Gå til innhold

Trenger anbefalinger til IDE, test verktøy osv


Anbefalte innlegg

Programmering i notepad suger. Men en tekst editor med syntax highlightning er ikke så altfor mye bedre.

 

Mangel på mulighet for å debuge php kode (se gangen i koden, og sjekke variabler under eksekevering) gjør at man sitter glatt 2 timer med tåpelige semi-kolon feil, eller andre banale ting. (Når man har brukt Eclipse for java, så har man ikke lyst å gå tilbake til steinalderen).

 

Hva kan hjelpe meg på dette området? (for windows seff).

 

 

Når det gjelder verktøy for å hjelpe til med testing så er jeg mer blank siden jeg ikke helt vet hva jeg vil ha. Ikke vet jeg helle helt hvordan testing skal foregå, men dette er noe jeg er interessert i å lære om. Verktøy for å hjelpe til med dette hadde vært litt greit.

 

 

Når det gjelder det å dokumentere koden så har jeg havnet på PhpDocumentor foreløpig. Den virker grei nok på mange måter, veldig lik javadoc og derfor ganske hendig. Ikke helt fornøyd med outputen, men det funker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ZDE (Zend Develepoment Envirenment) er genialt og laget av samme gutta som lage Zend Engine(Som php bruker).

 

Syntax higlighting er god. Programmet "kan" hele manualen og kan derfor fortelle deg flere mulige funksjoner, syntaxen på de og fullføre mens du skriver(kommer en dropdown liste med mulige funksjoner mens du skriver)

 

Den kan alle array keys til supergloabelene, har innebygget debugger(PHP motoren er innebygd for dette) Den har også en kode analysator som gir bedre mening i feilkodene og referer til manualen (samt viser et uttrag fra manualen), men kjører ikke koden og finner derfor ikke alle feil.

 

ZDE har også visning av feil med en rød understreks linje om du f.eks glemmer en semikolon en { eller } samt andre syntax feil på samme måte som skrivefeil i word.

 

Og dette er langt fra allt. kunne sannsynligvis fortsatt i dagevis. ZDE er programmet som kan ALLT når det kommer til php programering og er vell verdt pengene... (99 US $(ca 750 spenn))

Lenke til kommentar

Alltid greit at det blir sagt ifra dersom du glemmer et viktign tegn, du ser osgså automatisk om du har nok paranteser etc og kan dessuten spare deg for mye manual surfing... Genialt program for alle som lager php scripts og har nok ram (ja, suger ram, java crap :p)

Lenke til kommentar
du kan få 30 dager gratis trial på zend.com...

5653379[/snapback]

 

Men hvem er ferdig på 30 dager, da? Om du ikke bare skal kode en liten stund og så sette PHP på hyllen, er det bare greit å punge ut $99 for studentlisens. Jeg synes i hvert fall det var verdt det, har ikke angret et sekund. :)

Lenke til kommentar
såklart, mente om han ville teste programmet, om ikke annet finnes det vel "workarounds" for de med litt mindre penger? Selv er jeg veldig fornøyd med valg av program, dreamweaver er vel ikke detspor billigere? :p

5655702[/snapback]

Selvsagt finnes det "workaround" for de som ikke klarer å betale $99 engang. Dessverre kan jeg vel ikke akkurat poste detaljert forklaring her av naturlige årsaker ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...