Gå til innhold

Sveising av plexi/acryl?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vet at C-Frimann-Dahl skal ha utstyr for plastsveising men kan ikke finne det nå i farten og om det fungerer på plexi er jeg ikke sikker på :hmm:

5663248[/snapback]

 

Plexi og plast har mange fellestrekk så en skal ikke se bort ifra det :hmm:

 

Sett flere sider som tar på seg jobben å gjøre dette så det kan indikere at det er dyrt og/eller vansklig å gjøre slik selv :cry:

 

Får vel satse på lim eller lister da...

Lenke til kommentar

Bruk helt vanlig epoxy eller du kan bruke den enkle metoden.

Ta et lite stykke plexi og legg et håndkle over det. Ta så en hammer og hamre løs til plexien er knust opp i mange små biter. Legg det det da i et glass og fyll opp med acetone, akkurat slik at det rekker over plexien. La det stå over natten og voilà! Beste hjemmesveisinga ever!

Lenke til kommentar

man "sveise" plexi ved å påføre såkalt "weld-on" dette smelter en liten del av plexi'en fast i den andre plexi biten, f.eks bunnplate og frontplate.

 

siden veiseapparater gjør det samme med metaller,kalles det å sveise plexi

 

skal se om jeg finner link til dette senere;)

Lenke til kommentar
Du kan sveise plast-glass i alle fall. Ikke helt sikker på hva slags plastmateriale det er, men det er slik bifokale og trifokale brilleglass blir laget.

 

Dette krever høye temperaturer, noe helt annet enn en loddebolt..

5683694[/snapback]

Ja, man sveiser ikke med loddbolter da, så det er vel logisk?

Lenke til kommentar

Jeg drev litt research i forbindelse med at jeg skal frese ut bokstavene som befinner seg på toppen av CMStacker kabinettet mitt. Det jeg var på utkikk etter var et gjennomsiktig acryl-actig stoff som i utgangspunktet er viskos, altså flytende, som kunne helles ned i det utfreste området, som etter herding forble gjennomsiktig, ikke gulnet og som kunne pusses, poleres og ellers bearbeides etter herding.

 

Bokstavene på toppen av kabinettet er altså:

 

COOLERMASTER CMSTACKER

 

Problemet med å frese ut O'ene, A'ene og R'ene er jo at dersom jeg freser ut hele bokstaven i ett sitter jeg igjen med bare omrisset. Skjønner? Derfor måtte jeg ta dette i to operasjoner. Altså frese halve bokstaven, fylle på med masse, vente til det har herdet og så ta andre halvparten av bokstaven.

 

Jeg hadde nesten gitt opp da jeg googlet "2-komponent" og kom over denne siden:

 

http://www.relekta.no/novatio/content/prod...asser/index.htm

 

De har masse forskjellig lim som (hevder de selv) både kan lime acryl/plexi/repsol uten synlig limmerker så lenge forarbeidet er grundig OG som er flytende ved påføring og stivt, gjennomsiktig og bearbeidbart etter herding.

 

Håper dette hjelper litt.

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...