Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan vennen min trygt kjøpe den?


kimman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hun er bare ute etter en som kan frakte henne fra A til B og hun driter i utseende og om den har kjørt mye..

Og siden den bare koster 6000kr så lurer jeg på om det er en trygg kjøp?

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...198&pos=6&tot=8

 

Ville dere be meg å fraråde henne å kjøpe bilen eller?

5651490[/snapback]

Trygt kjøp? En bil fra 1984 som har rulla 241000 km, vil aldri bli et trygt kjøp.

Det beste du kan gjøre er vel å be om og få ta en NAF-test av bilen før du kjøper den, eller eventuelt be en kamerat som har god peiling på bil ta en kontroll. da får du i vertfall en viss anelse om i hvilken befatning bilen er i.

Men uansett, risikoen for at en så gammel og billig bil kan havarere i løpet av relativ kort tid er uansett stor.

Endret av C-angel
Lenke til kommentar
Trygt kjøp? En bil fra 1984 som har rulla 241000 km, vil aldri bli et trygt kjøp.

 

Emm neivell?

 

Min 1984 Toyota Carina hadde gått nesten 300 000 når jeg kjøpte den.

Har ennda ikke hatt problemer med den.

 

 

La merke til at årsavgifta ikke er inkludert. Må vel betales 1. Mars tenker jeg.

5651553[/snapback]

Jeg sier ikke at det ikke kan gå bra, men at risikoen for at det ikke gjør det er større jo eldre bilen er og jo lengere den har gått.

Lenke til kommentar

Klart det.

Tingen er vel egentlig hva du forventer fra en bil du kjøper for 6000.

Det sier seg selv at du helst bør kunne litt selv eller ha en i nærheten som kan skru for deg.

 

Siden det er en 1984 mod så er det en del ting du bør skifte og kontrollere for å unngå at det går rett til helvette.

 

Min 84 mod carina trengte jeg igrunn bare skifte plugger, skifte olje, skifte ødelagt vinusheis osv.

Men skal ha full overhaling av motoren før jeg selger den videre til en som faktisk er interresert i den :)

Er forresten null rust på den også.

 

 

Om du kommer så langt at du skal se på bilen så for all del se etter rust, prøvekjør den så du får testa bremser osv.

Bør nesten se så nøye på den at du kan tenke deg frem til hvor mye det vil koste å få den 100%

Lenke til kommentar

Tror en slik MAzda 929 er noe av det mest driftsikre man kan kjøpe for 5-6000. Det er uansett så lite penger at man kan vrake bilen hvis noe går galt.

Husker familien hadde en slik som vi solgte tidlig på -90tallet, da hadde bilen gått over 200000 allerede, og den går enda hjemme.

 

Ikke noe problem at den går over 300000, men det kan komme problemer. Å bruke 1000 kroner på en NAF-test har jeg ikke noe tro på, det vil bare være bortkasta penger på en så billig bil.

Lenke til kommentar

Tror mange mener at oljeskift, luftfilter og plugger er full overhaling.

 

Sjekket hva full overhaling på en motor til Saab 900 skulle koste, over 30000. Kjøpte "ny" motor i stedet.

 

On-topic; det kan være greit å sørge for at dekkene, særlig vinterdekkene er gode, slik at man slipper å kjøpe det nytt med en gang.

Lenke til kommentar
Men skal ha full overhaling av motoren før jeg selger den videre til en som faktisk er interresert i den :)

5651703[/snapback]

 

Hva legger du i full overhaling?

Ser stadig biler som er nyoverhalt uten at jeg helt tror de legger det samme som jeg legger i det.

5651710[/snapback]

 

Jeg skal plukke motoren het fra hverandre og skifte alle slitedeler, pusse den ren ned til siste skrue. Den skal enkelt og greit bli som ny :)

Bare for å ha noe å gjøre på en periode liksom

Lenke til kommentar

Spørs om de to til jarmo blir litt for langt unna Trondheim. Er ikke alle som gidder å kjøre land og strand rundt for å kjøpe bil til 5-6 tusen ;)

 

Men 929 er en gulle go bil det, kamerat av meg hadde det. Eneste han hadde problemer med var et tanklokk som ikke var tett og lakk bensin hvis man fyllte over halvfull tank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...