Gå til innhold

Canon 30D på Rob Galbraith


Anbefalte innlegg

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_pag...cid=7-7891-8214

 

20D mk2 anyone? :)

 

Jeg må inrømme at jeg kanskje hadde forventet noe mer, i alle fall en oppdatert sensor (DICIC III), men dette forklarer kanskje mangelen på gode lekkasjer i perioden før denne lanseringen. Imidlertid tar jeg ikke dette her HELT for gitt før klokka 11 i dag.

 

Dette er imidlertid ikke D200-killeren Canon-folket hadde håpet på hvis ikke prisen kommer et stykke under 10 000 kroner.

Endret av olemm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, dette var en skuffelse fra Canon.

Eller kanskje det er Nikon som er overraskelsen (D200), og som har tatt Canon litt på sengen. Uansett hvilken pris Canon vil ta for D30, er det ikke til å komme bort fra at Nikon har et mye bedre kamera for entusiastene i D200. Faktisk tror jeg mange vil vurdere et skifte til Nikon det nærmeste året hvis ikke Canon har noe mer å komme med.

Lenke til kommentar

Er dette oppfølgeren, er ikke jeg den første som springer til butikken for å oppgradere. Jeg har kopiert lista over forskjeller og merket det som jeg synes hadde vært greit å ha i forhold til 20D med BOLD Og det var ikke mye, gitt...

 

"Where the two diverge is mostly in the details. Changes in the 30D include:

 

A new 2.5-inch, 230,000 pixel rear LCD monitor with wide viewing angle

Canon's more flexible Picture Style menu, which replaces the Parameters menu of the 20D

Sharpening of in-camera JPEGs can be turned off, which is a first for a Canon entry-level or midrange digital SLR (egentlig ikke så interessant da jeg stort sett tar bilder i RAW

ISO 100-1600 is now selectable in 1/3 stop increments

ISO can be set without taking one's eye away from the viewfinder

Increased burst depth: 11 frames for RAW CR2 shooting, 30 for Large Fine JPEG and 9 for RAW+JPEG

A more-durable shutter that's rated for 100,000 cycles

A slightly-shortened mirror blackout time of 110ms; Canon's specification for shutter lag remains the same as the 20D at 65ms

Viewfinder information now includes a dedicated Flash Exposure Lock (FEL) indicator

Switchable High-Speed Continuous (5 fps) and Low-Speed Continuous (3 fps) frame rate settings are now included

An Auto setting in the Long Exposure Noise Reduction Custom Function

The ability, like several more-pricey Canon digital SLRs, to simultaneously apply long exposure noise processing to one picture while capturing another

The addition of a 3.5% spot metering mode

0.15 second camera startup time

A more-precise 4-increment battery charge indicator

Reduced energy compensation, for a promised improvement of 10% more frames per charge

No more new folders created every 100 photos; in the 30D, a folder can hold 9999 photos

A new automatic rotation option that enables verticals to not be rotated on the rear display but appear rotated in compatible browser software on the computer

The ability to zoom in on a photo in Quick Review mode

During playback, the image+shooting data screen will display either an RGB or Brightness histogram, file size and will optionally display AF markings

Improved Jump function

Refined multicontroller operation

More-detailed error code information, which now appears on the rear LCD monitor (in addition to the top LCD panel); the camera settings information screen will also display Images Failed to Transfer when the WFT-E1/E1A is in use and a transmit error occurs

More ways to wake the camera up from an Auto Power Off snooze

Direct image transfer from the camera to a computer using the PTP protocol

A revamped software package that includes Digital Photo Professional (DPP) 2.1, EOS Utility 1.0 (a new image transfer, camera settings and camera control application), Image Browser 5.6 (Mac) and ZoomBrowser EX 5.6 (Windows); DPP adds user-settable noise reduction and support for RAW files from the Canon EOS D2000 and D6000

New and potentially useful direct printing capabilities (plus a dedicated direct print/image transfer button)

Endret av eitp
Lenke til kommentar

Skjermen er kanskje å framheve, det må jo unektelig være mer praktisk med en litt større skjerm.

 

Nei, dette er ikke no veldig imponerende sammenliknet med D200, det er helt sikkert. Her må det gjøres noe med pris for at det skal være interessant.

 

Håpet mitt nå er optikk, at det kommer noe skikkelig på den fronten. Jeg ser 85/1.2 II (som er litt for "smal" til at jeg kommer til å ha råd til den noen gang), det blir spennende å se hva ellers.. Imidlertid lurer jeg på om ikke evt. ny EF-S-optikk ville ha vært vist i front av denne 30D-en?

Lenke til kommentar

Synes egen knapp for "direct print" tar kaka. Hva f... er det Canon tenker på med den. Greit den passer på en PS kamera, men å bruke en knapp på kamera for denne funksjonen?

Greit at det kan ligge noe slikt i menyene, men egen knapp? De fleste vil vel aldri bruke den, noen få vil bruke den av og til.

Lenke til kommentar

Direct print har de på 5d også - det er latterlig. Hvis du kjøper et så proft kamera og trenger en knapp for direkteutskrifter fra kamera...

 

Jeg fremhevet ikke skjermen fordi jeg i liten grad bruker den. Men klart jeg det hadde vært greit med større skjerm også.

 

Skulle jeg kjøpe nytt kamera nå, hadde jeg gått for 30d fremfor 20d, men å oppgradere fra 20d til 30d er ikke et alternativ. Da måtte det blitt 5d, og der har en kanskje Canons taktikk: De som har 20d, vil oppgradere til 5d, og de som oppgraderer fra xt eller skal ha dslr for første gang, satser på 30d. Faren er at de går for Nikon d200!

 

Tor

Endret av eitp
Lenke til kommentar

Det kuleste med directprint er at den finnes i proffmodellene også, bla. 1 ds mk2. 16,7 mpx, og over 60 000 for kameraet, så er det bare å plugge rett i SELPHY-skriveren :)

 

 

Det som jeg ikke synes å se, er histogrammer for samtlige fargekanaler slik som 5D har. Jeg skulle gjerne sett direktevisning av 3 histogrammer slik som 1Dmk2 har..

Endret av olemm
Lenke til kommentar
Synes egen knapp for "direct print" tar kaka. Hva f... er det Canon tenker på med den. Greit den passer på en PS kamera, men å bruke en knapp på kamera for denne funksjonen?

Greit at det kan ligge noe slikt i menyene, men egen knapp? De fleste vil vel aldri bruke den, noen få vil bruke den av og til.

5640033[/snapback]

Du må huske at Canon er en printerleverandør først og fremst ;)

 

(sorry, kunne ikke dy meg ;) )

 

Håkon

Lenke til kommentar
Canon EOS 30D

 

Canon has today announced the EOS 30D, a mild evolution of the EOS 20D. Headline changes are a subtly redesigned body, spot metering, selectable continuous shooting speed, 100,000 shutter cycle life, a larger LCD monitor and the expected switch from simple image parameters to Canon's preferred PictureStyles. From an imaging pipeline point of view this camera has the same sensor and image processor and the default PictureStyle matches the EOS 20D's default image parameters (hence expect exactly the same imaging performance). Good news also comes in the form of a slightly lower price than the EOS 20D. We're just waiting for the name confusion to begin, it's not the six year old Canon EOS D30.

Les resten av artikkelen på dpreview.com!

 

30d-01.jpg

 

30d-02.jpg

 

30d-03.jpg

 

30d-04.jpg

 

30d-05.jpg

 

30d-06.jpg

 

30d-07.jpg

 

30d-09.jpg

 

30d-08.jpg

 

30d-10.jpg

Endret av kkristi
Lenke til kommentar
Det som fristet mest her var større skjerm og ISO i søkeren...

 

Hmmm lurer på om noen kan lage en "hack" på 20D for å vise ISO i søker??

5640288[/snapback]

Eller i det minste på top-lcd'en. Tar av og til bilder med feil iso, fordi jeg ikke forandret etter sist bruk. Det er det jeg liker minst med 20D.

5640366[/snapback]

Det var et irritasjonsmoment med D70 også, men jeg har hatt få uhell etter å ha lagt meg til rutinen om å skru følsomheten ned til ISO200 etter endte "sessions". Men er det noen som har sett noe om søkeren til 30D? Jeg ser virkelig fram til den større søkeren på D200 i kontrast til det lille kikkehullet på D70 (og 20D). Hvis jeg noensinne får min bestilte (og betalte) D200, that is.

 

Ellers er jo 20D et glimrende kamera på de fleste områder, så jeg syns ikke man trenger å klage over at dette ble en 20DmkII, gitt at prisen er deretter.

 

Edit: Men ærlig talt? Direct Print på egen knapp? Hvem i alle dager er det som skriver ut direkte fra en dSLR i halvproffmarkedet? Og så ofte at man trenger en egen knapp for å spare tid?

Endret av CWalken
Lenke til kommentar
Det som fristet mest her var større skjerm og ISO i søkeren...

 

Hmmm lurer på om noen kan lage en "hack" på 20D for å vise ISO i søker??

5640288[/snapback]

Eller i det minste på top-lcd'en. Tar av og til bilder med feil iso, fordi jeg ikke forandret etter sist bruk. Det er det jeg liker minst med 20D.

5640366[/snapback]

Det var et irritasjonsmoment med D70 også, men jeg har hatt få uhell etter å ha lagt meg til rutinen om å skru følsomheten ned til ISO200 etter endte "sessions". Men er det noen som har sett noe om søkeren til 30D? Jeg ser virkelig fram til den større søkeren på D200 i kontrast til det lille kikkehullet på D70 (og 20D). Hvis jeg noensinne får min bestilte (og betalte) D200, that is.

 

Ellers er jo 20D et glimrende kamera på de fleste områder, så jeg syns ikke man trenger å klage over at dette ble en 20DmkII, gitt at prisen er deretter.

 

Edit: Men ærlig talt? Direct Print på egen knapp? Hvem i alle dager er det som skriver ut direkte fra en dSLR i halvproffmarkedet? Og så ofte at man trenger en egen knapp for å spare tid?

5640662[/snapback]

Men dette er jo et omtrent likt kamera, så det blir ikke noe vits å lansere dette kamera, med 2% forandring :no:

Lenke til kommentar
Men dette er jo et omtrent likt kamera, så det blir ikke noe vits å lansere dette kamera, med 2% forandring  :no:

5640697[/snapback]

Bare markedsføringsmessige grunner. Det er jo nytt! Ellers er ikke Canon alene om å lansere knøttsmå oppgraderinger. Ta D70s for eksempel, men jeg kan ikke huske at det ble lansert med like stor brask og bram. Ei heller ble det hetende D90 eller lignende.

Lenke til kommentar
Men dette er jo et omtrent likt kamera, så det blir ikke noe vits å lansere dette kamera, med 2% forandring  :no:

5640697[/snapback]

Bare markedsføringsmessige grunner. Det er jo nytt! Ellers er ikke Canon alene om å lansere knøttsmå oppgraderinger. Ta D70s for eksempel, men jeg kan ikke huske at det ble lansert med like stor brask og bram. Ei heller ble det hetende D90 eller lignende.

5640721[/snapback]

 

Canon har vel ikke slått på stortromma med denne lanseringen. Hypet er vel heller skapt av alle canonister som ventet desperat etter en 200d killer, og forventningene etterhvert som ingen lekkasjer slapp ut. Personlig ser jeg ingen grunn til å oppgradere fra 20d. Men 17-55 hmmmm.... den ser bra ut, men er ikke sikker på om EF-S er det rette....

Lenke til kommentar

Det var vel en grunn til at det ikke kom noen lekkasjer..det var lite å lekke for å si det sånn..

 

Mest spennende er de to objektivene... EF-s vil vare i mange år samtidig som 85mm fikk rettet på sin meste kritiske "feil".. Med skikkelig ettl og usm må dette bli en ren AF killer med f1.2 som minste blender..

 

17-55 ser veldig bra ut dog litt dyr.

Lenke til kommentar

Galbraith skriver:

 

"More importantly, we've shot the D200 and 20D side-by-side for available light basketball over several weekends

this winter, and the 20D is by far the better camera for this purpose. Not only were the ISO 800 through ISO 3200

frames massively cleaner and more usable, the percentage of in-focus frames was signficantly higher. In fact,

we've ruled out using the D200 for this sort of assigment again. So, we don't think Nikon has in the D200 a camera

that's a clear winner over the upcoming 30D by any means."

 

Her Se under avsn. "Whats missing?"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...