Gå til innhold

usa bærbar? eller ikke?


Dan-Inge

Anbefalte innlegg

Hei da sitter jeg og grubler igjen, å kjøpe bærbar til rundt 15 000kr er veldig stort for en skole ungdom.

 

Det jeg ser etter er:

15.4" Skjerm (wide-screen og film er digg)

2gb ram

100gb hdd (5400rpm?)

Go 6600/x700 eller bedre

2ghz (pentium m cpu)

Dvd brenner

Minimum 3 timer batteri tid

 

Valget står først om å handle i USA eller ikke. Vist ikke blir det Netshop 259IEN.

Men de jeg har funnet i USA så langt er :

 

http://alienware.com/Configurator_Pages/ar...ode=SKU-DEFAULT

 

og

 

http://www.powernotebooks.com/configure.php?special=240

 

Begge disse har jo gode priser, og den fra Alienware ser ikke så verst ut heller=).

Jeg har ingen problemer med tastaturet, men batteri tid er jeg litt opptatt av.

 

Netshop pcen kan skryte med 5 timer, men hva med disse? Over 3 timer og jeg er fornøyd. Hva tror dere? Andre valg?

 

Takk for svar :)

Endret av danif49
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg kan se havner disse maskinene på rundt 1650 dollar. (Det er midt i natten og jeg er trett som f...). Dvs ganske nøyaktig 14000,- inkl moms på 25%. Da er frakt fra USA og fortollingsavgift ikke medregnet. Tilsvarende spesifisert maskin hos netshop (259IEN) kommer på 15000,- og da har du norsk forbrukerkjøpslov i ryggen, samt en norsk forhandler å forholde seg til. Dersom regnestykket mitt stemmer synes jeg ikke det er noe å tenke på; å handle fra USA vil være direkte dumt da du toppen kanskje sparer noen 100-lapper.

 

Dersom regnestykket mitt skulle være feil ville jeg personlig ikke handlet fra USA om det ikke var snakk om en besparelse på MANGE tusenlapper. Synes norsk forbrukerkjøpslov er utrolig godt å ha i ryggen, spesielt når det gjelder denne type varer som har relativt stor feilprosent.

 

Olav

 

Edit: Ser nå at du har ønske om 2 gig RAM. Prisene over er med 1 gig, men forskjellene skulle bli omtrent det samme.

 

Olav

Endret av olav1974
Lenke til kommentar

Nett adaptere til lapp'er er greie siden de fleste (serioese) aktoerene som IBM og Dell har adaptere som funker paa 110 og 220v uten annet enn en overgang eller bytting av kabeln fra trafo til vegg.

 

Desverre skuffer Dell meg med den nye 15.4" E1505 modellen. Kun integrert Intel grafikk (Integrated Intel® Media Accelerator 950 Graphics) samt at 1920x1200 skjermen ikke er tilgjengelig som valg (enda ihvertfall).

 

Men for import, og dette gaar igjen paa de fleste modellene: "AC Adapter Input voltage: 100 to 264 VAC"

 

Med mindre du befinner deg i USA og kan ta med deg maskina utollet hjem er det vel egentlig lite aa spare paa kjoep der? Kanskje litt bedre utvalg og at du finner droemme maskina med alle de rette komponentene der, men garanti, toll og styr.

Lenke til kommentar

Takk for 2 fine svar, men tingen er den at 16. Juli, drar jeg til USA for et år. Og da er toll osv ikke noe problem =). Da blir regnestykket litt annerledes?

 

Og jeg seff er det større trygghet å kjøpe her, men blir snakk om ganske mye penger da. Får på netshopen 15 500ca for det jeg vill ha. Får for eksempel Alienware pcen (som er mye råere i utsende) så får jeg ca14 700 (med ca samme specs). For Sager pcen med 2 batteri (noe som gir ca samme batteri tid som netshop pcen) ca 14 300. Så er jo ikke veldig mye å spare, men litt.

 

Men kanskje for lite? Er det mer å spare på andre modeller?

Lenke til kommentar
Takk for 2 fine svar, men tingen er den at 16. Juli, drar jeg til USA for et år. Og da er toll osv ikke noe problem =). Da blir regnestykket litt annerledes?

 

Og jeg seff er det større trygghet å kjøpe her, men blir snakk om ganske mye penger da. Får på netshopen 15 500ca for det jeg vill ha. Får for eksempel Alienware pcen (som er mye råere i utsende) så får jeg ca14 700 (med ca samme specs). For Sager pcen med 2 batteri (noe som gir ca samme batteri tid som netshop pcen) ca 14 300. Så er jo ikke veldig mye å spare, men litt.

 

Men kanskje for lite? Er det mer å spare på andre modeller?

5671602[/snapback]

 

Hmm...

 

Dersom du skal til USA i juli, og evt tenker på å handle når du kommer dit blir jo selvsagt saken en annen. Spesielt når du skal være der et helt år. Da får du jo sjekket maskinen godt for evt feil og du kan enkelt få utbedret dem uten å måtte sende den jorden rundt.

 

Men skjønner ikke helt regnestykket ditt. Sånn helt grovt regnet: Maskinene koster 1700 dollar i USA. Dette er da ca 11500,- kr. Og siden moms ikke er noe tema når du blir boende der et år så blir det jo en del tusen spart. Så mye at selv jeg nok ville gjort det på den måten. Bare lurer på hvordan du kom til 14300/14700? For hvis dette stemmer, så ville jeg tenkt meg litt om. Men saken blir noe bedre av at du skal bo der i et år...

 

Du får ha lykke til uansett hva du bestemmer deg for. En bra PC får du deg i alle fall :)

 

Olav

Lenke til kommentar
Setter vi opp samme specs? 2ghz, 2gb ram osv, bluttooth.

5671618[/snapback]

 

Nei vi gjorde hvis ikke det. He... dette betyr altså om du hadde bestillt de hit til landet så hadde det blitt mye dyrere enn å kjøpe her. Nei kan egentlig ikke gi så mye annet råd enn å tenke igjennom om en tusenlapp av et kjøp til 15000 er verdt å miste 5 års rekalmasjonsrett for. Jeg synes som du sikkert har forstått ikke det, andre kan kanskje være uenig.

 

Dersom du ikke skal handle før i juli, så er det nok mye som kan skje prismessig fram til da. Dual Core prosessorene kommer for fullt i disse dager, og det ser ikke ut for at prisnivået for disse blir så ille, og det vil vel være mange leverandører som kommer med slike alternatier etterhvert. Ser bla Dell har en på trappene (oppfølger til I6000? men denne kommer foreløpig bare med integrert grafikk). Poenget er at det kan være du nå sonderer et marked som er veldig annerledes enn det du vil komme til å handle i. Bare bra å være i forkant, men greit å være klar over at det kommer endringer også.

 

Olav

Lenke til kommentar
Acer har en Duo med ATI X1600 grafikk kort.

 

 

http://www.newegg.com/Product/Product.asp?...N82E16834115226

5688184[/snapback]

 

Pris fra 20300,- på Acer Travelmate 8204.

 

Pris fra 16917,- på Acer Travelmate 8202

 

RTP :)

 

Korrigert etter oppdatering fra Eulogy :)

 

Har 8204 og dette arbeidsjernet kan anbefales. Stor forbedring fra 8100-serien. Løp å kjøp og blakk deg i samme slengen.

Endret av renpeder
Lenke til kommentar
Men denne vil det lønne seg å kjøpe i usa. Men batteri tid på denne? støy? Har mistanke om at den scorer mye dårligere en netshop 259ien f.eks på dette. men?

5689528[/snapback]

 

Kan du spesifisere mer hva du har tenkt å bruke den til?

 

For info om maskin, se link for Acer 8204 bekreftet. Der stå litt om akkurat det du spør om.

 

Antar denne link: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=536883

 

RTP :)

Endret av renpeder
Lenke til kommentar

Ok =)

Skal til usa den 16juli. Da blir denne bærbaren min eneste datamaskin.

Så spill som (wow, og en del nyere action spill etter vært), mirc, surfing, skriving osv.

Når jeg kommer hjem vil den også bli brukt til skole, da jeg tenker å ha denne pcen i 2 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...