Gå til innhold

10mp og 18mp Pentax dSLR på vej


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kikket litt på det, og det var jo gode nyheter på flere områder. Ny fastoptikk fra Pentax også, 21mm/3,2. Pentax har jo altid vært i toppen mht fastoptikk, så dette blir et spennende objektiv.

Det som naturligvis fenger meg mest, er digitalfetteren til 645. Siden den får 18mp sensor, så kan vi vel gå ut fra at prisen blir mer folkelig enn Mamya ZD. Håper prisen nærmer seg 50-tallet. Da kan vi få et interessant bruktmarked om et par, tre år.

Har sagt det før, sier det igjen: Pentax er et sympatisk merke.

Lenke til kommentar
Kikket litt på det, og det var jo gode nyheter på flere områder. Ny fastoptikk fra Pentax også, 21mm/3,2. Pentax har jo altid vært i toppen mht fastoptikk, så dette blir et spennende objektiv.

5659634[/snapback]

post-79474-1140806857_thumb.jpg

Personlig er jeg lidt skuffet. Jeg har gået et stykke tid og været lige på nippet til at købe en FA 20/2.8, men holdt igen da jeg viste noget nyt var på vej omkring de 20mm.

Men f3.2??

Nå, på den anden side er er det en pancake. Sammen med det i forvejen kompakte DS-hus betyder det noget af det mindste og mest diskrete der fås til f.eks. gade-foto. Og så har den en dybdeskarpheds-skala ;)

Så hvis den optiske kvalitet i øvrigt er god, så....

Endret av lkch
Lenke til kommentar

Ikke glem at den kanskje er skarpere enn 20/2,8. Som en litt svak analogi, kan jeg nevne at Voigtländers skarpeste 50 er også mest lyssvak, og flat som en pannekake. Vi får vente og se hva testene sier. Når et slik objektiv lanseres, fanger det interessen min. Et så "lyssvakt" objektiv må ha andre egenskaper i tillegg, for å rettferdiggjøre sin eksistens.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har nevnt det før, byttet fra Pentax til Nikon for ca 4 år siden fordi jeg trengte litt mer auto og ikke fant noe Pentax jeg egentlig likte. Ikke lett å ta bilder under vann med manuell fremtrekk og manuell fokus. :(

 

Når jeg sammenligner bilder tatt med Pentax optikk og med Nikon optikk er jeg ikke veldig glad for det valget nå, og må bare tilføye at den optikken Pentax leverer er i hvertfall mitt hjerte nærmest.

Lenke til kommentar

Jeg har selv brukt aparater av de fleste merker, men har holdt meg til Nikon (og nå Canon) med fastoptikk. Hele tiden har jeg hatt respekt for fastoptikken til Pentax. Normalobjektivene er blant de aller beste, og det er jo svært populære brennnvidder i disse digitaltider. Mener derfor at Pentax er grovt undervurdert av dagens forbrukere i Norge. De burde ligge mye høyere på salgslistene.

Lenke til kommentar
Jeg har selv brukt aparater av de fleste merker, men har holdt meg til Nikon (og nå Canon) med fastoptikk. Hele tiden har jeg hatt respekt for fastoptikken til Pentax. Normalobjektivene er blant de aller beste, og det er jo svært populære brennnvidder i disse digitaltider. Mener derfor at Pentax er grovt undervurdert av dagens forbrukere i Norge. De burde ligge mye høyere på salgslistene.

5661040[/snapback]

 

Helt enig, men likte mye bedre de eldre kameraene fra Pentax enn de nye, d.v.s. siste generasjon SLR. Da falt de litt igjennom kontra Nikon hos meg. Ble nok også farget av at "alle" UW-fotografer brukte/bruker Nikon og at utstyr til bruk under vann er Nikon desidert det beste valget. Men optikken til Pentax mener jeg er hakket bedre enn hos Nikon. Kjenner kun Canon utifra at søstra min har det, så tør ikke uttale meg om det.

Lenke til kommentar

Optisk har alle de forskjellige fabrikantene sine sterke sider, fordelt på forskjellige kategorier. Pentax scorer i alle fall høyt med sine 50mm'ere. De var bedre enn de fra Nikon og Canon. Zoomene var nok så som så, men også annen fastoptikk var glimrende. Kanskje den nye 21mm'eren er ment som en moderne 40mm/2,8, selv om den også er i produksjon nå. Det var et fantastisk objektiv på vanlige slr, men jeg har vanskeligheter med å se nytten i den brennvidden når den blir croppet.

Jeg er forøvrig enig i at Pentax sine AF-slr på nittitallet ikke var så spreke. I digitalalderen synes jeg derimot de har mye å fare med. *ist DS er jo flott.

Lenke til kommentar
Det ble gode bilder av det, ja. Tenk, på den tiden reagerte mange på at lukkertiden ble styrt av knapper, ikke ved å skru på et hjul. Flere av mine venner hadde ME Super.

5661293[/snapback]

 

Har lige anskaffet mig en Super A. Den sad fast på enden af et SMC-A 50/1.4 som jeg købte :D

Lenke til kommentar

Der er jo et voldsomt opbrud blandt dSLR-fabrikanterne for tiden. Der indgås alliancer på kryds og tværs mellem traditionsrige SLR-fabrikanter og optikproducenter som Olympus, Pentax, Leica og Zeiss på den ene side, og store elektronikgiganter som Sony, Panasonic og Samsung på den anden.

For nylig fik vi så at vide, at Konika Minolta helt dropper kameraproduktionen, men overlader det til Sony at producerer dSLR'r baseret på deres bajonet.

På den baggrund kunne man nok frygte for, at Pentax-Samsung alliancen var første skridt i samme retning. Omvendt har der været spekulationer på nettet om, at de to vil dele markedet, så Samsung ta'r sig af "den billige ende", mens Pentax koncentrerer sig om den lidt højere ende.

Udsendelsen af istDL og DS i identiske Samsung-versioner, kombineret med denne sidste udmelding, kan måske tyde på noget i den retning.

Jeg er godt tilfreds med mit istDS, men har da også været lidt nervøs for, om der stadig er noget attraktivt med Pentax-bajonet, den dag man står og skal købe nyt. Jeg må også indrømme, at lanceringen af D200 har gjort mig lidt misundelig på Nikon-folket (forstærket af Zeiss beslutning om at begynde at producere optik til F-bajonetten - ikke fordi jeg ville ha' råd til at købe dem, men alligevel....).

Men nu er der så håb forude... :)

Under alle omstændigheder vil det være synd, hvis valgmulighederne på dSLR markedet indskrænkes yderligere.

Lenke til kommentar

Det ville vært tragisk, ja. Markedet i Norge er trangt nok som det er, så et frafall av systemer er ikke bra. Tror uansett at fatningene kommer til å overleve, slik som Minoltafatningen. Det er dyrt å utvikle noe nytt, og man ønsker gjerne å ta over en allerede eksisterende kundegruppe.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Men bare et spørmå om Pentax 21mm f3.2 har jeg rett når jeg antar at dette er en tessar konstruksjon, sansynligvis også bare med MF?

 

Desuten står det jo Limited i modell navnet så hvis man skal ha en av disse må man vel skyndte seg litt, Pentax lager jo også en limited (hvis det er noe igjen av den) 40mm f2.8. Desuten står det på lens-roadmapen at det vil komme en limited 70mm f2.4 i oktober, kanskje det vil bli en super portrett tele til DSLR. Litt synd at alle disse linsene blir laget i et begrenset antall, men det er vel kanskje snakk om gamle pentax konstruksjoner som blir gitt ut på nytt i brennvidder tilpasset digitale kameraer (for spesielt interesert). Er temmelig sikker på at alle disse er MF (Manuel Fokus) objektiver.

Lenke til kommentar
Men bare et spørmå om Pentax 21mm f3.2 har jeg rett når jeg antar at dette er en tessar konstruksjon, sansynligvis også bare med MF?

 

Desuten står det jo Limited i modell navnet så hvis man skal ha en av disse må man  vel skyndte seg litt, Pentax lager jo også en limited (hvis det er noe igjen av den) 40mm f2.8. Desuten står det på lens-roadmapen at det vil komme en limited 70mm f2.4 i oktober, kanskje det vil bli en super portrett tele til DSLR. Litt synd at alle disse linsene blir laget i et begrenset antall, men det er vel kanskje snakk om gamle pentax konstruksjoner som blir gitt ut på nytt i brennvidder tilpasset digitale kameraer (for spesielt interesert). Er temmelig sikker på at alle disse er MF (Manuel Fokus) objektiver.

5665581[/snapback]

 

Den har Kaf-bajonet, så den må være med AF. Det ville også være mystisk, hvis Pentax pludselig skulle begynde at lave MF-objektiver. Konstruktionen fremgår ikke.

At der skulle være tale om gamle konstruktioner i ny indpakning, stemmer dårligt med at der er tale om om optikker, som specifikt er til brug med APS-sensor. I øvrigt findes der hverken en 21'er eller en 70'er i forvejen i Pentax' sortiment.

Ordet "limited" skal du nok ikke tage alt for bogstaveligt. Der er produceret i stort antal, og både 31'eren, 43'eren og 77'eren er da tilgængelige - hvis man har råd...

De nævnte "limiteds" er i øvrigt alle med AF.

Lenke til kommentar
Den har Kaf-bajonet, så den må være med AF. Det ville også være mystisk, hvis Pentax pludselig skulle begynde at lave MF-objektiver. Konstruktionen fremgår ikke.

At der skulle være tale om gamle konstruktioner i ny indpakning, stemmer dårligt med at der er tale om om optikker, som specifikt er til brug med APS-sensor. I øvrigt findes der hverken en 21'er eller en 70'er i forvejen i Pentax' sortiment.

Ordet "limited" skal du nok ikke tage alt for bogstaveligt. Der er produceret i stort antal, og både 31'eren, 43'eren og 77'eren er da tilgængelige - hvis man har råd...

De nævnte "limiteds" er i øvrigt alle med AF.

5665703[/snapback]

 

Kan lite om Pentax, men jeg er temmelig sikker på at jeg leste at 40mm f2.8 var MF i en artikkel da den ble lansert (ok sjekket det nå og det stemmer at den er AF). Forøvrig mente jeg ikke at linsene var gamle konstruksjoner som var lansert på nytt med de samme glasene, men at det var de samme konstruksjonene i nye brennvidder tilpasset digitale kameraer. Altså at feks 21 mm f3.2 er en tessar konstruksjon (og derfor tisvarer den orginale 40mm f2.8), den lave lystyrken på disse linsene tyder jo på at de er av klassiske konstruksjoner. Noe som etter min mening kan være en fordel da mer avansert linser med bedre lystyrke også har noen ulemper.

 

Foresten hadde det ikke vært spesielt, om nye MF linser hadde blitt lansert i dag serlig ikke på vidvinkel ommerådet da disse vil være mulig og fokusere rett bare ved å se på fokuskalaen. Nikon lanserte jo en 45mm tessar med MF fokus, men med microchip for ikke så mange år siden. Kjøper man en et lysvakt fastobjektiv for en forholdsvis høy pris. Gjør man ikke det fordi den har fancy egenskaper, men fordi det er en velprøvd konstruksjon som har vist sin styrke i over 100 år (så gammel er faktisk Tessar konstruksjon) da tror jeg faktisk man heller ikke vil savne AF.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Forøvrig mente jeg ikke at linsene var gamle konstruksjoner som var lansert på nytt med de samme glasene, men at det var de samme konstruksjonene i nye brennvidder tilpasset digitale kameraer. Altså at feks 21 mm f3.2 er en tessar konstruksjon (og derfor tisvarer den orginale 40mm f2.8), den lave lystyrken på disse linsene tyder jo på at de er av klassiske konstruksjoner. Noe som etter min mening kan være en fordel da mer avansert linser med bedre lystyrke også har noen ulemper.

 

Foresten hadde det ikke vært spesielt, om nye MF linser hadde blitt lansert i dag serlig ikke på vidvinkel ommerådet da disse vil være mulig og fokusere rett bare ved å se på fokuskalaen. Nikon lanserte jo en 45mm tessar med MF fokus, men med microchip for ikke så mange år siden. Kjøper man en et lysvakt fastobjektiv for en forholdsvis høy pris. Gjør man ikke det fordi den har fancy egenskaper, men fordi det er en velprøvd konstruksjon som har vist sin styrke i over 100 år (så gammel er faktisk Tessar konstruksjon) da tror jeg faktisk man heller ikke vil savne AF.

5665771[/snapback]

 

Ok, forstået på den måde kan du måske nok ha' ret mht. konstruktionen - jeg ved desværre alt for lidt om den slags....

Mht. manuel fokus, så har du også ret - i princippet. Jeg har flere ældre MF-objektiver, som jeg bruger på min istDS med stor fornøjelse. Men i praksis vil nye MF-objektiver nok være et niche-produkt. Så jeg kan forestille mig at marketingsfolkene hos Pentax nok næppe vil være begejstrerde for en idé om at lancere nye objektiver uden AF

Lenke til kommentar

For de som ønsker en ny femtimillimeter med manuell fokus til sin *ist, så er det en her. Det følger med et relativt moderne kamerahus på kjøpet

 

http://www.rugift.com/photocameras/zenit-camera-km-plus.htm

 

http://www.rugift.com/photocameras/zenit_camera_apk.htm

 

Dette er et mer "klassisk kamera", også med Pentax K-fatning. Billigere 50mm får du ikke ny, og når de slenger med et hus i prisen, så blir det morsomt:

 

http://www.rugift.com/photocameras/zenit_camera_122k.htm

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...