Gå til innhold

10mp og 18mp Pentax dSLR på vej


Anbefalte innlegg

MF-objektiver nok være et niche-produkt.

5666901[/snapback]

 

Disse limited utgavene er nok også tenkt som Niche produkter. Da "folk flest" kjøper fancy zoomer, eller super lysterke fastobjektiver. Er ikke så mange som vil kjøpe et fastobjektiv som har lavere lystyrke en mange zoomer i samme ommeråde. Men det betyr ikke at disse objektivene ikke kan være gode optisk sett, skulle gjerne hatt en Pentax med 21mm f3.2 pancake til å gå rundt på gaten og knipse nydelig bilder av folkelivet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For de som ønsker en ny femtimillimeter med manuell fokus til sin *ist, så er det en her. Det følger med et relativt moderne kamerahus på kjøpet

 

http://www.rugift.com/photocameras/zenit-camera-km-plus.htm

 

http://www.rugift.com/photocameras/zenit_camera_apk.htm

 

Dette er et mer "klassisk kamera", også med Pentax K-fatning. Billigere 50mm får du ikke ny, og når de slenger med et hus i prisen, så blir det morsomt:

 

http://www.rugift.com/photocameras/zenit_camera_122k.htm

5667176[/snapback]

 

Zenit'en er da en sjov ting. Men det er ret nemt at få fingre i en brugt original Pentax 50'er. Jeg har købt en f1.7 med AF på e-bay - så vidt jeg husker til 7-800 kr. Senere har jeg købt en f1.4 uden AF på et dansk brugtmarked. Den kostede 300 kr. - men så fulgte der også et et Super A hus med i købet :D

 

En anden mulighed er en 28mm f2.8. Dem kan man også få for få hundrede kroner, hvis man kan undvære AF. På en DS får man på den måde en rimelig lysstærk "kort normal" svarende til 42 mm på film.

Lenke til kommentar

Jeg ser på 28mm som en ideell brennvidde til dSLR. De tilsvarer den matetmatiske normal for småbilde, og selv har jeg altid elsket å fotografere med 40mm.

Tenkte å nevne disse Zenit'ene for de som kun har digitalhus, men kunne trenge et billig analog-hus som backup. Det kjøpet du gjørde md Super A er jo bare fenomenalt bra. Det objektivet er bedre enn Canon og Nikons 1,4 normaler. Nå blir jeg sikkert hengt av sterke tilhengere av de to sistnevnte.

Lenke til kommentar
MF-objektiver nok være et niche-produkt.

5666901[/snapback]

 

Disse limited utgavene er nok også tenkt som Niche produkter. Da "folk flest" kjøper fancy zoomer, eller super lysterke fastobjektiver. Er ikke så mange som vil kjøpe et fastobjektiv som har lavere lystyrke en mange zoomer i samme ommeråde. Men det betyr ikke at disse objektivene ikke kan være gode optisk sett, skulle gjerne hatt en Pentax med 21mm f3.2 pancake til å gå rundt på gaten og knipse nydelig bilder av folkelivet.

5667424[/snapback]

 

De øvrige "limiteds" er nu ret lysstærke - de ligger på 1.8-1.9.

Men i øvrigt er du inde på noget rigtigt. En af Pentax's styrker er netop kombinationen af kompakt, men solidt hus og gode, kompakte objektiver. Med f.eks. en 28/2.8 kan min istDS ligge i en jakkelomme.

Lenke til kommentar

Dette ser spennende ut. Lurer paa om det blir bildestabilisator paa den. Det er noe jeg virkelig kunne tenke meg. Blir foreldrene mine lottomillionaerer saa kjoeper jeg et slikt ^^ I mellomtiden koser jeg med mitt Pentax *Ist DL (som jeg er superfornoeyd med) og laerer meg aa ta bilder.

40mm 2.8 pancake er foroevrig autofokus. Autofokusen er treg, men det er fortsatt autofokus.

Et objektiv jeg kunne tenke meg er 77mm 1.7 limited. Hadde vaert fantastisk til konsertbilder (50mm 1.4 er akkurat litt for kort, og mangler autofokus).

 

50mm 1.4 er foroevrig et fantastisk objektiv. Elsker aa ta portrett med det. Liker arbeidsavstanden veldig godt, og bokehen er nydelig.

 

Mellomformat blir det nok ikke paa meg enda nei ^^

Lenke til kommentar
Dette ser spennende ut. Lurer paa om det blir bildestabilisator paa den. Det er noe jeg virkelig kunne tenke meg.

 

På hva da? 21mm f3.2 kan garantere at det ikke blir bildestabilisator på en pancake linse. Hvis du tenker på kamera huset, så er nok bildestabilisator i kamerahuset en ting KM er alene om.

Lenke til kommentar
Dette ser spennende ut. Lurer paa om det blir bildestabilisator paa den. Det er noe jeg virkelig kunne tenke meg.

 

På hva da? 21mm f3.2 kan garantere at det ikke blir bildestabilisator på en pancake linse. Hvis du tenker på kamera huset, så er nok bildestabilisator i kamerahuset en ting KM er alene om.

5667895[/snapback]

Jeg er ikke dum :p

Snakker om det traaden opprinnelig handler om (les emnetittel), nemlig nye dSLR fra pentax ;)

Lenke til kommentar
Dette ser spennende ut. Lurer paa om det blir bildestabilisator paa den. Det er noe jeg virkelig kunne tenke meg.

 

På hva da? 21mm f3.2 kan garantere at det ikke blir bildestabilisator på en pancake linse. Hvis du tenker på kamera huset, så er nok bildestabilisator i kamerahuset en ting KM er alene om.

5667895[/snapback]

 

Nu er billedstabilisatoren jo indtil videre et rygte - men dog fra en sædvanligvis pålidelig kilde ;)

 

Om det i givet fald bli'r i huset eller objektiverne, er et åbent spørgsmål. Pentax har tidligere udviklet billedstabiliseringsteknik til brug i objektiver. Af en eller anden grund blev det i praksis vist kun til en telekonverter med systemet (Men Canons og Nikons systemer er delvist baseret på Pentax's patent).

Senest har Pentax imidlertid lanceret et kompaktkamera med "Shake Reduction", hvor det er sensoren som stabiliseres.

Så mon ikke det er den vej de vil gå på SLR siden også - hvis rygtet om stabilisering altså er sandt....

Lenke til kommentar
Jeg er ikke dum :p

Snakker om det traaden opprinnelig handler om (les emnetittel), nemlig nye dSLR fra pentax ;)

5668078[/snapback]

 

Det var jo det jeg også skrev. Hvis du hadde lest hva jeg skrev, så skrev jeg at det neppe er bildestabilisator i Pentax huset. Da dette er noe KM har vært alene om og som ingen andre produsenter bruker.

 

Desuten burde vel alle de fantastiske spekulasjonene om EOS 30d som ikke slo til lære folk og lukte lunten når det kommer sensasjonelle rykter. Selv om vi snakker om mer seriøse digitalfotosider, så finner jo også disse journalistene sin informasjon på rykte sider.

 

Ofte er det tilfelle av ønskedrømming særlig når ryktene går utpå implentering av teknologi andre produsenter er kjent for. Rykter av typen Nikon med Canons fullformat og Pentax med KM's bildestabilisering.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Sikkert teit tidspunkt å kjøpe på, men bare jeg får litt penger i kassa nå, så blir det sikkert investering i Pentax *istDS.  Skulle gjerne ventet på 10mp, men....  Den tid den sorg.

 

Det er NÅ jeg har lyst på nytt kamera. ;)

5683192[/snapback]

Med de specifikationer som er sluppet ud indtil nu, kan du nok også regne med at den nye D-model bliver væsentligt dyrere....

Til gengæld kan det jo være at en ny model får prisen på Ds til at falde

Lenke til kommentar
Nu er billedstabilisatoren jo indtil videre et rygte - men dog fra en sædvanligvis pålidelig kilde  ;)

5668722[/snapback]

 

Det er nu officielt, at den kommende D-model har "shake-reduction". Derimod forlyder det ikke, om det er ihuset eller i objektiverne

Lenke til kommentar
Ofte er det tilfelle av ønskedrømming særlig når ryktene går utpå implentering av teknologi andre produsenter er kjent for. Rykter av typen Nikon med Canons fullformat og Pentax med KM's bildestabilisering.

5670143[/snapback]

 

Det er kanskje interessant å bemerke at Pentax innehar endel patenter relatert til billedstabilisering hvor en korrigerer for rystelser ved å flytte på brikken. Dette kommer iallefall opp med jevne mellomrom på KM SLR Talk-forumet på dpreview. Jeg vil ikke se bort ifra at Pentax vil satse ytterligere på billedstabilisering i tiden fremover da det begynner å bli en utbredt mulighet på de fleste av de andre bajonettfatningene.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...