Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke installert Win Xp x64 på Sata disk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du finner vel driverne på CD-en til hovedkortet... prøvde å finne fram drivere på ASUS sine sider, men de sidene var jo bare møkk.

 

Er ikke helt sikker på om hva driverne heter, men kanskje det står i et tekstdokument eller i manualen hva du må finne fram av drivere for installasjon av XP...

Lenke til kommentar

Pisspreik. Har ikke noe å si om du har de andre diskene tilkobla samtidig. Jeg har ALDRI kobla fra noen som helst disker når jeg har formatert maskiner med mer enn 1 harddisk inni. Hvor har dere hørt det tullet hen? Har formatert flere maskiner med både 2 og 3 disker inni, og jeg har aldri kobla ut en enest disk. Jeg kan garantere trådstarter om at hvis du gjør det riktig (noe som du 99% sikker gjør) så er det ikke noe problem. Det med at folk sier at man må koble ut forskjellige disker, har jeg ikke noe tru på. Bare myter det der.

Nei, det du må gjøre antaglig er å finne S-ATA drivere enten på nett eller på hovedkort cd`en din, så tenker jeg at ting ordner seg selv.

Koble fra disker *mumler for seg selv* for noe pisspreik.

Lenke til kommentar

Det med at folk mister ting når de har kobla til flere disker samtidig når de skal reinstallere Windows, sier mer om brukeren. Garantert. Som jeg har sagt før: Jeg har hatt masse disker kobla til pc`en når jeg har reinstallert Windows jeg har ALDRI hatt problemer. En datamaskin tenker ikke selv. En datamaskin er stokkdum. Den må ha noen til trykke på mus/tasatur for at den skal gjøre ting.

Ergo: Det er brukeren som gjør at man mister data. Skjønner dere ikke det da?

Nei, nå må vi begynne å slutte si at folk skal koble ut diskene sine. Bare svada. Formaterte senest den pc`en som jeg har gitt bort. Jeg reinstallerte Windows XP på den for rundt 1 uke siden og den har 2 disker. Ingen ting forsvant fra de diskene når jeg reinstallerte. Rart med det :p hva kan no det komme av da gutter?

Har nå holdt på med datasupport og reprasjoner av maskiner i 2 år, og før det holdt jeg på mye selv, og har aldri støta på dette problemet.

Eneste måten man KANSKJE kan komme over dette problemet er selvforskyldt.

Lenke til kommentar

Kan ikke finne noen disk som beskrevet på 15 GB, men to på 150 GB

 

http://websupport.wdc.com/products/pf.asp?fid=19

 

Hvis det er en av dem, og du klikker på "mere" så ser du at du har noen jumpermuligheter og anvisning på dette.

 

Begge diskene er som "default" satt til hastighet 300 MB/S

 

Har sett litt på hovekortet ditt, og kan ikke se det understøtter mere end 150 MB/S.

I så tilfelle, må du flytte jumperne som vist i anvisningen.

 

:thumbup: - må vi håpe.

 

Hilsen tukols

Endret av tukols
Lenke til kommentar

Jeg prøvde den Zip fila,men fikk samme beskjed under f6 meny. at de driverne på disketten ikke passet til windows 64 bit. begynner å bli mektig irritert nå.

Jeg forstår ikke hvorfor jeg kan installere Windows XP Professional på min Sata disk,men kan ikke installere windows x64 Professional på akkurat samme disken. :mad::mad::mad::mad:

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke hvorfor jeg kan installere Windows XP Professional på min Sata disk,men kan ikke installere windows x64 Professional på akkurat samme disken. :mad:  :mad:  :mad:  :mad:

5668714[/snapback]

Drivere! XP x64 krever 64-bits drivere. Vanlig XP bruker 32-bits drivere og de fungerer IKKE med XP x64.

 

På mitt Asus P5LD2 måtte jeg inn på sidene til Abit for å finne 64-bits drivere da jeg ikke kunne finne 64-bits drivere hos Asus. (Fant til et HK med samme chipsett).

Lenke til kommentar
Det med at folk mister ting når de har kobla til flere disker samtidig når de skal reinstallere Windows, sier mer om brukeren. Garantert. Som jeg har sagt før: Jeg har hatt masse disker kobla til pc`en når jeg har reinstallert Windows jeg har ALDRI hatt problemer. En datamaskin tenker ikke selv. En datamaskin er stokkdum. Den må ha noen til trykke på mus/tasatur for at den skal gjøre ting.

Ergo: Det er brukeren som gjør at man mister data. Skjønner dere ikke det da?

Nei, nå må vi begynne å slutte si at folk skal koble ut diskene sine. Bare svada. Formaterte senest den pc`en som jeg har gitt bort. Jeg reinstallerte Windows XP på den for rundt 1 uke siden og den har 2 disker. Ingen ting forsvant fra de diskene når jeg reinstallerte. Rart med det :p hva kan no det komme av da gutter?

Har nå holdt på med datasupport og reprasjoner av maskiner i 2 år, og før det holdt jeg på mye selv, og har aldri støta på dette problemet.

Eneste måten man KANSKJE kan komme over dette problemet er selvforskyldt.

5666873[/snapback]

 

 

hmm vist du hinter litt til mitt innlegg og så har ikkje det noko med at du kan møste data som gjer at du må ta utav ide diskane.. grunnen til det er bare at innstalleren veldig ofta ikkje klarer og finna sata disker når ide disker er tilkobla... det med at du kan møste data har ikkje eg opplevd men eg har hørt da har skjedd med folk... den oftaste grunnen til at folk møster data på andre diskar når dei reinnstallerer er at dei andre partsjonane har vore dynamiske og ikkje standar... og eg trur ikkje du skal vera så skråsikker på desse utalelasne dine... det kan vera masse bøgs ute og går når ein innstallerer... som for exempel ein utdatert disk eller windows som er priatkopiert som er litt f***a... du bør heller vera takknemelig og ta i mot alle råd du kommer øve enn ka og skrika og vasa om at alle andre har feil og er dumme og at ting ikkje er sånn for da DU ikkje har opplevd da... du kan gji tips om ka du trur kan fixa problemet og hjelpa han men ikkje prøva og visa deg fram for då virker du bare som ei tosk...

Endret av §xs§
Lenke til kommentar

Har du IDE disker og installerer på sata legger XP boot og system filer

på første IDE disk den ser gjennom bios .

Det er et faktum .

 

Koples alle disker (som er føre) vekk unstatt den du installerer OS på blir det en "ren" os disk

som også inneholder oppstart/system og boot.ini aka' boot drive, og som ikke er avhengig av en annen for boot.

 

Når det gjelder hvilken driver til NF4 og XP64bits les nøye fernando's forklaring

hvorfor 6.67 legacy folder bør brukes , og 6.56 ved nvraid-rom bios eldre enn 4.84.

Posten er for integrering av drivere til cd men samme gjelder for valget av versjon for laging av driver diskett .

http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=50659&hl=

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Noe som KAN skje om man har flere disker tilkoblet når man installerer XP er at oppstartsfilene blir installert på en annen disk enn den du velger å installere XP på. Men sist jeg var ute for dette fikk jeg beskjed om det under installasjonen. Resultatet blir i så fall at systemdisken din vil komme som D: (E:, F: eller alt annet enn C:) og at XP ikke vil starte hvis du tar ut den disken oppstartsfilene er på.

 

Skjer ofte hvis disken du skal ha XP på står på en annen kontroller enn primær-kontrolleren. Er ingen stor fare da man ikke mister data, og er bare å koble fra andre disker og installere på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...