Gå til innhold

Innstalering av Mandriva 2006. Hvordan sette opp.

Onyx

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle Linux folk!

Nå har jeg skaffet meg Mandriva 2006 og er kjempeglad for det :)

Fikk det gratis.

Så var det å innstalere det.

Så langt vet jeg at man må lage en ''Linux Swap'' hvor Mandriva skal innstaleres, ikke sant? Naboen kan ganske mye om Linux og jeg så en gang når han skulle innstalere Mandrake (nå Mandriva) så brukte han et program til å lage Linux Swap med.

Jeg personlig liker å bruke Partition Magic 8.0, et enkelt program som hjelper deg med å innstalere et operativ system.

Hva bruker dere, kan Mandriva gjøre dette selv? (Som Windows XP gjør før du innstalerer, formatere, lage partisjon C: osv.)

Et spørsmål til. Windows XP kjører jeg på min nåværende 120gb Samsung IDE.

Har en 20gb WD som jeg har tenkt å bruke Linux på. Kan Linux kjøre på en disk som er satt som Slave da?

Andre ting jeg bør også passe på? (Drivere til hovedkort, skjermkort og slikt skaffer jeg)

Håper på svar fra dere Linux eksperter! Takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Partisjonering gjøres fra installasjonsprogrammet til Mandriva. Du kan velge mellom å sette opp partisjonstabellen selv, eller en automatisk partisjonering som sletter alt innholdet på disken. For å få boote opp fra slavedisken din trenger du en linux bootloader på masterdisken som jeg går ut i fra er satt øverst i boot rekkefølgen.

Skrevet

Hmm, Linux bootloader? Det som er satt av som 1. boot device er CD-rom, så harddisk og til slutt floppy.

Hvor kan jeg skaffe den Linux bootloaderen fra?

Skrevet

Det enklaste:

På wd disken som du skall legge in GNU/Linux på, så sletter du alle partisjonane via PM8

Start så maskina på nytt med mandriva cden inni.

Når innstalasjonen kjemer til det stedet der du skall opprette partisjoner o.l., så velger du at den skall sette opp partisjonane automatisk på WD disken (mest sansyneligvis hdb)

Bootloaderren vert satt opp og innstalert automatisk. Det kan hende innstalasjonsprogrammet spør deg om kvar du vill instalere den. Velg då MBR på den første harddisken.

Skrevet

Mandriva-installasjonen fikser alt. Bare sørg for å ha upartisjonert plass på den harddisken du vil installere på, og velg at Grub skal installeres på MBR.

Et problem som mange ferske linuxister har er at de ser for seg at linux er fryktelig vansklig og noe som er nærmest uoverkommelig. De garderer seg med Partition Magic, leiter etter linuxdrivere til all maskinvaren sin og kompliserer installasjonsprosessen ved å tro man nesten må gjøre alt selv. Den feilen gjør du nå. Linux er ikke nødvendigvis så vansklig som du tror. Moderne distribusjoner, som Mandriva, er lekende lett å installere.

Skrevet

Jeg vet det er lett å installere, har gjort det med Mandrake før. Så jeg trenger ikke drivere til forskjellige ting altså? Da så.

Men hva er MBR? Kan noen forklare meg det?

Skrevet

Google er din venn.

Short for Master Boot Record, a small program that is executed when a computer boots up. Typically, the MBR resides on the first sector of the hard disk. The program begins the boot process by looking up the partition table to determine which partition to use for booting. It then transfers program control to the boot sector of that partition, which continues the boot process.
Skrevet

Greit.

Da velger jeg at Grub skal installeres på MBR da, som sannsynligvis ligger i Master harddisken (Samsungen).

Takk for svar. Setter i gang snart. Gleder meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...