Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele på båndbredden?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi sitter nå i et dilemma. Vi lovet våres Hybelboer internett tilgang i leien, men når han virker til å laste ned noe hele tiden. Slik at internetten virker noe treg, det jeg lurer på er hvordan jeg kan dele opp båndbredden slik at jeg kanskje sitter med 50% og han 50% uten at jeg må oppgradere linjen?

 

Har hørt om noen programmer som gjør dette mulig, noen som har noen tips?

Jeg føler jeg kan ikke si noe til han heller siden at han bare bruker det han ble lovet.

 

Mvh

Per Åge - Noe frustrert :-S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En unnskyldning du kan bruke er at du spiller CS eller noe tilsvarende. Og at du ønsker å sette sperre så ikke du slipper lagg :)

5679619[/snapback]

 

Kan ikke han få lov å si han spiller BF2 istedenfor? please?

 

Bare måtte :p

 

 

Får kjøpt switcher der du begrenser hastighetene på hver port, men blir fort veldig dyrt da.

 

Men det med å få han til å installere netlimiter er jo ikke 100% da siden han selv har muligheten til å ta det vekk når han føler for det

Lenke til kommentar

Aa ha tilgang til internett inkludert er ikke fribillett til ubegrenset bruk av linja. Dersom han bruker linja til annet en vanlig surfing og e-post o.l. boer han skaffe seg sin egen linje.

 

Netlimiter vil kun fungerer dersom han er aa stole paa. En liten traadloes ruter ala Linksys med 3.parts firmware lagt inn derimot kan vaere til hjelp da du selv vil ha kontroll. Problemet her er at du maa finne noen som kan sette dette opp for deg om du ikke klarer slik selv.

Lenke til kommentar
Det finnes vel også routere med mulighet til å begrense båndbredde. Eller så kan du kjøpe en router hvor du kan prioritere trafikk, har selv en D-Link DGL-4300 med denne muligheten.

5679680[/snapback]

 

Hørtes intressant ut, noen mulighet med en belkin router? Uansett, hvilken innstilling er det jeg skal se etter med denne muligheten da?

 

Uansett, jeg for takke for mange fine svar. Blir vel heller til at jeg oppgraderer linjen.

Lenke til kommentar
Det finnes vel også routere med mulighet til å begrense båndbredde. Eller så kan du kjøpe en router hvor du kan prioritere trafikk, har selv en D-Link DGL-4300 med denne muligheten.

5679680[/snapback]

 

Hørtes intressant ut, noen mulighet med en belkin router? Uansett, hvilken innstilling er det jeg skal se etter med denne muligheten da?

 

Uansett, jeg for takke for mange fine svar. Blir vel heller til at jeg oppgraderer linjen.

5679731[/snapback]

 

Aa oppgradere linjen vil jo ikke hjelpe mye. Dersom han driver med mye nedlasting vil han jo faa alt fortere inn, med bruken vil jo uansett foere til tregheter hos deg dersom nedlastingen metter en god del av kapasiteten.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Hvis han bruker bittorrent, så be han begrense up & download til 50% i programmet.

Vanskeligere er det ikke å få en løsning som dere trolig kan leve med.

5679967[/snapback]

 

Tvilsomt. Jeg har 512k opp. Dersom jeg laster opp med 25kb/s i bittorrent hakker det med IP-telefonen f.eks. Det beste er trafikkshaping og QOS, helst med mulighet for scheduling.

 

Var det noen som har eksempler paa hjemmerutere med trafikkshaping ut av esken?? Trodde ikke dette fantes.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Jeg har 540kbs opp (netto) og kan laste opp med 400kbs uten at det blir problemer med iptelefoni.

Det blir litt mere forsinkelse pga at pakkene tar litt lengre tid, men ikke hakking.

Dette er min erfaring med Bluecom ADSL hverfall.

 

Man kan jo engentlig bare pinge f.eks vg.no mens man laster opp og se hva som skjer med pingen. Min ping er god nok til å spille f.eks BF2 online ved inntil 65% upload.

Men dette forutsetter at download ikke blir for høy samtidig... :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...