Gå til innhold

trygt å åpne laptop?


memix

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noe spess jeg burde tenke på før jeg åpner en laptop?

Har sendt den inn til reperasjon før, så da ble jo forseglinga på diverse ting brutt uansett da, vil de som jeg kjøpte den med merke viss jeg har åpnet den da?

5671892[/snapback]

 

 

Har opplevd at de har satt nye forseglinger....

5671905[/snapback]

 

 

Okei, men det er ingen forseglinger på skruene eller noe jeg kan se da.

Men kan det være at det er noe inni? eller at noe skjer når jeg åpner den? :p

Lenke til kommentar

Som bahamut sier - Hvis det er ett sertifisert verksted, setter de på nye forseglinger. Kanskje ikke på skruene utvendig, men iallefall på de innvendig.

 

Gjør oppmerksom på at ikke alle skruene på yttersidene er av samme lengde, så pass derfor på å merke godt hvem som hører til hvor. Og pass nå for guds skyld på at du ikke prøver å brekke noe opp, spesielt ikke tastaturet - Som regel er det festet av noen gjennomgående skruer fra undersiden, i tillegg til en skrue på oversiden av tastaturet, under dekselet hvor logo, mediaknapper o.l. sitter.

 

Hvis du ikke har skrudd mye på PC tidligere, vil jeg fraråde deg i det hele tatt å prøve - En bærbar PC og dets komponenter tåler langt ifra så mye som det de til en vanlig PC gjør.

Lenke til kommentar

Okei, har aldri skrudd på laptop før da. Men skrudde en del på stasjonære før da.

Tror det er dårli kontakt med noe inni der for dataen skrur seg av helt uten videre ofte.

Så er lite keen på å sende på reperasjon i over en måned viss det er noe så lite :p

Lenke til kommentar
Okei, har aldri skrudd på laptop før da. Men skrudde en del på stasjonære før da.

Tror det er dårli kontakt med noe inni der for dataen skrur seg av helt uten videre ofte.

Så er lite keen på å sende på reperasjon i over en måned viss det er noe så lite :p

5671928[/snapback]

 

Jeg skal ikke nekte deg å gjøre det, men det blir fort dyrt...

En kollega av meg klarte å bøye littegranne på den pinnen inni strøminntaket på PCen - Prisoverslag m/ arbeid: 8570kr inkl. mva (Bytte av HK).

 

Og hvis du fortsatt har garanti på PCen råder jeg deg til å sende den inn...

Lenke til kommentar
Okei, har aldri skrudd på laptop før da. Men skrudde en del på stasjonære før da.

Tror det er dårli kontakt med noe inni der for dataen skrur seg av helt uten videre ofte.

Så er lite keen på å sende på reperasjon i over en måned viss det er noe så lite :p

5671928[/snapback]

 

Jeg skal ikke nekte deg å gjøre det, men det blir fort dyrt...

En kollega av meg klarte å bøye littegranne på den pinnen inni strøminntaket på PCen - Prisoverslag m/ arbeid: 8570kr inkl. mva (Bytte av HK).

 

Og hvis du fortsatt har garanti på PCen råder jeg deg til å sende den inn...

5671937[/snapback]

 

Hehe, okei..Får se hva det blir til, har lyst å sende den inn da. Men kjedelig å vente så lenge liksom :p

Lenke til kommentar

Hvis de bruker så lang tid som en mnd. på å fikse PCen din kan du ha krav på å få låne et tilsvarende produkt dersom det er snakk om en reklamasjon i hht. forbrukerkjøpsloven, dvs. at du har reklamert innen fristen som vel er 5 år på en PC.

 

Å mekke på bærbare PCer kan være en utfordring. Særlig hvis du skal bytte diskettstasjon o.l. på en PC som ikke er modulbasert. Prøvde meg for "moro skyld" å bytte diskettstasjon fra en HP NX 9010 til en annen hvor diskettstasjonen ikke virket. Det var vel et sted omkring 40 skruer (av forskjellig størrelse) og div. komponenter som måtte demonteres før jeg kunne få løs diskettstasjonen. Jeg stoppet der og gadd ikke sette i gang samme operasjon for å bytte ut en diskettstasjon som knapt nok brukes hvert jubelår.

Lenke til kommentar

Det greieste er å gjøre reparasjonen til noen andres problem ved å benytte deg av garanti eller reklamasjon (alt etter hva som passer best). Ulempen er selvfølgelig at du kan bli inntil ca 2 uker uten PC. (Hvis det tar mer enn ca 2 uker så bør du få lånePC)

 

Jeg synes det lages et lite skrekkscenario her av hvor vanskelig det kan være å skru på bærbare. Greit nok at det kan være vanskelige tilfeller, men det er ikke dermed sagt at det alltid er vanskelig. De bærbare jeg har mekket på er relativt enkle. Jeg har aldri skrudd mer enn ca 20 skruer for en hver reparasjon, men normalen ligger på rundt 10 skruer. Hvis man passer på å ikke være brutal og finne ut hva som holder igjen hva så er det ofte lett å åpne den.

 

Hvilke deler er det du skal reparere?

Lenke til kommentar

oysfaerg skrev: En bærbar PC og dets komponenter tåler langt ifra så mye som det de til en vanlig PC gjør.

 

Hvor har du det ifra? Dette er jo ikke tilfelle, det vet jo alle som har åpnet en bærbar pc, uansett om man skal inn i en stasjonær eller bærbar pc må man være forsiktig, men en bærbar som i utgangpunktet er lagd for mobilt bruk vil være mere solid mekaniske, og følgelig tåle mere belastning.

 

De forskjellige komponentene inni er uansett likt oppbygget med hensyn til produksjonsmåte, og noen kan med adaptere brukes om enannen, så det du sier er nok ikke tilfelle.

Lenke til kommentar
oysfaerg skrev: En bærbar PC og dets komponenter tåler langt ifra så mye som det de til en vanlig PC gjør.

 

Hvor har du det ifra? Dette er jo ikke tilfelle, det vet jo alle som har åpnet en bærbar pc, uansett om man skal inn i en stasjonær eller bærbar pc må man være forsiktig, men en bærbar som i utgangpunktet er lagd for mobilt bruk vil være mere solid mekaniske, og følgelig tåle mere belastning.

 

De forskjellige komponentene inni er uansett likt oppbygget med hensyn til produksjonsmåte, og noen kan med adaptere brukes om enannen, så det du sier er nok ikke tilfelle.

5677644[/snapback]

 

Nå tenkte jeg mer på hvilken kraft du kunne bruke på komponentene. Hvis du har lagt press på en bærbar PC noen gang, vil du kjenne at den gir etter, da det stort sett bare er plastic-fantastic. Du kan legge mer press på ett grafikkort i en stasjonær PC enn du kan gjøre når du f.eks skal sette inn en RAM-brikke i en laptop.

Lenke til kommentar
Det greieste er å gjøre reparasjonen til noen andres problem ved å benytte deg av garanti eller reklamasjon (alt etter hva som passer best). Ulempen er selvfølgelig at du kan bli inntil ca 2 uker uten PC. (Hvis det tar mer enn ca 2 uker så bør du få lånePC)

 

Jeg synes det lages et lite skrekkscenario her av hvor vanskelig det kan være å skru på bærbare. Greit nok at det kan være vanskelige tilfeller, men det er ikke dermed sagt at det alltid er vanskelig. De bærbare jeg har mekket på er relativt enkle. Jeg har aldri skrudd mer enn ca 20 skruer for en hver reparasjon, men normalen ligger på rundt 10 skruer. Hvis man passer på å ikke være brutal og finne ut hva som holder igjen hva så er det ofte lett å åpne den.

 

Hvilke deler er det du skal reparere?

5672591[/snapback]

Det var ikke meningen å lage noe skrekkscenario, men jeg overdrev ikke når jeg skrev at det var ca. 40 skruer, og det finnes helt klart maskiner som er enklere å skru på enn HP sin NX9010, og diskettstasjonen var nok av en eller annen merkelig grunn en av de mest kronglete komponentene å komme til på denne maskinen. Virker som om den er laget i hht. bruk-og-kast-prinsippet. Jeg fulgte rep-manualen til HP og kan ikke se at jeg løsnet en eneste skrue for mye heller.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Min Dell 9300 er en drøm å skru i. Alle skruene er like, ingen forseglinger, ingen deler som ikke tåler en trøkk. Det er jo tross alt en bærbar, skal tåle litt juling...

5672607[/snapback]

 

 

jepp opplevd å ha snakket med support på dell. fått tilsendt nytt tastatur og Harddisk i posten og måttet bytte selv, så det å skru på dem er det ikke noe i veien på :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...