Gå til innhold

Ta bilder på konsert...


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal på en konsert i sommer (Sigur Ros, Dalhalla) og lurte på en ting: Det står at det ikke er lov med blitz-fotografering. Det er jo greit nok, trenger ikke blitz :) men tror dere de vil la meg ta med mitt EOS 350D inn på konserten?

 

Hvordan er policy'en til konsertarrangører på dette området? Noen som vet? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis de spesifiserer at blitz ikke er tillatt, så er det nok lov å ta bilder uten, selv med 4"x5". Vi hadde en lignende politikk i det konsertfirmaet som jeg jobbet i før, og det var på artistenes oppfordring. De liker bare ikke å få et kraftig lysglimt i trynet til stadighet.

5650523[/snapback]

 

hmm, beklager hvis jeg spør dumt nå, men hva mener du med 4"x5"?

Takk for svarene, forresten :)

Lenke til kommentar
Må innrømme at jeg ikke kjenner helt til størrelsen på mellomformat og storformat, men vil tippe at det er en av disse to kameratypene PMnormal sikter til?

5657572[/snapback]

Storformat. Men det var jo en spøk, fordi det er ganske upraktisk til scenefoto.

5657967[/snapback]

Umulig mener du? Er avhengig av blender 2.8 paa konserter, til noed 4. Det gir vel ikke akkurat nok dybdeskarphet?

Blender 5.6 og ISO 400 paa konsert. Uten autofokus med masse forberedelse per bilde blir vel dette rett og slett umulig? :p Med mindre du er paa utekonsert paa sommeren selvfoelgelig...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg var med ungene på Wig Wam-konsert i dag, og for å ha noe fornuftig å gjøre, så tok jeg med mitt Nikon D50. Det skal jo kunne ta ganske gode bilder på høy ISO.

 

Jeg bruker kun 18-55 kit-linsa. Valgte å gå for ISO på 1600, som er maks på kameraet. Bilder ble tatt uten blitz. En av de store utfordringene var scenelyset, som gjorde lysforholdene ganske uforutsigbare. Tok ca 200 bilder på denne måten, og de fleste ble uskarpe på grunn av lang lukkertid. Her er et bilde jeg tok. Det var ganske mye støy i det, og det er fortsatt synlig, selv om det er kjørt en rask omgang i Noise Ninja og redusert noe i størrelse.

 

Noen som har tips til hvordan dette kan gjøres bedre, (fortrinnsvis uten blitz)?

post-9677-1143927066_thumb.jpg

Endret av Sarge
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvordan det er med løyve til å ta bilder, men noe som jeg 99% er sikker på er at du ikke har lov til å publisere bildene i pressen uten deres samtykke.

5851787[/snapback]

Mener du at jeg har gjort noe ulovlig ved å legge ut dette bildet? Kan ikke si jeg så noen oppslag om fotoforbud...

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvordan det er med løyve til å ta bilder, men noe som jeg 99% er sikker på er at du ikke har lov til å publisere bildene i pressen uten deres samtykke.

5851787[/snapback]

Mener du at jeg har gjort noe ulovlig ved å legge ut dette bildet? Kan ikke si jeg så noen oppslag om fotoforbud...

5851792[/snapback]

Vil ikke akkurat kalle dette presse da.

Lenke til kommentar

Nei, dette er fullt lovlig. Artister er unntatt fra offentlighetsloven, og er bildene tatt, så er bildene tatt. De kan legge restriksjoner på å bruke kamera på konserter, men som sagt - er bildene tatt så er bildene tatt.

Ellers finnes kun en oppskrift på bedre bilder, mer lyssterk optikk. 55mm f/5,6 holder ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Nei, dette er fullt lovlig. Artister er unntatt fra offentlighetsloven, og er bildene tatt, så er bildene tatt. De kan legge restriksjoner på å bruke kamera på konserter, men som sagt - er bildene tatt så er bildene tatt.

Ellers finnes kun en oppskrift på bedre bilder, mer lyssterk optikk. 55mm f/5,6 holder ikke i det hele tatt.

5851904[/snapback]

Hmm.. Tok jeg feil da? På Exotic-LAN som holdes nå i påskeferien i Ålesund er det fullt lov å ta bilder av arrangementet og av underholdningen (som Zahid Ali + mye annet stort), men det er ikke lov å publisere det i pressen/media.

Lenke til kommentar

Slik kan de ikke kreve, uten at de nekter alle som kommer inn å bruke kamera uten å skrive under kontrakt. Mulig de har sagt at det er slik det er, men de kan ikke saksøke noen for å gjøre det (hvis de ikke har inngått en kontrakt). De er som sagt unndratt loven, fordi de frivillig stiller seg i medias lys. Det samme gjelder politikere, idrettsutøvere og andre som frivillig stiller seg i medias interesse. De er avhengig av en gjensidig symbiose med media for å i det hele tatt eksistere, enten de har søkt makt, berømmelse eller ære.

Lenke til kommentar
Slik kan de ikke kreve, uten at de nekter alle som kommer inn å bruke kamera uten å skrive under kontrakt. Mulig de har sagt at det er slik det er, men de kan ikke saksøke noen for å gjøre det (hvis de ikke har inngått en kontrakt). De er som sagt unndratt loven, fordi de frivillig stiller seg i medias lys. Det samme gjelder politikere, idrettsutøvere og andre som frivillig stiller seg i medias interesse. De er avhengig av en gjensidig symbiose med media for å i det hele tatt eksistere, enten de har søkt makt, berømmelse eller ære.

5851948[/snapback]

Har du er utdrag fra loven der det står?

Lenke til kommentar

Nei, det får du finne selv. Jeg bare refererer til vanlig praksis blant pressefotografer. Det er loven de forholder seg til. I tillegg kommer vanlig takt og tone, og at man skal forsøke å ikke fremstille folk for unflatterende. Hvorfor tror du Se & Hør vinner de fleste rettsakene? De taper kun når de skriver en direkte usannhet, som de burde forstått var usann. Det samme gjelder utenlandske magasiner som National Enquirer. Vi lever i Norge, et demokratisk monarki i Europa. Vi lever ikke i Folkerrepublikken Kina.

Lenke til kommentar

En 50mm f1,8 burde holde. Jeg er også en av de som synes konsertbilder gjerne kan være litt blurry og kornete, så lenge det ikke blir for ille.

 

Disse bildene er tatt med Nikon D70 og 50mm f1,8 på ISO 800

 

post-87912-1143931326_thumb.jpg

post-87912-1143931408_thumb.jpg

 

(Hvis noen lurer så er det Pain of Salvation som spiller.)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Jeg bruker kun 18-55 kit-linsa.  Valgte å gå for ISO på 1600, som er maks på kameraet.  Bilder ble tatt uten blitz.  En av de store utfordringene var scenelyset, som gjorde lysforholdene ganske uforutsigbare.  Tok ca 200 bilder på denne måten, og de fleste ble uskarpe på grunn av lang lukkertid. Her er et bilde jeg tok.  Det var ganske mye støy i det, og det er fortsatt synlig, selv om det er kjørt en rask omgang i Noise Ninja og redusert noe i størrelse.

 

Noen som har tips til hvordan dette kan gjøres bedre, (fortrinnsvis uten blitz)?

5851774[/snapback]

De fleste konserter er vanskelig å gjøre noe fornuftig ut av med et mer lyssvakt objektiv enn f/2.8. En 50mm f/1.8 er en særdeles godt og rimelig alternativ dersom du har muligheten til å plassere deg akkurat passe langt unna scenen.

 

npm_2_1024_trompet_filtered.jpg

 

Nils Petter Molvær. D70, Nikkor 50mm f/1.8, f/2, 1/60s, ISO 1600.

 

Vanligvis trives jeg likvel best med min gamle Sigma 70-210mm f/2.8 på konserter. En del av dem ligger her og her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...