Gå til innhold

Hvilke linux distributions er bra?


Akina

Anbefalte innlegg

-Trenger råd angående hvilke linux distribution som er bra og hvilke man burde unngå...!

 

-Og jeg ble fortalt at der var en som var spesielt designet for bruk i Asia (eller var det bare Japan?), noen som vet noe om dette? :dribble:

 

Jeg er helt blank når det kommer til linux, såh.........hjelp...? :blush:

 

 

 

Mihh... :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle er vel bra på hver sin måte og for forskjellige målgrupper, men hvis dette er ditt første møte med GNU/Linux, burde du se på en av disse, samme hvem, bare ta den du føler for:

 

Ubuntu

OpenSUSE

Mandriva

5646796[/snapback]

 

 

Hvorfor begynne med akkurat de? Hva er anderledes med de i forhold til alle de andre? Er de enklere?

Lenke til kommentar
Viss du tar eit kjapt søk, så vil du finne minst 20 tråder som omhandler akkurat det du spør om.

5646845[/snapback]

Sorry Herr.Elendig at jeg ikke er så flink til å lete etter ting på internett, pc, generellt... Er det ikke bedre at jeg lager min egen tråd enn at jeg ikke får noen svar på spørsmålene mine? Det går vel ikke utover liv og helse det vel.......? :hrm:

Lenke til kommentar

Nede på kvar side der er det eit felt med ein knapp vedsidenav. Når du er i ein tråd, så står det "Søk i tråd"

Når du er i ein forumkategori, så står det "søk i forumet.

Det er berre å skrive inn det ein søker etter i tekstbokse, og så trykke på knappen.

Det er også ein "Søk" knapp oppe på siden, som lar deg søke igjennom heile eller deler av forumet på ein gong. I tilleg til at du då kan avgrense søket tidsmessig.

 

Edit: I tilleg til lessthanjake sine forslag, så kan eg legge til Fedora.

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar
Nede på kvar side der er det eit felt med ein knapp vedsidenav. Når du er i ein tråd, så står det "Søk i tråd"

Når du er i ein forumkategori, så står det "søk i forumet.

Det er berre å skrive inn det ein søker etter i tekstbokse, og så trykke på knappen.

Det er også ein "Søk" knapp oppe på siden, som lar deg søke igjennom heile eller deler av forumet på ein gong. I tilleg til at du då kan avgrense søket tidsmessig.

 

Edit: I tilleg til lessthanjake sine forslag, så kan eg legge til Fedora.

5646894[/snapback]

 

Søkte på linux distro og på linux distribution, men fant ikke noe... Så litt gjennom men fant heller ikke noe da...

Er det noe jeg er elendig til i denne verden, så er det å lete etter ting (fysiske og ikke-fysiske)...

Så, om det plaget deg så mye at jeg måtte gjøre det på denne måten, så beklager jeg inderlig...

Lenke til kommentar

Plager ikkje meg så mykje, men innimellom så har halparten av alle trådane på førstesiden det samme spørsmålet. :)

 

Ein ting som og ikkje er nevnt. Ubuntu kommer og i ein variant med KDE som skrivebord, som overaskande nokk, heiter Kubuntu. Enkelte finner KDE som litt lettare å gå overtil enn GNOME. Men det er ikkje noko problem å ha både kde og gnome inne samtidig, så det er berre å prøve, for å så finne ut kvem ein foretrekker.

Lenke til kommentar
Men hva er det med ubuntu som gjør at den er så bra å begynne med? :dontgetit:

5647003[/snapback]

Den er enkel å installere, og kommer stort sett med det dutrenger for den daglige dont.

Hvis du ikke har lyst til å installere noe på maskinen din, mne bare ønsker å teste/se på linux generelt, så anbefales vanligvis en såkalt "live-distro" som kjøres direkte fra en cd, uten å installere noe som helst.

 

Knoppix f.eks

Lenke til kommentar
-Og jeg ble fortalt at der var en som var spesielt designet for bruk i Asia (eller var det bare Japan?), noen som vet noe om dette?

5646768[/snapback]

Skal du ha en linux distro som er tilpasset japansk eller et annet asiatisk språk?

 

Nuvel. Her er en liste over linux distroer som har sitt opphav i Japan, og dermed sannsynligvis også støtte for japansk "ut av boksen": Liste over japanske linux-distroer

 

Du kan også søke på nytt for andre opphavsland enn Japan.

 

EDIT: Hups. Glemte å nevne en distroer spessielt:

Asianux

Asianux is a Linux server operating system which is co-developed by Chinese Leading Linux vendor Red Flag Software Co., Ltd. and Japanese Linux vendor Miracle Linux Cooperation, aiming at the common-standard enterprise Linux platform for Enterprise systems in Asia. It provides enterprise customers with high reliability, scalability, manageability and better hardware and software compatibility. Asianux certification partner program will invite more hardware and software products to be certified on Asianux, and it will definitely help to reduce developing and certificating resources and provide Linux with high quality and low cost. Red Flag Software and Miracle will distribute and market Asianux without any modifications in each Linux distribution package in China and Japan. New products will be based on Asianux and each will be bundled with localised features in each country.
Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...