner jeg til og det er dritbra saker ;)

 

Du har rett på kabinettene. Jeg liker faktisk ikke ditt forslag, men nå er det ikke jeg som skal ha den .)

5692560[/snapback]

hehe.. Det er en ærlig sak det ! :)

 

Men, det medfølger vel ikke kjøling på det kabinettet der? Eller? ..noe jeg har missforstått?

Lenke til kommentar

Sånn, da er Skjerm bestilt; Fikk den for 10k blank.. Endelig en som var villig til å sette ned litt på prisen, men desverre ikke så mye som 8500 ca.. :( men, men.. Den som venter på noe godt! Akkurat nå bryr jeg meg ikke, så dere må vente med å mobbe før om noen måneder! :p

 

PC'n har jeg også sendt inn bestilling på.. Har ikke fått noen tilbakemelding enda; Jeg spurte om en god pris! Håper han er snill med meg, men får vel ikke høre noe før mandag.. Har bedt dem om å sette sammen systemet mitt for meg! Kabinettet blir det jeg har linket til; Lian Li PC777B.. De tok det inn i dag tidlig når jeg ringte, så nå ligger det på Netshop.no sine sider, men estimert leveringstid er ikke før den 8., og det er på onsdag! Håper så inderlig at jeg får den på mandag den 13. og i hvert fall ikke senere enn tirsdag.. Er ikke så tålmodig når det gjelder slikt! :p

 

Men, tusen takk for all hjelp folkens!!

 

Bone :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...