Gå til innhold

Canon 30D på Rob Galbraith


Anbefalte innlegg

Da har Galbraith en annen oppfatning av D200 enn hva jeg har lest de fleste andre steder. Akam sin test er faktisk den eneste jeg har sett som er enig i dette.

 

Men som jeg har skrevet i en annen tråd om 30D, så tror jeg ikke det er meningen at 30D skal være en D200-killer... har nok aldri vært meningen. Prisen er også en del lavere. Det kan tyde på at Canon heller ønsker å utfordre Nikon D200 med sin 5D. Da må prisen kuttes kraftig, riktignok, for 5D har nok ikke blitt den suksessen de håpte. Tror den ligger akkurat litt for høyt i pris til at avanserte amatører ønsker å kjøpe den, samtidig som profesjonelle finner spesifikasjonene litt for svake i forhold til f.eks 1Ds MKII.

 

Men for å gjøre ting enkelt, her kopierer jeg bare det jeg skrev om saken i den andre tråden, som forøvrig ligger i "Diskuter artikler".

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=541361&st=0

 

Canon skal ha honnør for at de ikke forer megapixelhysteriet i større grad. De har ikke oppgradert til flere megapixler, fordi de fleste 20D/30D brukerne ikke behøver dette. Forskjellen mellom 8 og 10 megapixler (D200) er heller ikke så stor at det er det man bør la være utslagsgivende for et kjøp.

 

At de ikke har kommet med flere forbedringer, er nok at de ønsker å ha 5D som et klart toppkamera blant de vanlige konsumentene. 5D er, foruten fullformat, ikke spesielt høyt spesifisert sammenlignet med Nikon D200, og hadde 30D blitt en direkte D200 konkurrent, ville Canon på mange måter drept mange av fordelene man får ved å kjøpe 5D.

 

Nei, hvis Canon skal lansere en D200 dödare om kort tid, må de komme med en ny 5D som er langt høyere spesifisert enn den de har nå, og deretter komme med en 40D som er en større oppgradering av 30D, enn det 30D var fra 20D. En annen tanke, er at de muligens setter ned prisen på 5D om kort tid. I såfall vil den bli en mer reell konkurrent til D200 enn den er nå. Ellers vil nok mange fortsatt kjøpe 30D fremfor D200 på grunn av prisen.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I motsettning til de som er skuffet over den nye 30D (det var jeg også i starten), så føler jeg meg litt lettet nå. "Må ha"-fenomenet har blitt kjølet ned noen hakk for meg nå, og er derfor enda mer fornøyd med min 20D, enn jeg var i går.

Må forresten si meg helt enig i at valg av modellnavn er hull i hodet fra Canon. De har allerede en modell med det navnet, og det vil kunne skape forvirring i bruktmarkedet om et par år. Nybegynnere kan fort bli lurt av villedende annonser, og kjøpe noe gammelt rask til for høy pris. Det er fort gjort å gå vill i jungelen, og Canon har ikke gjort det lettere å finne frem med denne modellen. Er helt enig med de som ønsket at Canon heller skulle kalle modellen for MkII, eller noe i den retningen.

Ellers er jo lanseringen en bekreftelse på at utviklingen er i ferd med å bremse nå, og at mp-hysteriet snart er over. Kanskje vi forbrukere endelig kan få konsentrere oss om det som er viktig, god optikk og gode bilder. Selv er jeg lei av å fortelle folk jeg møter hvor mange mp mitt kamera har.

Lenke til kommentar
Selv er jeg lei av å fortelle folk jeg møter hvor mange mp mitt kamera har.

5646781[/snapback]

Ikke sant. Har hatt mang en "antall megapixler er ikke alene ett tegn på kvalitet" forklaring ovenfor de som i utgangspunktet ikke har noe peil på digitalkamera.

Endret av kkristi
Lenke til kommentar
Må forresten si meg helt enig i at valg av modellnavn er hull i hodet fra Canon. De har allerede en modell med det navnet, og det vil kunne skape forvirring i bruktmarkedet om et par år.

 

Hehe, neida, den gamle modellen heter jo D30, og det er jo noe HELT annet enn 30D :D

 

Når det er sagt så er jeg også litt lettet egentlig. Eller rettere sagt, lommeboken min er lettet. Det var liksom ingenting her som fikk meg til å MÅTTE bytte ut mitt gode gamle 10D-kamera. Venter heller til 5D, eller en ny utgave av dette, får en prislapp som gjør det interessant for meg ;)

Lenke til kommentar
Moralen i soga blir at man må bruke det man har, og konsentrere seg om å ta gode bilder. Vær fornøyd, folkens. Vi har alle gode kamerahus.

5647397[/snapback]

AMEN!!

Litt perspektiv: Canon ruler FAKTISK (salgsmessig) alle segmenter av dSLR-markedet. Nikon kan etablere en posisjon med D200 etter hvert, men salgsmessig er de ikke der ennå. Så hvis Canon skulle lansere en killer nå, hvem skulle drepes? Ta denne lanseringa som en attest av Canon for 20D, og, kanskje litt mer ufrivillig, av Nikon D200. Dette føler jeg er sunt! At vi som forbrukere kunne ønske at Canon flytta enda mer funksjonalitet ned i segmentet "vårt", hører med. Men gjør de det frivillig? De er her for å tjene penger. At vi får glimrende kameraer til en meget overkommelig pris, er bare en veldig hyggelig bivirkning. ;)

Lenke til kommentar
Moralen i soga blir at man må bruke det man har, og konsentrere seg om å ta gode bilder. Vær fornøyd, folkens. Vi har alle gode kamerahus.

5647397[/snapback]

AMEN!!

Litt perspektiv: Canon ruler FAKTISK (salgsmessig) alle segmenter av dSLR-markedet. Nikon kan etablere en posisjon med D200 etter hvert, men salgsmessig er de ikke der ennå. Så hvis Canon skulle lansere en killer nå, hvem skulle drepes? Ta denne lanseringa som en attest av Canon for 20D, og, kanskje litt mer ufrivillig, av Nikon D200. Dette føler jeg er sunt! At vi som forbrukere kunne ønske at Canon flytta enda mer funksjonalitet ned i segmentet "vårt", hører med. Men gjør de det frivillig? De er her for å tjene penger. At vi får glimrende kameraer til en meget overkommelig pris, er bare en veldig hyggelig bivirkning. ;)

5660085[/snapback]

 

Javisst.

Selvsagt kunne de puttet inn 'nice-to-have' og kanskje litt mer betydningsfulle features som mange har drømt om, men det ville også presset prisen betydelig opp. Om en ser på D200, er det røft regnet 50% dyrere enn 30D, og for de som ikke tjener penger på bildene bør det absolutt taes med i beregningen når man sammenligner de to (men hvorfor skal man det?? Enten har man Canon eller så har man Nikon. Ferdig med det)

 

For 30D er et ypperlig fotoverktøy til en meget hyggelig pris, det er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar

Hvis man ikke er bundet til et merke, og vil ha noe som er noe mer profesjonelt enn D70s, er ikke D200 det neste logiske steg. Det vil jo være et Canon 30D. Kanskje uten at de egentlig vil det, synes jeg Canon og Nikon på en måte utfyller hverandre. Bortsett fra de tre første, ligger disse relativt langt fra hverandre i pris.

 

D50 -> 350D -> D70s -> 30D -> D200 -> 5D

 

Nikon og Canon annenhver.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...